Annons

Canon 24/1,4 MK2

Produkter
(logga in för att koppla)

macrobild

Avslutat medlemskap
När jag testade gamla 24/1,4 var mina omdömen blandade, bra mittskärpa men den uppvisade dålig kantskärpa även nerbländat till 5.6.
Det finns gamla bilder(samma motiv) med 5d och min 24-70/2.8 och gamla 24/1.4 att finna här på fotosidan där min zoom uppträdde bättre sett över hela bildytan.

Idag fotograferade jag med nya 24/1.4 MK2 och med 5dmk2 och kantskärpan har blivit betydligt bättre, objektivet är fortfarande mjukt på 1.4 men tar sig redan vid bl 2.8.
Nerbländat till 5.6 så uppvisar den nya 24an betydligt bättre hörn och kantskärpa än föregångaren.
Viss CA finns även på bl 5.6.

Jag har ett motiv som jag alltid testar objektiv mot,gata i Lund som innehåller mycket detaljer och slutar med Juridicum.Den som minns gamla 24an så blev teglet en enda röra ute i kanter och hörn, här klarar det nya objektivet samma motiv klart mycket bättre, bilden till vänster är vägg mer mot mitten, bilden till höger är höger övre hörn. Bra gjort Canon, speciellt i jämförelse med föregångaren
 

Bilagor

  • 24-1.jpg
    24-1.jpg
    42.5 KB · Visningar: 664
Senast ändrad:
En tydlig CA kan ses med det nya 24mm objektivet nerbländat till 5,6, inget stort prolem att åtgärda.
 

Bilagor

  • 24-ca.jpg
    24-ca.jpg
    20.6 KB · Visningar: 635
På bl 1.4 är objektivet så mjukt att det inte kan lösa upp Juridicum och så att moire uppträder, redan vid 2.8 ökar upplösningen så moire kan ses i väggen på juridicum.Objektivet bör bländas ner till 2,8 om man eftersöker upplösning och kontrast, vill man undvika moire i detta motiv så får man ta några steg bakåt eller framåt.
 

Bilagor

  • 24-mitten.jpg
    24-mitten.jpg
    35.6 KB · Visningar: 622
Hur bra klarar den flare?
om jag förstått det hela rätt så ska den ha den nya Subwavelength Structure Coating.
 
Jag håller på att gå igenom lite fler bilder och redan nu kan jag påstå att objektivet tycks ha fått klart bättre hörn och kantegenskaper än föregångaren, något riktigt "tryck" på full öppning är det dock svårt att erhålla.
En 24 får det bli.
 

Bilagor

  • Bild-7.jpg
    Bild-7.jpg
    24.8 KB · Visningar: 591
Jämfört med exv 35/1,4 så har nya 24/1.4 klart mildare ca som kan lätt korrigeras bort
 

Bilagor

  • Bild-8.jpg
    Bild-8.jpg
    9.2 KB · Visningar: 544
Mycket intressant! När Mikael är nöjd med en vidvinkel från Canon, då vet man att det är en bra glugg! Synd att den går på nätta 17.000kr bara. Jag har fortfarande Sigma 20/1.8 i tankarna, men återigen synd att kronan är så svag att den har stuckit upp i pris.
 
Ser bra ut!!

Får jag fråga var du fick tag på det och hur mycket du fick betala?

Har letat världen runt utan att hitta denna glugg.

Tacksam för info.
 
Ser bra ut!!

Får jag fråga var du fick tag på det och hur mycket du fick betala?

Har letat världen runt utan att hitta denna glugg.

Tacksam för info.


Om jag inte missminner mig från tidigare trådar så är Mattsons i Lund det ställe där Mikael köper alla sina grejjer från. Det lönar sig att ha en bra relation med sin fotohandlare. Det måste ju vara ett av de första exemplaren som levererats.

PS. Micke. Glöm inte att svara på mailet jag skickat dig, om du vill bli av med din andra glugg dvs. DS.
 
Jo min leverantör är Mattssons Foto i Lund men exemplaret jag använde vid min test/utvärdering för min egen skull är Canons exemplar.
Jag har sannolikt ett eget ex idag, men jag var ute på jobb hela dagen så jag hann inte kolla, i morgon fredag vet jag besked

PS Mattias, jag har svarat dig, kolla e-posten
 
Jag kan inte svara dig på dina frågor. Det enda jag har sett är att nya 24an tycks vara bättre än den äldre varianten vad det gäller hörn och kant och båda nerbländade till 5.6. De exemplar jag har provat av 35an har alla uppvisat ganska ful CA .
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.