Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1D Mark III - error 99 - fler med samma problem?

Produkter
(logga in för att koppla)

LIMIT

Aktiv medlem
Hejsan alla ägare till Canon 1d Mark III!

Köpte mitt ex i november och för 2v la den av, error 99 uppfann sig på skärmen (det går inte att exponera när detta fel dyker upp)

I förra veckan skicka jag in den till canon igenom affären där jag hade köpt den i Varberg, Björns foto&video. Idag har det gått 1,5 vecka och ännu inte ett enda besked...

I tisdags så under ett jobb fick jag kontakt med Pixbo's egna fotograf, Han hade lämnat in sin mark3a samma dag som mig pga samma fel, han hade dock fått svar direkt nästan om att det mesta i kameran var tvunget att bytas ut...(han hade inte bytat sensorn efter att de hade uppmärkt fokus-problemet heller) så nu står jag i väntan över att får reda på om det är tillverkningsfel av Canon eller om det är jag själv som orsakat detta fel (vilket jag defenitivt inte tror) Om man köper en kamera för nästan 40k så ska ju den hålla ett tag, jag har ju aldrig tappat min heller så jag tycker det verkar mycket märkligt.

Vore intressant att få höra ifall någon mer har funnit samma problem med sen 1d mark3a och isåfall dela med sig utav det dom vet!

Mvh Kim Ekelund
 
Jag har inte haft ngt problem med min 1DMkIII, men nog med tidigare kamera och då var det inget fel på kameran, men nog på objektivet. Stabilisatorn på 70-200 F2.8 hade gått sönder.
 
Jorå, jag har haft Err99 på min Mk3:a. När jag kallstartade kameran, om den varit avstängd i 15 minuter eller mer, så fick jag Err 99 när jag försökte ta första bilden. Sedan kunde jag hålla in avtryckaren i 5-300 sekunder innan den smattrade på som vanligt. Det blev en tur på service och åtgärden enligt serviceordern var "Rengöring utlösarmagneten i spegelmekanismen". Sedan blev det en massa annat strul efteråt, men det hade mer med otränade tekniker än Err 99.

Om du vill veta mer om mitt Err 99 och bravader på service så finns det långa uppsatser i min blogg under september och oktober.
 
Helt OOOOtroligt

Tja Kim

Ja det stämmer att den var helt CP. Den visade Error 99 och fast kameran var avstängd gick slutarn ändå,tog man ut battteriet så slutade det givetvis men när man satte in batteriet igen så började slutaren gå igen.....och kameran var inte ens på..det enda som hjälpte var att göra full reset på kameran då gick den i gång igen..

På Canon RCC så sa dom, när jag hämtade kaneran att det var en kabel som låg i kläm och då hade dom dessutom varit tvugna att byta ut alla rörliga delar i kameran.
Ingen skugga ska hamna på RCC, efter ett tag när dom insåg att det skulle dra ut på tiden så fick jag faktiskt låna en MkIIN.
Som plåster på såren för allt strul fick jag ett 2 megs ultra minne och en gratis sensor rengöring.....jippie....

Detska bli spännande att se hur länge den håller nu...........

Jag måste påpeka att det är illa med felet på hjälp spegeln för autofokusen som dom flesta MkIII har, men dessa oändliga Error 99 fel är rena KATASTROFEN.

Så hade man inte varit en fanatisk "canotist"så hade jag använt alla mina prylar som bojsänke och bytt märke.....

// micke
 
Nu äntligen!

Idag fick jag tillbaka min älskling...

Intervision stod för "REPARATION AV SPEGELMEKANISM"

Detta gick på garantin och nu funkar min mark3a igen som den brukar, jag håller med dig om att detta är kasst, helt ursinningt av canon att göra så här...

Men jaja nu är jag nöjd igen!

//Kim
 
Jag var och kollade på en beg mk3 som fick precis det här felet när jag skulle prova den. Säljaren ska nu lämna in den på reparation och ev så köper jag den efter det. Finns det nån risk att detta fel återkommer ?
 
Jag var och kollade på en beg mk3 som fick precis det här felet när jag skulle prova den. Säljaren ska nu lämna in den på reparation och ev så köper jag den efter det. Finns det nån risk att detta fel återkommer ?

