Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 200mm med 2x converter, fungerar det bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Alexandersson

Aktiv medlem
Funderar på att fotografera med tele och runt 400mm optik. Jag har inte sett några bilder eller några kommentarer kring Canon 200mm med 2x converter. Är den kombinationen intressant? Någon som har exempelbilder?

Alternativen är väl 100-400, fast 400/4.5, Canon 300/4 med 1.4x. Kameran skall vara portabel och gå att handhålla.

Kommentarer är välkomna.

Beror väl på vilken 200 mm vi pratar om. Jag har testat med en sketen 80-200 med 2* konverter, och det är ju inget man jublar över om man säger så. Antar att det skarpaste av det du nämner torde vara en fast 400. Där finns ju flera varianter att välja på beroende på ekonomi och släpbarhet. Sen kan man ju alltid väga för och nackdelar mot varandra. Kombinationen 300/4 och 1,4 ggr konverter verkar vara en vanlig kombination. Då kan man ju använda den som 300 också. Samt att den har IS och är förhållandevis mindre dyr än ljusstarkare 400mm.

Själv kör jag ett Tokina 80-400 som funkar bra för mig i prisklassen dryga 5000kr. Det är dock inte så tokskarpt på 400mm utan fungerar bäst upp till runt 330mm eller så på största bländaröppning. Men jag sneglar på lösningen 300 + 1,4 ggr konverter som dock landar på 13-14' eller något.

Tackar för svaren, jo det var just Canons fasta 200mm/2.8L som jag funderade kring. Allt annat tror jag ger oacceptabel kvalité. Budgeten är ca 10.000kr om man köper nytt...

Tack Marcus för bilden, vore kul att se fler bilder!

Tänkte haka på den pågående diskussionen, med kombinationen 2x och 135/2L.

Man har ju läst så mycket negativt om 2x jämfört med 1.4x, så man blir lite tveksam. Eller är det så att man bör undvika 2x på zoomar, men att på bra fasta gluggar (som 200/2.8 och 135/2) så är det inga problem?

Tack Mats men nu var budgeten 10000kr inkl konverter. Vill du sälja mig den kombinationen du pratade om för de pengarna så hör av dig!

Om objektivet mest ær tænkt att anvændas på långa brænnvidder så føreslår jag att du køper ett tele som inte behøver converter før att duga hyffsat.

Mitt val hade tvekløst varit ett 300 f4 IS. Enligt mig marknadens mest prisværda tele i førhållande pris/prestanda och kvalitet! Den fungerar toppers med en EF1,4x ext. 2x convertrar har jag ingen positiv erfarenhet av,, inte ens tillsammans med EF300 2,8L!

Mvh Niclas,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar