Annons

Canon 1D kan bara se 1,1 Gb på 2 Gb kort?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebastian Skarp

Aktiv medlem
Hej!

Upptäckte precis att min eos 1D (första generationen) nu plötsligt bara visar 1.1Gb fast jag har minneskort på 2Gb (två olika kort från sandisk). 2Gb är vad kameran max klarar, och har tidigare visat full kapacitet! Funkade fint så sent som igår.

Har provat att formatera bägge korten i kameran, men den visar ändå bara 1.1Gb. Nån som har nån idé om varför och vad man kan göra åt det?

Edit: Den säger att jag kan 222 bilder... oavsett om jag har den inställd på RAW eller jpeg i olika upplösningar och kvallité! Mysko!

Sdhc?

Är det SDHC-kort du försöker att använda?
Det är skillnad på SD och SDHC, det senare bör inte funka i 1D "mkI".

Det är inte så att korten har en liten omkopplare för ställa om mellan halv och full kapacitet?

Så fungerar i vart fall ett av mina lite äldre Sandisk kort, användes när kameran inte klarade kortets fulla kapacitet.

Har löst problemet med att den sa 222 bilder vid tomt kort (normalt 403 bilder), det var nämligen räknaren för filnamn som nästan nått upp till 9999, och när den nu nådde upp i 9999 sa kameran "full" och frågade om jag ville skapa en ny mapp och återställa filnumreringen. Tryckte OK och räknaren för kvarvarande bilder var tillbaka till normal igen!

Dock säger kameran fortfarande 1.1 GB fast det kanske den alltid har gjort!? :S Har bara aldrig lagt märke till det förr, och reagerade bara för att jag såg att det inte stod 403 bilder kvar när jag formaterat kortet. Tror iaf att det ändå går att utnyttja 2GB, så då är det inget problem, bara förvirrande.

Någon omkopplare på kortet (2GB SanDisk Ultra II och Extreme III CompactFlash, 1D tar inga SD kort) hittar jag inte.

Hej jag har likadant med ett 2gb kort jag med. Så det är nog inget fel på din kamera MVH Per-Åke

När 1Ds MkII kom 2004 fixade den inte riktigt att ta hand om 2GB-kort. Säkert ett "arv" från 1:an. Men det kom en firmwareuppgradering som fixade till den buggen.

Så problemet är inte unikt. Kom ihåg att 1Ds kom för 8 år sedan och då var fortfarande 1GB extremt mycket. Redan 256 o 512MB ansågs mycket. 1GB fanns oftast som Microdrive. Och den stora majoriteten visste knappt hur man hanterade rawfiler.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar