Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 20D Problem med bildkvalite.

Produkter
(logga in för att koppla)

Hejduglade

Aktiv medlem
Har gjort många tester med min 20D med olika objektiv och omständigheter, har nu lämnat in den för fjärde gången på lite över ett år, kameran ger mig inte bra bilder helt enkelt, jag har lagt upp en rawfil på länken nedan och om någon som känner sig insatt i Canons kameror ville titta på den och ge sitt omdöme vore jag tacksam.Bilden är tagen på ca: 1,5 meter 100 Iso, fast 50mm 1,8 F3,5.
Länk: http://www.photoshopen.se/IMG_2278.CR2
 
Förstår nada

Tycker inte att bilden förmedlar vad du menar? Bilden är skarp i mitten men inte i kanterna. Detta beror knappast på kameran. Vad är det du inte är nöjd med? Är det skärpa eller något annat. Du får nog förklara om du vill ha bättre svar.
 
Ok, Jag anser att bilden är sjaskig och oskarp, speciellt på vänstra sidan, med tanke på att kameran står på stativ (trådutlösare) med blixt borde resultatet bli nära optimalt. Kanske har vi olika bildskärmar som visar olika resultat?, jag har lcd skärm Dell Ultrasharp.
 
Bara för att man har en systemkamera så kan den inte göra överjordiska resultat.

Jag ser inget fel med bilden förutom att den var tråkig :)

Jag tror att du har fastnat i en teknisk-loop istället för att fota!

Det fasta 50mm som du kör med erbjuder väldigt kort skärpedjup - men det är "by design" och inte ett fel.

Jag tror att du skulle få ut mer av ett 17-85 IS USM eller något annat mer "standard" objektiv.

Vad har Canon sagt när du lämnat den på service så många gånger?

// Lazze
 
Ziden skrev:
Bara för att man har en systemkamera så kan den inte göra överjordiska resultat.

Jag ser inget fel med bilden förutom att den var tråkig :)

Jag tror att du har fastnat i en teknisk-loop istället för att fota!

Det fasta 50mm som du kör med erbjuder väldigt kort skärpedjup - men det är "by design" och inte ett fel.

Jag tror att du skulle få ut mer av ett 17-85 IS USM eller något annat mer "standard" objektiv.

Vad har Canon sagt när du lämnat den på service så många gånger?

// Lazze

Hej Lars!
canon har justerat focuspunkterna de flesta gångerna, jag begär inga underverk från kameran, men jag äger även ett 70-200L is och den ger inte bättre resultat.
 
Hade inte heller vart nöjd...
Men kameran kan inte ge bättre bilder än vad objektivet klarar av!
 
Bilden är dåligt fokuserad, vilket ljus har kameran haft för att fokusera och var har du riktat fokuspunkten?
 
Det är skarpare i mitten än i hörnen. Precis som det brukar/ska vara alltså. Om du fokuserat exakt är nästan omöjligt att säga med den bilden.
 
Man ser på skarvarna i väggen (som inte är parallella) att kameran inte står plant. Objektivet pekar en aning uppåt.
Om du fokuserar i mitten av bilden kommer skärpeplanet inte att hamna parallellt med väggen, och hörnen kommer således inte att bli lika skarpa som mittpartiet av bilden.
 
Hejduglade skrev:
Focuspunkten är riktad mitt i bilden, blixten (580EX speedlite) är i autläge, har laddat upp en annan bild tagen med mitt 70-200 2,8l is, med polfilter samt iso 400, visst är den oskarp?

Länk: http://www.photoshopen.se/IMG_2125.jpg

Maskorna i nätet på målet ser jätteskarpa ut tycker jag. Att personerna som åker skridskor är oskarpa antar jag beror på rörelseoskärpa. Vad använde du för slutartid? Inte jättekort antar jag eftersom du måste synka med blixten.

EDIT:
Jaha, blixtkommentaren handlade om den första bilden. Eller?
 
arvro395 skrev:
Maskorna i nätet på målet ser jätteskarpa ut tycker jag. Att personerna som åker skridskor är oskarpa antar jag beror på rörelseoskärpa. Vad använde du för slutartid? Inte jättekort antar jag eftersom du måste synka med blixten.
Hej Arvid!
Eftersom jag hade Is inkopplat, så borde ingen rörelseoskärpa framkomma på 1/320 i det låga tempo de åkte, blixt är det inte tal om här, hade solen i ryggen, iso 400 75mm brännvid, eftersom alla bilderna blev ungefär lika dåliga den dagen är jag rätt säker på att kameran felade inte jag, då detta är inte första gången jag fotar rörliga mål.
 
Hejduglade skrev:
Hej Arvid!
Eftersom jag hade Is inkopplat, så borde ingen rörelseoskärpa framkomma på 1/320 i det låga tempo de åkte, blixt är det inte tal om här, hade solen i ryggen, iso 400 75mm brännvid, eftersom alla bilderna blev ungefär lika dåliga den dagen är jag rätt säker på att kameran felade inte jag, då detta är inte första gången jag fotar rörliga mål.

IS hjälper inte väl inte mot rörelseoskärpa?
Jag tror fortfarande att det är rörelsen som är problemet.
 
Hejduglade skrev:
Focuspunkten är riktad mitt i bilden, blixten (580EX speedlite) är i autläge, har laddat upp en annan bild tagen med mitt 70-200 2,8l is, med polfilter samt iso 400, visst är den oskarp?

Länk: http://www.photoshopen.se/IMG_2125.jpg
Jag får faktisk känslan av att den bakfokuserar!
Bakgrunden ser ut att vara fokuserad till skillnad från domarna!
Har du testat att ta kort på ett fokusark??
Finns här! (Pdf-fil)
 
Tack Jonas! nej, jag har inte provat det, har dock lämnat in kameran igen, men ska testa det när jag får tillbaka den.
 
Hejduglade skrev:
Ok, Jag anser att bilden är sjaskig och oskarp, speciellt på vänstra sidan, med tanke på att kameran står på stativ (trådutlösare) med blixt borde resultatet bli nära optimalt. Kanske har vi olika bildskärmar som visar olika resultat?, jag har lcd skärm Dell Ultrasharp.


Gör en kopia på bilden och lägg den brevid den andra. du har inte haft kameran parallellt mot väggen, vilket kan ses i bildens vänstra del.

Som någon påtalat tidigare, se linjen till vänster i väggen, kameran har varit tilltad nerår.
Detta är en test som bara konfimerar att testen i sig själv är kass som test och att du får göra om den.
Mikael
 

Bilagor

  • zzzzzzzzzzzzzz.jpg
    zzzzzzzzzzzzzz.jpg
    37 KB · Visningar: 116
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.