Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 20D "Byggkvalitet"

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Här står det...

JalleS skrev:
http://www.canon.com/camera-museum/tech/report/200409/200409.html

Under punkt 8
Canon developed a compact shutter unit (see Photo 4) dedicated to the APS-C sized CMOS sensor. Smaller shutter blades have lower moment of inertia and faster curtain travel time, achieving a top shutter speed of 1/8000 sec. and X-sync at 1/250 sec.
The shutter durability is about twice that of the EOS 10D.


--jalle

Fortfarande ingen siffra! :p Finns ju ingen siffra på 10D heller! Man hör ju både det ena och det andra, vissa "pessimister" säger 30 000 och andra säger 60 000.
 
Det är sant, men...

det är ingen som har sagt någon siffra heller:) Vi har bara påstått 100% bättre än 10D...

Däremot har jag (för att byta ämne) blivit tvungen att ändra en inställning som jag alltid tidigare har haft... Jag har alltid haft kameran inställd på "serietagning", men efter att ha drabbats av ofrivilliga serietagningar (2 exponeringar istället för en som jag tänkte mig)så måste jag ändra till "one-shot":) Jämrans vad den är snabb på avtryckaren...

--jalle (Uttråkad med dåligt väder och en sovande familj)

PhotoJoe skrev:
Fortfarande ingen siffra! :p Finns ju ingen siffra på 10D heller! Man hör ju både det ena och det andra, vissa "pessimister" säger 30 000 och andra säger 60 000.
 
Senast ändrad:
Canon har tydligen tillverkat en kamera som kan produceras i långa serier till låg kostnad, men samtidigt få köparna att stå i kö för den innan den finns att beskåda på marknaden. Det två viktigaste försäljningsargumenten är antalet pixlar på sensorn och bildfrekvens vid serietagning.

Canon är säkert medvetna om detta och behöver därför inte lägga energi på att ta fram en ergonomisk design som innefattar handhavandet och upplevelsen av kameran. Den utvecklingen kan göras när digitalkameran blir en mogen produkt och mjuka värden blir försäljningsargument.
 
Det ligger en hel del i vad Roland säger. Man ska inte glömma konkurrenterna som kommer hack i häl. Ganska snart blir nog även 'mjuka' värden försäljningsargument. Inom några få år har nog de flesta insett att ingen egentligen behöver 100Mpix.
Min 10D får "duga" några generationer till...minst.
 
Nu länkar du bilder från två olika "snubbar":

http://fphoto.org/Kim10D/20D/skit2
http://fphoto.org/Kim10D/20D/20dstudio
http://fphoto.org/Kim10D/20D/20dkimstudiofel

Det är mina bilder och det spelar ingen som helst roll vilka inställningar jag har på kameran, det blir samma defekter oavsätt inställning, jag har testat allt, tro mig.
 
sagan skrev:
Högt ljud kan vara klart störande när man plåtar barndop, dansföreställningar, teater, bröllop o.s.v.

Inte störande för fotografen då...utan för åhörarna.

Tycker faktiskt inte det ær inte jætteproblem, eller?

Finns det inte rætt mkt andra saker som ær viktigare vid kamera køp.
 
Senast ändrad:
christian_r skrev:
Tycker faktiskt inte det ær inte jætteproblem, eller?

Att kunna plåta diskret är en viktig funktion - de tär ju en stor anlednng att folk köper Leica-M-kameror. Förr var endast Leica M tillåtna under TV- och filminspelningar

I mitt jobb hamnar jag ofta i situationer där jag måste vara tyst - som när jag fotograferade i storkyrkan under riksdagens högtidliga öppnande då man egentligen inte fick fotografera eller under gudstjänster coh seminarier.

Jag uppskattar funktonen i mark II som utlöser kameran tyst, kanske blev det för dyrt i 20D att konstruera kameran så.

Det är dock inte en så viktig finess för mig att valet avgörs av detta.
 
Canon är säkert medvetna om detta och behöver därför inte lägga energi på att ta fram en ergonomisk design som innefattar handhavandet och upplevelsen av kameran. Den utvecklingen kan göras när digitalkameran blir en mogen produkt och mjuka värden blir försäljningsargument.
Fast nu har ju Canon faktiskt gjort en hel del smidiga saker i kameran också.

Av allt det som kameran har så är det än så länge bara två småsaker som jag inte tycker är jättebra. Det är ett rätt gott betyg med tanke på att det inte finns någonting i denna värld som är helt perfekt.
 
Ok.


Vad finns det egentligen att klaga på hos 20d'n?

Den har hængt sig vid objektivbyte før mig också, detta ser jag inte som ett jætteproblem.

Huset ær mindre och lættare, ær det negativt?

Detta medfør då också att det kanske kænns "mindre gediget".

Om ni funderar på att køpa den, gør det!

Ni kommer inte att ångra er, det garanterar jag.
 
geronimo13 skrev:
Måndags exemplar. Min kamera tar grymt bra bilder.
-> Håller fullstænddigt med.

Sen hør man:
Quote:
PS. Köp inte 20D ännu. har sett FÖRFÄRLIGA bilder tagna med den
kameran.


Det ær sånt som ær tråkigt att høra, folk lyssnar ju på detta.
 
christian_r skrev:
Sen hør man:
Quote:
PS. Köp inte 20D ännu. har sett FÖRFÄRLIGA bilder tagna med den kameran.


Det ær sånt som ær tråkigt att høra, folk lyssnar ju på detta.

Det gör de ju klokt i om man ser till de problem den kan vara behäftad med. Men rådet borde vara mindre tvärsäkert och slutgiltigt och modifieras till 'vänta med köpet tills problemen är åtgärdade'.

/Johan
 
hansen2 skrev:
Det gör de ju klokt i om man ser till de problem den kan vara behäftad med. Men rådet borde vara mindre tvärsäkert och slutgiltigt och modifieras till 'vänta med köpet tills problemen är åtgärdade'.

/Johan

Kan inte førstå vilka problem det skulle vara?
 
Varför byta bort en bra kamera mot något nytt och obeprövat och till råga på allt elände behöva prova alla funktioner för att söka fel ??
Varför inte använda kameran med standard inställning och bara fotografera.
Det är väl igentligen därför vi har en kamera ??
Hur kunde ni alla inblandade fotografera med en analog kamera !
/ThomK
 
ThomK skrev:
Varför byta bort en bra kamera mot något nytt och obeprövat
Jag har iaf inte bytt min, jag har kvar 10D oxå, vilken fungerar felfritt.

ThomK skrev:
och till råga på allt elände behöva prova alla funktioner för att söka fel ??
Jag testade bara att ta en bild med helt normal inställningar och där fanns felet..efter det testade jag givetvis alla möjliga inställnigar, felet kvarstod.

ThomK skrev:
Varför inte använda kameran med standard inställning och bara fotografera.
Det var precis det jag gjorde..

ThomK skrev:
Det är väl igentligen därför vi har en kamera ??
En kamera ska givetvis fungera tillfredställande med alla inställningar kameran har.
ThomK skrev:
Hur kunde ni alla inblandade fotografera med en analog kamera !
/ThomK
??
 
Givetvis ska jag göra det..direkt på måndag så ringer jag cyberphoto så får de skicka returpapprena, så jag kan returnera kameran.
 
Tycker bara att det ær synd att det smittar av sig på sjælva kameran, om du fick ett dåligt ex. så betyder det inte att kameran ær dålig.

Helt pløtsligt heter det "problemen" med kameran, nær det egentligen handlar om En bugg vid objektivbyte som sker Ibland.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.