Risken finns alltid vare sig du köper nytt eller begagnat. Skulle gissa på att många haft "error 99" en kort stund på kameran. De 2ggr jag haft
det på 1D Mark III har jag försökt stänga av/på eller tagit ur batteriet och den har sedan fungerat igen. Kanske har jag haft en rejäl portion tur..jag vet inte...men fungerat igen har den gjort.
Mvh Thomas
 
Jag fick samma skit på min 40D. Eftersom jag köpt den från USA så fick jag ingen garanti. Det skulle kosta över 5000 kr att reparera alal fel det var på den. Tack vare mkt hyggliga människor så fick jag den utbytt. RCC vet jag inte riktigt vad jag ska säga om. Det tog ganska länge att få kostnadsförslaget och så kostade det över 600 att få reda på felet. Jag är rätt säker på att jag skickade in kameran med locket där objektivet ska sitta, det fick jag inte tillbaka. Nu är jag inte 100 på att det kom bort där men nästan. :) Men tja, är man gift med Canon så är man och i vår blir det säkert en fullformatare för mig.
 
Jag var och kollade på en beg mk3 som fick precis det här felet när jag skulle prova den. Säljaren ska nu lämna in den på reparation och ev så köper jag den efter det. Finns det nån risk att detta fel återkommer ?

Fungerar den bra efter reparationen är det nog ingen större risk än vilken annan kamera som helst. Kör igenom den ordentligt, testa även en annan MkIII, så du vet hur den ska vara. Den vanligaste orsaken till 99:eek:r verkar vara smutsiga kontakter. Jag har ännu aldrig fått en 99:a på någon av mina två Canonkameror.
 
Då fick jag err 99 igen på min mk3:a! Var ute i ett jävla oväder o fotade enduro förra helgen, har inte kört kameran sedan dess förän igår kväll. När jag fotade med bländare 5.6 så fick jag err 99, startade om och provade igen, samma sak. Ändrade till bländare 2.8 istället o då tuggade den på i några bilder, sen hände det samma sak igen. Jag har laddat batteriet under kvällen och provat en ca 20 bilder utan att få err 99. Kan det ha kommit in nå smuts i kameran? Det snöade väldigt mkt och sökaren och objektivet fick en hinna av is ovanpå sig, men det ska väl vara väder skyddat.. Min gamla mk1:a som jag också hade med som dessutom fick ta ännu mera stryk då den stod på ett stativ utan att bli avtorkad alls under den timme som jag var ute i snön fungerar hur bra som hellst. Kameran (mk3:an) har vart inne på rep innan jag köpte den hos intervision "byte av spegelhus" ska man behöva skicka in den igen!? Jag vill verkligen inte att den ska klicka o strula när man väl behöver den. Vad har ni som har mk3:eek:r gjort när ni fått err 99? Har dom hoppat igång o fungerat igen? Min har ju funkat i 4 månader utan problem ända tills igår, och idag verkar den fungera, men det är klart att man går o oroar sig för att den ska klicka när man som bäst behöver den..
 
Är inte error 99 ett slaskmedelande som kan innebära lite olika fel?
Vill minnas att jag brukade få detta fel med 1,4 konvertern på min 400D
Har aldrig fått det på min 1dMarkIII dock(även med samma konverter)
 
Err 99 är ett ganska allmänt felmeddelande... så det är svårt att säga vad som strular. Men har man varit ute i busväder, prova att göra rent kontkterna på objektiv och kamerahus, är det oxid/skräp där så är det en perfekt kandidat till Err 99!

Ett rent och mjukt suddgummi kan göra underverk på skitiga kontakter! Var försiktig med kemikalier, det kan krypa in på oönskade ställen....

Det skulle även kunna vara oxid på batterikontakter, kameran drar mycket ström när man aktiverar slutaren, är det då oxid så blir det trassel.

Även här kan ett suddgummi göra nytta.
 
Err 99 är ett ganska allmänt felmeddelande... så det är svårt att säga vad som strular. Men har man varit ute i busväder, prova att göra rent kontkterna på objektiv och kamerahus, är det oxid/skräp där så är det en perfekt kandidat till Err 99!

Ett rent och mjukt suddgummi kan göra underverk på skitiga kontakter! Var försiktig med kemikalier, det kan krypa in på oönskade ställen....

Det skulle även kunna vara oxid på batterikontakter, kameran drar mycket ström när man aktiverar slutaren, är det då oxid så blir det trassel.

Även här kan ett suddgummi göra nytta.

Tack för svaret! skall prova detta!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.