melker2001
Aktiv medlem
Vid vilka tillfällen räcker inte 20D till och behovet blir 1D mk II?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
melker2001 skrev:
Vid vilka tillfällen räcker inte 20D till och behovet blir 1D mk II?
Bildkvalitén, ytterst tveksamt, även om 1D Mark II ger något större dynamiskt omfång, upplösningen är likvärdig.melker2001 skrev:
Tack för svaren!
Varför jag frågar om det är värt att uppdatera sig från min 20D till 1D mkII är det erbjudande från Canon 34 900:- inkl 550 Blixt.
Kommer jag att uppleva någon skillnad på
- Bildkvalitén
- Autofokus vid ex sportfoto som fotboll, hockey, mm?
Enligt testerna så ger 1D Mark II betydande lägre brus vid ISO 400 och 800:FredrikArvidsson skrev:
20D ger bättre bildkvalitet (mindre brus) än 1DMK2 på högre ISO-tal. På lägre ISO-tal ger de likvärdigt bildresultat.
FredrikArvidsson skrev:
20D ger bättre bildkvalitet (mindre brus) än 1DMK2 på högre ISO-tal. På lägre ISO-tal ger de likvärdigt bildresultat.
Det är min slutsats oxå.melker2001 skrev:
Om jag har fattat det rätt så är det bara att fortsätta med 20D när det gäller bildkvalitén och autofokus, men skall man fota fler än 5bilder/s helst i regn så skall man byta till 1D mkII är det rätt uppfattat.
// Håkan
Titta gärna på samtliga bilder i det albumet ( http://fphoto.org/Kim10D/20D ), alla är tagna vid ISO 3200.Bent C. skrev:
(jag tycker även att det syns på Kims kepsbild)..
melker2001 skrev:
Om jag har fattat det rätt så är det bara att fortsätta med 20D när det gäller bildkvalitén och autofokus, men skall man fota fler än 5bilder/s helst i regn så skall man byta till 1D mkII är det rätt uppfattat.
// Håkan
Precis, det var länge sen jag jämförde med film, det är inte rättvist längre, som att jämföra herrfotboll med damfotboll ungefärBent C. skrev:
Om man nu ska jämföra med film (vilket kanske inte för varken dig eller mig överhuvudtaget är relevant mer) .
Risken är uppenbar.melker2001 skrev:
Den var vass nu kommer dom analoga huliganerna att jaga dig.
// Håkan