Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 20D, skumma texturer.

Produkter
(logga in för att koppla)

stebo

Aktiv medlem
Amatör som man är har jag fotat det mesta sen jag fick min 20D igår :D

Ikväll hälsade jag på syrran och hennes nykläckta lilla tjej, och plåtade flitigt.

Bilderna, som är tagna med ISO1600, får en konstig grå textur i vissa fält.
Ni kan se dom på (OBS stora bilder 800kb/st):

http://stebo2.dyndns.org/20D/index.html

Snälla, säg att det är jag som gör nåt fel och att det inte är kameran som strular.

--Stebo
 
Precis vad jag tyckte... :(

Ledsen om det går _långsamt_ att ladda bilderna men min lina är överbelastad av folk som kollar bilderna just nu......
 
du borde använda dig av tumnaglar, så det är möjligt att öppna en bild åt gången, nu tar det väääldigt lång tid, då har jag ändå bredband.
Mvh
 
Stefan.
Du ska inte vara orolig om du inte behöver exponera alla dina bilder efter 1600 Asa och med en slutartid på en 1/8-1/10 sekund och med maximal detaljförstorning varje gång.
Du kan väl visa en bild av samma motiv i "normal"
förstorning så vi får se om det syns även då.

Im not young enough to know everything / O Wilde.
 
Gunnar Jönsson: Tack för tipset, fixade thumbs.

Thomas Karlsten: "Normal" förstoring? Förklara. Dessa bilder är inte manipulerade på något sätt förutom raw -> jpg.
 
Jag har bara tittat på den första bilden. Som jag ser det är detta inte acceptabelt. Bruset är nog hyfsat för att vara 1600 ASA (säger jag som som har en Diamage A2, som nog är ngt liknande redan vid 400), men det gråa är något annat. Misslyckad brusreducering eller vad?

/Christer
 
Det måste vara nåt som har hänt i konverteringen från RAW till JPEG. Det har inget med kameran att göra.

Med vilken programvara har du konverterat dem?
 
PhotoJoe: Nej, det är inte konverteringen som skapar problemet, orginalen ser _likadana_ ut.

Till konverteringen använde jag EOS viewer utility,
 
Hmm, är det bara dessa som har blivit så här?
Hur blir det annars när du plåtar i JPEG exempelvis eller med lägre ISO-tal?
 
PhotoJoe: Har snabbt kollat igenom de bilder jag tagit. Ser inga tendenser till dessa problem på lägre ISO-tal.

La ut en RAW-fil, om någon skulle vara intresserad,
 
stebo skrev:
PhotoJoe: Har snabbt kollat igenom de bilder jag tagit. Ser inga tendenser till dessa problem på lägre ISO-tal.

La ut en RAW-fil, om någon skulle vara intresserad,

Fick inte upp filen! :(

Vad heter programmet som följer med 20D? Går det att ladda ner?
 
"EOS viewer utility" ingår i "Canon utilities", programmet kom med kameran. Inte en aning om det går att ladda ner.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.