Wahlfridsson
Medlem
Äger Canons 17-40 och har testat sigmas 18-50/2,8. För mig som inte behöver den extra ljusstyrkan så värdesätter ja mer byggkvalité och ljudlös exakt racerfokus. Läs gärna min recension av objektivet.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Wahlfridsson skrev:
Äger Canons 17-40 och har testat sigmas 18-50/2,8. För mig som inte behöver den extra ljusstyrkan så värdesätter ja mer byggkvalité och ljudlös exakt racerfokus. Läs gärna min recension av objektivet.
lagus skrev:
Det handlar inta bara om ljusstyrka. Det är ju trevligt att kunna ha kort skäpedjup vid tex poträtt foto också. Autofokusen på Sigma gluggen är hur bra som helst. Kanske inte lika snabb som en glugg med usm men ärligt talat, vad spelar det för roll. Gluggen är ju knappast avsedd för snabba sportsituationer ändå..
Grimmer skrev:
Photozone gnällde ju över "purple fringing" så jag undrar om det är någon på FS som upplever det i verkligheten?
Sånt går ju inte att enkelt fixa till utan handpåläggning och det blir ju aldrig till 100%...
Jag är ute efter att ersätta Minoltas 17-35 pga. större zoom då jag inte vill ha för många linser i väskan.
Vikentij skrev:
Sigma! För att det går att få tag på objektivet utan problem!
Klingen skrev:
Sigman kan man ju även hitta begagnad och detta skulle innebära att jag skulle ha råd att införskaffa en blixt dessutom.
Wahlfridsson skrev:
Både Scandinavianphoto och Cyberphoto har canon-gluggen i lager så det verkar ju vara väldans problematiskt att få tag på
Wahlfridsson skrev:
En sak som slog mig. Antar att det i det påstående ligger att du inte hittar canonlinsen begagnad? Kanske pekar något åt vad ägarna tycker om sina respektive objektiv
Men som sagt.. det är mycket pengar och jag håller med om att en blixt oxå kan ge dig ett mervärde över Canonlinsen.
lagus skrev:
Hm, framstår kanske som om jag har något emot L-gluggar vilket jag inte har (har själv en 28-70/2.8L) Men jag tror att en orsak till att 17-40 är så populär begagnat är den rådande L-sjukan som sprider sig. Nu tycks den även angripa nybörjare tack vara FS
Grimmer skrev:
Photozone gnällde ju över "purple fringing" så jag undrar om det är någon på FS som upplever det i verkligheten?