Tja, inte är det så lätt säger en som nyss köpt en 20D
Jag var ju "bunden" av optik så det blev ett lättare val, men när D70 kom var jag klart lockad av att byta.
Som jag ser det...
Bildmässigt så tror jag att 20D har en liten fördel med mindre brus vid höga ISO-tal, men bägge kamerorna ger bra bilder så bildkvalitet ger inget definitivt svar.
8 eller 6 Mpixel... Jag har inte hunnit använda min 20D tillräckligt mycket för att avgöra om det har någon praktiskt betydelse, men du har ju fler pixlar att beskära från...
Hanteringsmässigt... Det lilla som jag har pillat på en D70 gör att jag tycker nog att den har en liten fördel i ergonimin. Den känns lite bättre (men 20D är inte dålig). Det är sådana småsaker som att det går snabbare att ta bort en bild direkt efter det att du har tagit bilden och att on/off knappen sitter fel på 20D. Jag vill ha den knappen uppe vid tumgreppet så att jag kan slå på/av kameran enkelt med en hand. Men som sagt, det är nyansskillnader.
Startuptid: identiska. D70 satte ribban och det är mer eller mindre omöjligt att bli snabbare
20D är lika snabb.
Vikten... Jag tycker att 20D egentligen är för tung... (för att inte tala om 10D
.
Snabbhet i sekvenstagning... 20D är snabb... Bufferstorleken spelar ingen roll, bägge kamerorna skriver ner på minneskorten så snabbt att buffertstorleken inte kommer att vara begränsande...
Viewfinder... 20D vinner direkt! Mycket bättre än D70 (givetsvis en helt subjektiv uppfattning...)
Men vilken du ska välja... Svårt att säga, bägge är bra kameror.
--jalle