Annons

Canon 24-105/4L är objektivet bra eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gebex

Aktiv medlem
Jag har funderat lite på Canon 24-105/4L.

Men när jag läser om det så blir jag förbryllad.

Problemen som beskrivs med motljuseffekter i denna tråd kan hända även om jag tycker att Canon borde haft bättre koll på vad del levererar.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=47943&highlight=24105

Objektivet verkar ha problem med kraftig vinjettering framförallt i 24 mm läge. De testbilder jag ser på Cyberphotos hemsida visar detta. Exempel från 24 mm:
http://www.cyberphoto.se/bildexempel/ef24105/IMG_6492.JPG

Åsikter om att skärpan är dålig till OK gör mej förvånad.

Detta är ett objektiv i Canons dyraste serie. Då borde väl allt vara strålande eller är det för höga krav på ett objektiv som detta?
 
Motljusproblemet finns inte längre, det var bara fel på tidiga exemplar som återkallades.
 
Hej!

Detta här objektivet har jag kört i ca 1,5 år och MITT ex funkar på de flesta punkter alldeles utmärkt. Viss vinjettering kan uppstå mot ljusa jämna ytor, som en himmel, men bara på största bländare 3,5 i 24 mm-läget. Dock sällan svårt att ta bort eller ens störande. Vid andra motiv syns det inte ens. Övriga brännvidder och bländare inget problem. Före köp testade jag ett ex på Kameradoktorn och det vinjetterade grymt.
Så man bör nog - om det går - testa sitt ex i butik.

Skärpan är kanske inte det absolut bästa jag sett - jag tycker t ex Tamron 28-75/2.8 är något bättre. men det är ett extremt bra o prisvärt obj som jag varmt rekommenderar. MEN skärpan är mycket god, och lever helt upp till sin L-beteckning. Kontrast, färgåtergiving, IS, välbyggd. Ett riktigt bra objektiv. Men undvik måndagsexemplar - om det finns kvar nåt i nån butik!
 
Håller med Lars, 28-75 var nog lite skarpare, men 24-105 är ändå ett riktigt bra objektiv. Sitter på i princip 80 % av tiden på min 30D. Kontrast och färgåtergivningen är härlig och millimetrarna mellan 75 och 105 är riktigt bra att ha om man är lat och inte vill byta objektiv så ofta. Eller gå närmare motivet för den delen.

Själv kör jag med en 30D (1.6 crop) och där har jag inte lagt märke till att vinjettering skulle vara något större problem. Kanske blir det den dagen då jag uppgraderar hus och går mot fullformat.
 
Jag har varit nöjd med objektivet sedan jag införskaffade det. Men då har jag andra ljusstarka gluggar när det behövs. Dock är 24-105 ett väldigt bra all-round objektiv, vilket är dess primära område.

Jag saknar t.o.m felet som fanns på de tidigar gluggarna. Till vardags var det osynligt och även om man ville var det inte helt enkelt att framkalla. Men det gick att skapa en del häftiga effekter med det.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=508887
 
Anders Östberg skrev:
Motljusproblemet finns inte längre, det var bara fel på tidiga exemplar som återkallades.
Hur gjorde de för att fixa felet? Jag skulle gissa på bättre antireflexbehandling på vissa linser för de kan väl knappast ha ändrat antal linser eller linsformeln?
 
Canon la ut en "service notice" och återkallade alla objektiv under ett visst serienummer för reparation. Jag har ingen aning vad dom gjorde åt det, tror inte jag läst något om det.
 
Tack för alla svar.

När jag såg testbilden från Cyberphoto så verkade det vara ett ganska stort problem.

Menar ni att ni inte störs av problem med vinjettering inte är så stort?
 
matnyttige skrev:
Hur gjorde de för att fixa felet? Jag skulle gissa på bättre antireflexbehandling på vissa linser för de kan väl knappast ha ändrat antal linser eller linsformeln?
Om jag kommer ihåg rätt så var det en "kåpa" (del av barrel assembly) eller liknande innuti gluggen som inte var svart från början som gav upphov till effekten.
 
Gebex skrev:
Tack för alla svar.

När jag såg testbilden från Cyberphoto så verkade det vara ett ganska stort problem.

Menar ni att ni inte störs av problem med vinjettering inte är så stort?

Med senaste versionen av canon DPP kan man enkelt ta bort vinjetteringen, om man skjuter i RAW och använder 5D och 24-105.
 
24-105L inget dåligt objektiv

Har ägt 24-105L i 1år och var riktigt nöjd med gluggen. Ja använde den på 5D och där var den riktigt skarp. Motljusegenskaperna är ok men inte mer. 24-70L är bättre på de flesta punkter. Kanske att 24-105L har lite högre kontraster och mer saturerade färger dock. Vad avser vinjetering så störde det inte mig det minsta. IS är bra om man gillar landskapsfoto, arkitektur osv, men inget för actionfotografen. Har haft 24-70L i ca 6mån, och skulle inte vilja byta tillbaka. 24-70L är värd de extra tusenlapparna helt klart då den har bättre motljusegenskaper, motljusskydd, makroegenskaper, ljusstyrka och mjukare bokeh.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.