ANNONS
Annons

Canon 20D Firmware 2.0.2

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag laddade ner nya filen 2.0.2 den är nu på hela 8292 kB mot den gamla 2.0.0 som var 4860 kB!

Det var en väldig ökning.
Har någon laddat den här och börjat använda den?

Hoppas den inte slöar ner kameran genom att sno minne från något annat t.ex. serietagning.

Tvivlar på det då det troligen är två helt fysiskt olika minneskretsar.

Firmware brukar väl ligga i en ROM som flashas om vid uppgradering, medans bilderna troligen i RAM minne vid serie-tagning.

Men det är ganska underligt att det har växt så pass mycket i storlek dock.

Att ni inte märker någon skillnad kan ju bero på att uppdateringen rör:
"Fixes a bug that prevented the EOS Capture application from operating correctly when the camera's image quality setting is RAW+JPEG. This phenomenon only occurs in the Version 2.0.0 firmware.
"

;)

Jovisst, jag menade förstås att jag inte märkte någon (negativ) skillnad på någon funktion som inte berörs av uppdateringen. :)

Som utvecklare och programmerare så vet jag att man inte alltid tar upp alla buggar i changeloggen, oftast för att dom är så små att de inte märks, så förutsätt inte att detta är det enda man har fixat.

Sedan det som är skumt är att det har varit något som fungerat utmärkt fram till 2.0.0 och endast i den versionen har just den buggen uppträtt, vilket jag gjort att de har fått dubbla mängden kod i sin firmware för att få det att fungera i 2.0.0, vilket är ganska mycket kod.

Jag misstänker nästan att det är två firmwares i ett beroende på att de har gjort någon grov förändring på kameran samtidigt som man släppte firmware 2.0, typ en helt ny revision av kameran.

Christer1 skrev:
Vad jag har hört kommer det en ny kamera inom kort. Man kanske låter oss testa nya programvaran nu?
Nya 5D-kameran en vidareutveckling av 20:an? Samma firmware? Kanske därför man ökat på så mycket.

English version
We have the confidence in a 98%
This is a buzz that’s come from a friend of a friend and comes directly from the USA.
The New Digital Camera from Canon would be the Canon 5D
The desired camera that many of us bent to call this Canon 3D, and the one that we bet about the main features now is real, with photos and technical features
Main Features:
• 13 MPX Sensor, full frame
• 3 fps till a maximum of 60 with JPG high quality
• AF with 9 points
• LCD of 2.5”
• Magnesium body
• DIGIC II
•USB 2.0
The others features are equal to the 20D.
As you can see in the pictures is very similar too.

Official date for the introduction, late in August 2005
Date for the sales, October 2005 (Like other cameras for Canon)

Påverkar dessa uppdateringar bildens kvalitet på något fördelaktigt sätt eller är det bara buggfixar.. Jag har inte uppdaterat min D20 alls sedan jag köpte den..

Frehar skrev:
Påverkar dessa uppdateringar bildens kvalitet på något fördelaktigt sätt eller är det bara buggfixar.. Jag har inte uppdaterat min D20 alls sedan jag köpte den..

Jag har i ett fåfängt hopp kört in dem alla, och inte märkt några skillnader på kameran överhuvudtaget. Bildkvalitén har definitivt inte påverkats på min kamera.

Stoppade in den senaste igår och den enda skillnande jag tycker mig märka är att bilder tagna med 50/1,4 har blivit skarpare.

Vet inte om det är en tillfällighet eller bara ren tur då jag hade allvarliga funderingar på att slänga den gluggen pga. oskärpa.

Den senaste fixar nån bugg från 2.0 som i sin tur ska reducera linjerna i bruset när man tar med höga ISOtal, 1600/3200. Har inte provat själv, men kameran funkar bra iaf. No probs.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar