Annons

Canon 24-105/4.0 L

Produkter
(logga in för att koppla)

Roger.W.

Avslutat medlemskap
Den ny Canonzoomen 24-105/4.0 L inköpte jag för 1 mån. sedan. Den är mycket välbyggd, skarp och bra på alla sätt. Men är det rimligt att den främre/inre zoomdelen av objektivet åker ut när jag håller kameran riktat mot golvet och skakar lite lätt. Själva zoomringen går lagom trögt och hela objektivet för övrigt ger ett mycket förtroende ingivande intryck. Är det någon som kan bekräfta om det det skall vara på detta vis eller om jag skall begära ett nytt eller en justering. Tycker en L-glugg skall vara perfekt. Zoom-ringen på mitt 70-200/4.0 L går väldigt lätt. Skillnaden i tröghet på dessa L-ojektiv tycker jag är störande. Mycket tacksam för andra erfarenheter.
Roger
 
Roger.W. skrev:
Den ny Canonzoomen 24-105/4.0 L inköpte jag för 1 mån. sedan. Den är mycket välbyggd, skarp och bra på alla sätt. Men är det rimligt att den främre/inre zoomdelen av objektivet åker ut när jag håller kameran riktat mot golvet och skakar lite lätt. Själva zoomringen går lagom trögt och hela objektivet för övrigt ger ett mycket förtroende ingivande intryck. Är det någon som kan bekräfta om det det skall vara på detta vis eller om jag skall begära ett nytt eller en justering. Tycker en L-glugg skall vara perfekt. Zoom-ringen på mitt 70-200/4.0 L går väldigt lätt. Skillnaden i tröghet på dessa L-ojektiv tycker jag är störande. Mycket tacksam för andra erfarenheter.
Roger
Gluggen som sådan vet jag egentligen väldigt lite om. Tycker det låter suspekt att en L-glugg med vridzoom skall zooma ut sig själv i nedåtriktat läge. Mycket ovanligt att kvalitetsoptik typ L eller Nikons proffsgluggar beter sig så, speciellt med tanke på att det är en vridzoom. Skjutzoomar blir dessvärre efter en tids användning lite känsliga för att rikta nedåt. Vad gäller skillnader i tröghet på zoom och focusring mellan olika typer av L-gluggar, finner jag inget märkligt. Såna skillnader är det också mellan Nikons olika gluggar i proffssegmentet.
 
Min glugg måste jag provocera rejält för att den ska glida ut i zoomdelen. Jag testade precis och jag måste rikta gluggen neråt och "stöta" rejält för att den ska glida. Och då glider den endast lite grann. Om jag skulle gå runt med den hängande i remmen, så har jag svårt att tro att den skulle glida över huvud taget. Min erfarenhet...
mvh Glenn :)
 
Nyfiken som jag är blev jag tvungen att kolla min glugg också. Precis som för er andra så går zoomringen ganska trögt, men inget i gluggen rör sig när jag riktar det nedåt och skakar. Har fått uppgift om att de objektiv i denna serie som har serienummer UNDER 1000, KAN vara felaktiga. Numret finns på insidan mot kamerainfattningen. Själv har jag serienummer på 600 någonting men har inte upptäckt några som helst problem.

/ Mvh Peter
 
Fallan skrev:
Nyfiken som jag är blev jag tvungen att kolla min glugg också. Precis som för er andra så går zoomringen ganska trögt, men inget i gluggen rör sig när jag riktar det nedåt och skakar. Har fått uppgift om att de objektiv i denna serie som har serienummer UNDER 1000, KAN vara felaktiga. Numret finns på insidan mot kamerainfattningen. Själv har jag serienummer på 600 någonting men har inte upptäckt några som helst problem.

/ Mvh Peter

Mja, det är riktigt att det var problem med första batchen, men det hade inget med mekaniken att göra. Istället var det så att man kunde få märkliga reflexer i vissa motljussituationer. Detta löstes genom att Canon reparerade eller bytte ut gluggarna (min blev utbytt).
 
Min uppför sig likadant, men det tar lite provokation för att det ska glida ut. Men har man det hängade neråt och lägger ett par fingrar på motljusskyddet så glider det ut.

Det hela är ju egentligen bara motståndet i zoomringen. Går att justera så det blir trögare, men då blir också ringen trögare. Canon har ju en verkstad i Upplands Väsby, hör med dem.

Felet på exemplar med serienummer under 1000 var att du kunde få en speciell sorts flare i vissa situationer. Jag tog en bild som visade denna effekt med mitt exemplan innan Canon återkallade allihopa för att fixa problemet.

Bilden på det ökända felet kan ni ser här.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/508887.htm?set=lp
 
Min 17-55/2.8 glider också ut i vertikalt läge. Visst ser ser det lite B ut, men knappast något att haka upp sig på. Beror säkert på att mycket glas väger en del. Men det är ju inget L-objektiv förstås. Även om det optiskt håller minst L-klass.
 
Min 24-105/4 L glider inte ut. Inte ens vid provokation (skakar den i vertikalt läge med monterat motljusskydd).

Zoomringen har precis lagom motstånd (känns exakt som min 16-35/2,8 L).

Lämna in den för service om det stör dig.
 
hansen2 skrev:
Skitjobbigt om den bara glider ut sådär okontrollerat i tid och otid :)

/Johan

Ja, det måste vara jobbigt, hehe.

Jag provade och dra min ut och in, men ändå har jag inga problem med att den glider ut okontrollerat, dvs utan att jag vill det själv.

Jag skulle nog lämna in för service, skämmigt om den bara glider ut när man är ute och knallar på stan, t ex.
 
Min glider lätt.

Min glider ut utan att jag provocerar. Räcker med att hålla den upp och ned. Även jag har irriterat mig på det. Ska kolla upp om det går att justera.

mvh
Håkan Åkesson
 
Glenn Bark skrev:
Min glugg måste jag provocera rejält för att den ska glida ut i zoomdelen. Jag testade precis och jag måste rikta gluggen neråt och "stöta" rejält för att den ska glida. Och då glider den endast lite grann. Om jag skulle gå runt med den hängande i remmen, så har jag svårt att tro att den skulle glida över huvud taget. Min erfarenhet...
mvh Glenn :)

...samma här, zoomdelen glider inte ut hur jag än bär mig åt, vrida är enda sättet. Jag har den ofta runt halsen och har aldrig varit med om att den överhuvudtaget har rört på sig. Det måste vara något fel. Dock är den trögare än t ex. 70-200, men det tycker jag bara är positivt.
 
Till två verkstäder... :-(

Nu har den snälla personalen i min lokala fotobutik skickat min lättglidande 24-105/4 L USM till två verkstäder för att få zoomringen att gå tyngre.

Först Infocare (heter de så?) i Bromma. Där konstaterades att det inte gick att göra något, så optiken returnerades utan åtgärd.

Av en händelse råkade en försäljare från Canon vara i butiken när jag kom för att hämta optiken. Han bad mig kontakta Canon RCC i Göteborg för att eventuellt skicka den dit. Jag ringde RCC och killen jag fick prata med tyckte det lät knepigt att optiken gick lätt, så han bad mig skicka den till honom. Väl där konstaterade han att det inte är var lätt att åtgärda. Det var enligt honom en stor procedur att öppna optiken samtidigt som de inte har någon beprövad åtgärd för att få den att gå tyngre. Så vi enades om att han skulle returnera optiken utan åtgärd.

Så nu blir det att ta med tejprullen i kameraväskan :-(

/ Håkan Å
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.