Annons

Canon 17-55 vs Tamron 17-50 (utan IS)

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Jag har ett Tamron 17-50 utan IS som är erkänt skarpt. Det är dock några detaljer som stör mig. Jag tar säker 75% av mina bilder med ett Canon 70-200L 2,8 IS. När jag sedan skruvar på mitt Tamron så går zoomringen år motsatt håll. Lite irriterande. Jag saknar dessutom IS vid inomhusfoto med dåligt ljus.

Därför har jag siktat in mig på ett Canon 17-55 2,8 IS. När jag jämför dessa två på the digital picture (http://www.the-digital-picture.com/...meraComp=474&SampleComp=0&FLIComp=0&APIComp=0) så ser Tamron bättre ut i i stort sett alla lägen.

Jag jämför mest naturligtvis mest på stora bländare och Canon ser inte ut att tillföra något i skärpa precis. Är det verkligen så att för 4000.- extra så får jag bara IS, byggkvalité och omvänd zoom?

Hmmm en liten undran bara, men varför är det ett stort problem att zoomen går åt olika håll??

Har aldrig ens funderat på att det skulle vara ett argument för att välja ett objektiv före ett annat, IS kan jag förstå men jag är ju bortskämd med att alla objektiv blir stabiliserade då jag kör Pentax men åt vilket håll jag vrider zoomen har jag inte ens fundarat på utan det sitter i ryggraden efter några användnignar!!

Kan ju bero på att jag är 100% Ambidexter men tvivlar på att det spelar roll här, skulle iaf inte betala 4000 kr mera för att få en zoom som går åt "rätt" håll lite extra för IS/OS det är Ok men det är jag det.

När jag har använt min Canonglugg och sedan går över till Tamron så zoomar jag ofta till ytterlägena. Gör man det som "sitter i ryggmärgen" så hamnar den på 17 när man tänkte 50 och tvärt om. Det spelar nog ingen roll om det är höger eller vänstervarv. Det vore dock bra om de mest använda gluggarna gick åt samma håll.

När jag har använt min Canonglugg och sedan går över till Tamron så zoomar jag ofta till ytterlägena. Gör man det som "sitter i ryggmärgen" så hamnar den på 17 när man tänkte 50 och tvärt om. Det spelar nog ingen roll om det är höger eller vänstervarv. Det vore dock bra om de mest använda gluggarna gick åt samma håll.

Jag förstår dig, man vill inte behöva tänka på det där. Men det är som du själv säger, eftersom Tamrons gamla 17-50 är så bra så ska man inte kunna se så mycket skillnad på skärpefronten.

Det som utmärker Canon är ju annars att de lyckas göra stabiliserade gluggar som är skarpa från full öppning. Tamrons nya stabiliserade 17-50 är inte alls lika bra. Samma med Sigmas nya stabiliserade 70-200.

Du kanske såg att digital picture har gjort en jämförelse mellan ett gäng normalzoomar för cropp? länken går till Sigmas 17-50 OS

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar