ANNONS
Annons

canon 18-55 till tamron 17-50 nödvändigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mitchy

Aktiv medlem
Har precis köpt tamron 90 macro och bg-e3. Jag är nu efter sommaren när jag har tillräckligt med pengar köpa ett tamron 17-50 eller sigma 18-50 ex. Antagligen begagnat om jag hittar för rimligt pris.

Även Tokina 19-35 kan vara tänkbart om det är någon som kan rekommendera det? (nytt i det fallet)

Nu till frågan, är det nödvändigt eller slänger jag bara iväg en massa pengar? Uppgraderingen är alltså från kitobjektiv ef-s 18-55.

MVH//Michael

Nödvändigt är väl en filosofisk fråga, men du kommer garanterat att få ett lyft i bilderna. Tamron är att föredra framför sigma, tokina kommer med en glugg i samma område som kan vara bra. Men tamronen är nog ett säkert kort hur som helst.

Mvh
Maverick

Jag antar att det är f2.8 gluggarna av Sigma och Tamron du är ute efter, med dom kan inte Tokinas 19-35 tävla imot, den är ju ljussvagare, annars så är det en kanon glugg för pengarna, antagligen den mest prisvärda gluggen på marknaden, väldigt bra optiskt och riktigt välbyggd (metall) betydligt bättre än Canons kitglugg.

Jag har ägt en 19-35, köpte den som slit och släng glugg begagnad för 800:-, jag jämförde den med en Canon 17-40 4L, och ärligt talat så var den inte mycket sämre, den gav en annan färgton jämfört med Canon objektiven, lite gulare, jag antar att Tokinas objektiv har dom färgegenskaperna, det skiljer ju från märke till märke, Canon drar ju mer åt rött.

Klarar du dig med dess ljusstyrka så rekomenderar jag den varmt, men 2.8 är alltid 2.8 och har du råd så gör du ett smartare val med att köpa någon utav dom, eller varför inte Tokinas kommande 16-50 f2.8, den blir nog något att bita i för dom andra tillverkarna, Tokina håller jag som den bästa tredjeparts tillverkaren.

/kent

Tack för trevliga svar!

undrar bara när Tokinas 16-50 2.8 kommer ut och vad priset kommer ligga på ungefär. Som 16åring lever jag på barnbidraget och kan inte lägga mycket mer än 5000 kr på en glugg åt gången.

Tamronet har jag länge varit sugen på men prioriterat bort den

Tokina kan jag mycket väl tänka mig!

MVH//mitch

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar