Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 20D + 580EX + 380EX ?

Produkter
(logga in för att koppla)
PhotoJoe skrev:
Canon gör inga hotshoe med slavtändning, eftersom det inte behövs då deras blixtar har inbyggd fotocell
....
Just det, och det jag säger är att Canons blixtar inte heller fungerar tillsammans med vanliga generiska slavtändare med mittkontaktshotshoe, trots att de passar i skon. Slavtändarna kan tända alla möjliga gamla blixtar, men inte canons EX-serie.

ST-E2 styr via IR, det finns inget blixtljus från den, hur förklarar du det då? [/B]

Det stämmer att ste-e2 styr via infrarött, men 550 och 580 EXstyr via vanliga blixten. Detta framgår dels av manualen till 580, dels finns det med på photonotes sida med allt man nånsin kan tänkas vilja veta om Canons blixtsystem

http://photonotes.org/articles/eos-flash/index3.html#wireless
Sidan rekommenderas starkt, den inenhåller till och med detaljerad info om hur väl tredjepartsblixtar är kompatibla med Canons system, info som är svår att få på annat håll.
 
Utan att ha testat slavtändarn med prefalsh tror jag inte att den funkar.

Problemet med Canon EX och slavtändare är som sagt var att de inte löser ut alls när de är kopplade till slavtändare, inte att de löser ut på förblixten. Jag har provatflera oliak slavtändare, både med fotocell och med synk-uttag och min erfarenhet är att det inte går att tända Canons blixtar med annat än dedikerad canonblixtsko alternativt det trådlösa ETTL-systemet.

Värt att tänka på är ju dessutom att blixten ändå inte skull kunnat mäta ljuset om den tänts med en slavtändare. Därför är det onödigt att ha just en EX-blixt i ett sånt arrangemang. Bättre då att köpa en blixt med egen automatik (brukar gå billigare än slavtändarna på tradera) eller en helt manuell blixt.
 
En 380EX är enkel att sälja begagnad. Pass på så du inte köper tillbehör för mer än vad en begagnad 420EX kostar minus priset för din 380. En 420EX kommer vara det bästa alternativet eftersom du kan fjärrstyra den helt och med full E-TTL med din nya blixt.

En billig variant du kan prova i väntan på köpet av en 420 är:
1. Sätt 380EX som huvudblixt på huset
2. Avfyra din 580EX i helt manuellt läge med en vanlig pc-kabel för 100 spänn mellan kameran och blixten.
 
tobias.e skrev:
Värt att tänka på är ju dessutom att blixten ändå inte skull kunnat mäta ljuset om den tänts med en slavtändare. Därför är det onödigt att ha just en EX-blixt i ett sånt arrangemang. Bättre då att köpa en blixt med egen automatik (brukar gå billigare än slavtändarna på tradera) eller en helt manuell blixt.
Det jag var ute efter var att använda blixten helt manuellt utan ljusmätning. Anledningen är att jag vill kunna använda samma blixt både på min kamera med full E-TTL II och i en studio som "studioblixt" för utfyllnad och slippa köpa ytterligare en dyr studioblixt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.