Annons

Canon 200/1,8 vs. Canon 300/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

swedlamp

Aktiv medlem
Hej allesammans!

Nu har stunden äntligen kommit som jag har väntat på, jag ska köpa nytt objektiv!! :)
Min fråga till er lyder:

Skulle ni hellre köpa en Canon 300mm 2.8 eller en Canon 200 1.8? Bortse från pris.
Vad ska jag ha objektivet till?
Jag tänkte använda det under brölloppet nu i sommar mellan Victoria och Daniel! Själv så har jag länge gått och funderat på vilket som är bäst men jag tänkte såhär, om man köper 200:an och slänger på en 1.4 converter så landar man på dryga 300mm så egentligen så verkar det mer praktiskt att köpa 200:an än just 300:an, men jag vet inte.
Jag vore jättetacksam för svar om hur just NI skulle göra. Använder en Canon 1D mark II.

Mvh
Magnus Thilander

Hej allesammans!

Nu har stunden äntligen kommit som jag har väntat på, jag ska köpa nytt objektiv!! :)
Min fråga till er lyder:

Skulle ni hellre köpa en Canon 300mm 2.8 eller en Canon 200 1.8? Bortse från pris.
Jag tänkte använda det under brölloppet nu i sommar mellan Victoria och Daniel! Själv så har jag länge gått och funderat på vilket som är bäst men jag tänkte såhär, om man köper 200:an och slänger på en 1.4 converter så landar man på dryga 300mm så egentligen så verkar det mer praktiskt att köpa 200:an än just 300:an, men jag vet inte.
Jag vore jättetacksam för svar om hur just NI skulle göra. Använder en Canon 1D mark II.

Mvh
Magnus Thilander

Om pengarna inte var ett problem så skulle jag köpt ett 200 1.8. Det är ett helt fantastiskt objektiv. Problemet är väl bara att få tag på ett.

Sa precis nej till ett 200/1,8 och faktiskt det andra på kort tid, jag avråder dig att köpa ett 1,8 då det inte finns en enda reservdel till objektivet och det går alltså ej repareras vad det gäller linsytor, AF motor etc.
En kul glugg men är numera mer ett samlarobjekt i bokhyllan.

Av samma skäl blev jag avrådd att köpa Nikon AF-I 300/2,8. Trots det står dom ganska högt i pris. Kanske inte så många som känner till att reservdelar som ex ny motor inte går att uppbringa längre.

/K

Jag har en 200/1,8. Så lite och sparsamt som jag använder den tror jag att risken för att motorns ska bli utsluten är minimal. Men jag hade faktiskt en billig 200/1,8 på gång som reservdelsglugg, men någon annan hann före.

Jag har en 300/2,8 IS också. Den är mycket lättare att hantera handhållet på grund av lägre vikt och bättre balans. Sedan jag köpte den ligger mest 200:an och dammar.

Sa precis nej till ett 200/1,8 och faktiskt det andra på kort tid, jag avråder dig att köpa ett 1,8 då det inte finns en enda reservdel till objektivet och det går alltså ej repareras vad det gäller linsytor, AF motor etc.
En kul glugg men är numera mer ett samlarobjekt i bokhyllan.
Visst är det så men varför ska den stå i bokhyllan om den fungerar? :)
Jag hoppas min fungerar ett tag till.

Visst är det så men varför ska den stå i bokhyllan om den fungerar? :)
Jag hoppas min fungerar ett tag till.
har man fungerande objektiv så klart att man skall använda det så länge det funkar, men att betala oftast ganska stora pengar för ett beg objektiv där man inte vet vad det har varit med om kan bli en dyr affär.
Jag har blivit erbjuden att köpa 2 st detta år men tackat nej till båda.

Jag har blivit erbjuden att köpa 2 st detta år men tackat nej till båda.

Man ska ju ha nån nytta av det också. Jag känner inte längre någon större nytta och börjar allt mer funderar på att sälja. Men jag vill ju köpa nått vettigt som jag verkligen har nytta av för pengarna, kanske nya 70-200/2,8 och en 24/1,4. Objektivet borde täcka mellanskillnaden.

Hej allesammans!

Min fråga till er lyder:

Mvh
Magnus Thilander

Frågan är vad du är mest intresserad av; ljusstyrkan eller brännvidden. Den 19 juni tror jag inte 300mm blir för kort och 300/2,8 IS är en underbar och lättarbetad glugg som du kommer ha stor nytta av även efter bröllopet. 200:s stora nackdel är avsaknaden av IS och naturligtvis frånvaron av reservdelar. Du kan aldrig veta hur den har varit använd av tidigare ägare. Om det är just 200mm du vill ha och ändå vill lägga den summa som dessa objektiv kostar, kanske ändå det är läge att fundera över det nyare 200/2.

Lycka till i jakten på objektiv - och den 19 juni!

