Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1D mark II och inställningar

Produkter
(logga in för att koppla)

Vingklipt ängel

Aktiv medlem
Hej !

Jag har precis köpt en Canon 1D mk II och jag har blivit förtjust i den personliga pram som följer med. Men jag har problem med att kunna ställa in dem. Jag försöker få EOS utility att få kontakt med kameran men det går inte.
Någon som har en aning om hur man ställer in personlig programering.
Henrik
 
canon bok

Allt du frågar om står på sidan 146 147 i instruktion manual.
om du vill kan kopiera och maila det till dig.

mvh jannemix
 
Hej !

Tack för ditt svar Jan Eric. Jag har formulerat mig lite fel ser jag.
Det jag hade frågor om var personliga funktioner. Funktionen är 21 i menyn för personliga funktioner.

Du får gärna kpoiera en sida om det innehåller info som kan hjälpa.
Jag fick bara med användarboken när jag köpte kameran.

henrik
 
Hej !

Jag har precis köpt en Canon 1D mk II och jag har blivit förtjust i den personliga pram som följer med. Men jag har problem med att kunna ställa in dem. Jag försöker få EOS utility att få kontakt med kameran men det går inte.
Någon som har en aning om hur man ställer in personlig programering.
Henrik

Använder du en Firewire-kabel? 1D serien kan inte kommunicera med en Windows PC över USB. Har inte förstått varför eftersom det går utmärkt med en Mac.
Det går att få kommunikation med kameran men de funktioner du får tillgång till är mer eller mindre lika med noll.
 
Använder du en Firewire-kabel? 1D serien kan inte kommunicera med en Windows PC över USB. Har inte förstått varför eftersom det går utmärkt med en Mac.
Det går att få kommunikation med kameran men de funktioner du får tillgång till är mer eller mindre lika med noll.

Hej igen !

Och tack för svaret. Jo jag har laddat ner det senaste av EOS utgåva. Men när jag öppna programmet och får upp det lilla fönstret går det bara att aktivera monitor folder. De abdra funktionerna är stendöda.
Är det fel på mjukvaran
 
Använder du en Firewire-kabel? 1D serien kan inte kommunicera med en Windows PC över USB. Har inte förstått varför eftersom det går utmärkt med en Mac.
Det går att få kommunikation med kameran men de funktioner du får tillgång till är mer eller mindre lika med noll.

Hej !

Jag har fått dina uppgifter brekräftade från Canon nu. Jag har
en fire wire kabel ,med det finns fnnnn... inget ställa att köra in kabeln på i datorn. Inget höl passar....
Har du någon ide vad jag kan göra. Finns det någon konverteringskontakt.
 
Firewire är INTE lika USB... d v s ingen övergång mellan dessa två finns... du måste köpa en ny dator :) ELLER så kan du köpa en PCI-kort (om du har stationär dator) för 2-300 kr som då utrustar din dator med Firewire! När det gäller lap-top kan man använda PCMCIA-slot och trycka in en modul.

Enklast är (om du är osäker) att ta med datorlådan till en affär typ PC City eller dy och be om hjälp att få en firewire inkopplad.

Slutligen bör nämnas att det finns två typer av kontakter 4 pol och 6 polig. Du har en liten 4-polig kontakt i kameran, och vanligen så är det 6-polig kontakt i datorn, men lap-tops har ibland den lilla typen. Se till att få en kabel som passar både dator och kamera! Skillnaden i funktion mellan de två typerna är försumbar här, men den 6-poliga typen har även matningsspänning för externa enheter typ hårddisk osv... detta utnyttjar inte din 1DMk2-kamera
 
Använder du en Firewire-kabel? 1D serien kan inte kommunicera med en Windows PC över USB. Har inte förstått varför eftersom det går utmärkt med en Mac.
Det går att få kommunikation med kameran men de funktioner du får tillgång till är mer eller mindre lika med noll.

1D Mk II kan bara överföra bilder via USB, för att kunna ändra inställningar och ta bilder från datorn etc så krävs FireWire. På min kamera gäller detta oavsett PC eller Mac.

/Jonas
 
Tack Jonas.
Provade igen på min PC. Jag får upp EOS Utility när jag kopplar in USB-kabeln i kameran. Det enda alternativ som är aktivt är "Monitor folder".
Däremot ser jag nu att jag får upp foldern under My Computer. Lyckades inte med detta tidigare och har därför hela tiden kört med FireWire.
Läste också mängder av inlägg på nätet som hävdade att man måste ha Firewire till PC. Kan Canon ha lagt till någon drivrutin det senaste året?
 
Det verkar vara något problem när man kör med Vista. Har liknande problem med att prata med min Canon 5D. En annan FS-medlem, Mark Silvey, skickade mig hur han hade löst det hela. Ska själv testa en dag då tålamodet är stort.

Hi Gunnar !
I have now changed the owner name in my camera using the utility, remote capture works for me aswell.
After alot of phone calls to canon and also one to microsoft the problem is now solved
I will explain what we did as best I can and hope that it´ll work for you aswell.
I installed microsofts service package 1 on the advice of microsoft. This didn´t help.
Finally I got a call from Andreas at canon support (great guy) who really worked on this.
Try this :Make sure utility is updated and the WIA driver installed (you may have to uninstall utility and re-install) I didn´t need to do this. open the enhetshanteraren, connect the camera and switch it on. hopefully the camera will be detected, if not, look in "bildenheter" If the camera is there, highlite it and click on "åtgärd" and then "uppdatera drivrutin" and it should start to update.
If does´t, disconnect the camera and repeat the procedure (even try another usb port. If it updates then disconnect, close all windows and reconnect and the camera should be detected, then you can open the utility.
I hope this works for you, either way let me know .
Good luck !
 
Hmmm, skulle det gå att föra över bilder från 1D2 till dator via USB... en rejäl nyhet! När jag kollade sist så var väl USB bara för utskrifter. Det skall jag kolla redan ikväll!

Men kör alltid med läsare, går fortare och är enklare...

Fortfarande gäller dock att PF kan bara aktiveras med Firewire :)

/Lasse
 
Hmmm, skulle det gå att föra över bilder från 1D2 till dator via USB... en rejäl nyhet! När jag kollade sist så var väl USB bara för utskrifter. Det skall jag kolla redan ikväll!

Men kör alltid med läsare, går fortare och är enklare...

Fortfarande gäller dock att PF kan bara aktiveras med Firewire :)

/Lasse


Jodå du kan ladda över bilder genom USB.
Men det tar sisådär en halvminut per bild. Min 30D fixar ett helt minneskort på den tiden.
Men det kanske beror på att jag inte använder firewire.
Det är nog bäst att installera på datorn
 
Jodå du kan ladda över bilder genom USB.
Men det tar sisådär en halvminut per bild. Min 30D fixar ett helt minneskort på den tiden.
Men det kanske beror på att jag inte använder firewire.
Det är nog bäst att installera på datorn

1D mkII använder sig av USB 1.1, vilket är orsaken till den låga överföringsgastigheten. Utan att veta säker så är jag rätt övertygad om att 30D använder USB 2.0, vilket är betydligt snabbare.

För dem som har 1D mKII (har det huset själv) så är Firewire att föredra då det är rejält mycket snabbare än USB 1.1
(1D mkII:s FireWire är version 1, vilket ger en överföringshastighet av 400 Mbps jämfört med USB 1.1:s 11 Mbps).

Sedan är det alltid den allra snabbaste lösningen att så långt som möjligt använda en snabb minneskortsläsare så långt som möjligt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.