Var någonstans under prinsessbröllop skall du stå som motivererar dessa objektiv vad gäller ljusstyrkan? Har du plats inne i kyrkan? Det är ju i juni och det är som ljusast på året med en hel del ljus in genom kyrkofönstren. Eller är det för att det är dyra fina objektiv som du nämner dem? Din rörlighet lär ju begränsas med sådana klumpar, är nog bara motiverade om man har en fast plats där du kan stå?

Den höga ljusstyrkan kan alltid motiveras med kort skärpedjup...

Absolut är det så, men knappast till priset av att springa runt med en sån klump, om man inte är en, av säkert utvalda fotografer, som har särskilda platser och ens kommer in i kyrkan. Ska man stå på typ slottsbacken och fota så lär dessa klumpar nog vara mest i vägen, skulle aldrig vilja köra på frihand, eller ställa upp stativ med hundratals kungagalna tyskar och pensionärer i närheten.

Hej allesammans!

Min fråga till er lyder:

Mvh
Magnus Thilander

300:an med en 1.4x converter = 420mm. Har du 1.6x cropkamera blir den cropen motsvarande 672mm.
300:an med en 2x converter = 600mm. Har du 1.6x cropkamera blir den cropen motsvarande 960mm. Då kan du nästan stå i Reykavik och plåta bröllopet i Stockholm.

Jag hade köpt 300:an

Hej allesammans!

Till och börja med så måste jag verkligen tacka alla personer/fotografer som svarat på min fråga!! Ni har givit många bra synpunkter som jag kommer att ta med mig när jag väl ska köpa objektivet! Nu lutar det åt att Canon 200mm inte kommer bli min, just för att det tydligen inte finns så pass mycket reservdelar till dessa. Detta med reservdelar och liknande hade jag inte ens tagit ställning till och det betyder rätt mycket...

Varför jag har kollat på 1.8, 2.8 och liknande är inte för att jag ska stå i kyrkan utan jag vill ha ett objektiv som jag både kan använda på dagen och även senare på kvällen när det börjar skymma i hopp om att man skulle få syn på Victoria och Daniel senare på kvällen! Just av den anledningen så hade jag därför kikat på ljusstarkare objektiv.

Om jag skulle ge just Er frågan, vilket objektik hade ni valt ifall Ni ska fotografera på brölloppet?
Har även kikat på dessa objektiv:
- Canon 100-400mm 4-5.6
-Canon 300mm 4.0
-Canon 70-200 2.8
-Canon 70-200 4.0

Det vore till stor hjälp om ni kunde hjälpa mig med vilket objektiv jag ska köpa då det börjar luka bröllop här i Stockholm :)

Mvh
Magnus Thilander

Vore jag dig skulle jag köpa nya 70-200/f2.8IS II. Den kostar runt 25 tusen men ger en så hög bildkvalitet så du trillar av stolen. Dessutom zoomens flexibilitet men ändå schyst ljusstyrka. Senaste version av bildstabilisering och du kan använda telekonvertrar utan stor kvalitetsförlust. jag har och älskar den,skulle aldrig köpa gamla versionen.

Jag skulle nog föreslå ett 100-400/4,5-5,6, och ett fast ljuststarkt tele, t ex 135/2, 100/2 eller 85/1,8. Håkans förslag på 70-200/2,8 är inte dåligt det heller. Båda varianterna är mycket användbara även efter bröllopet.

100-400L är en klassisk paparazzi- och nyhetsglugg.

Men en 70-200/2,8L IS med 2X konverter är mer användbar i längden om du inte är särskilt intresserad av djur eller kändisar.

Hej alla glada fotografer!!

Jag får tacka yttligare ännu en gång för era svar, väldigt tacksam! Som det ser ut nu så får det nog bli både en Canon 100-400mm samt ett Canon 70-200mm 2.8 :)
Självklart så kommer mina bilder kommer att publiceras både här på Fotosidan men även på någon av mina hemsidor.
Det är inte bara bröllopsdagen som kommer bli rolig och intressant utan egentligen hela den veckan då Stockholm stad kommer tydligen ordna aktiviteter för allmänheten!

Mvh
Magnus Thilander

Hej alla glada fotografer!!

Jag får tacka yttligare ännu en gång för era svar, väldigt tacksam! Som det ser ut nu så får det nog bli både en Canon 100-400mm samt ett Canon 70-200mm 2.8 :)
Självklart så kommer mina bilder kommer att publiceras både här på Fotosidan men även på någon av mina hemsidor.
Det är inte bara bröllopsdagen som kommer bli rolig och intressant utan egentligen hela den veckan då Stockholm stad kommer tydligen ordna aktiviteter för allmänheten!

Mvh
Magnus Thilander

Det räcker om du kör med 70-200 2.8 II + 2x konverter. Det ger dig bättre resultat än 100-400an.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar