Annons

Canon 135/2.0 saknas efter inlämning på posten

Produkter
(logga in för att koppla)

macrobild

Avslutat medlemskap
Hej

Mitt Canon 135/2.0 är spårlöst borta efter det att objektivet är inlämnat på Posten i Lund 09-03-27.
Objektivet var på väg till Mattias L i Hägersten medlem här på fotosidan .
Objektivet har serie nr 2520A005 (AA)
Utredning pågår av Posten vad som kan ha hänt.
Men skulle ett 135/2.0 med ovan serie nr dyka upp här eller på blocket maila gärna mig.
Mikael

Var det inte skickat som rekomenderat?

Det är skickat som företagspaket mot postförskott, men det spelade tydligen ingen roll, det är spårlöst försvunnet efter inlämning på postkontoret.

Posten har tagit emot paketet och lagt in det med kollinummer i sitt system, sedan så är det borta. Nu går ju förmodligen både jag och Mikael skadefria från det här ärendet, men det är så sjukt att det bara försvinner, den som vill kan ju dra sina egna slutsatser.

Micke är väl den som får lida mest eftersom Posten har så långa ledtider. Dom tar sitt ansvar, men det tar lite tid.....

Men det är ju fortfarande intressant att se om det dyker upp någonstans.

27/3 !! det var ingen lång tid.Jag hade en kamera på vift i en månad minus en dag men kom tillrätta.En dag till och jag kunde begära ersättning :)

Ett brev var i Chicago och vände ,tog 16 dar men kom sen fram.

Ditt dyker säkert upp..

/G

Jag vill bara göra er uppmärksamma på att en 135/2 saknas, om ett liknande objektiv skulle dyka upp vänligen kolla serienumret.
Inget mer

Det är skickat som företagspaket mot postförskott, men det spelade tydligen ingen roll, det är spårlöst försvunnet efter inlämning på postkontoret.

Posten har tagit emot paketet och lagt in det med kollinummer i sitt system, sedan så är det borta. Nu går ju förmodligen både jag och Mikael skadefria från det här ärendet, men det är så sjukt att det bara försvinner, den som vill kan ju dra sina egna slutsatser.

Micke är väl den som får lida mest eftersom Posten har så långa ledtider. Dom tar sitt ansvar, men det tar lite tid.....

Men det är ju fortfarande intressant att se om det dyker upp någonstans.

Inga problem bara jävligt irriterande att detta skall hända och det merarbete det medför..

Blev själv av med en 20d+BG som jag köpt av en medlem på fotosidan. Posten har utredning på 1 månad innan man kan få tillbaka några pengar, samt att man får böka och skicka in bankkvitto m.m.

Personligen är jag väldigt nyfiken på hur Posten hanterar sådana här ärenden. Jag är stammis hos mitt postombud eftersom att jag gör väldigt mycket begagnataffärer båda vägarna över nätet. Jag har lyckligtvis aldrig stött på några problem, men OM det skulle hända så undrar man lite hur Posten hanterar det.

De skriver att innehållet är försäkrat upp till en viss nivå (5000 för REK och 50000 för postpaket) om man kan styrka innehållets värde. MEN - frågan är ju hur man gör det? Egentligen skulle paketet kunna innehålla precis vad som helst, och det finns ju inget säkert sätt att bevisa vad det innehåller även om man naturligtvis kan styrka sannolikheten på olika sätt (mailkonversationer från affären etc).

Jag antar att Posten är ganska medgörliga när sådant här händer eftersom att det annars verkar omständigt och svårt, för att inte säga omöjligt, att bevisa vad paketet innehöll.

Ni som har blivit av med försändelser: hur har ni emballerat innehållet? Framgår det på något sätt utifrån sett vad paketet innehåller? Man undrar lite om paketet stjäls på vägen, eller om de kommer bort av en olyckashändelse.

Gör som jag , packa paketet på posten, låt en postanställd vara med och besiktiga att varan är rätt paketerad, jag vill inte ha problem med att om varan skulle bli skadad och att den då inte var tillräckligt bra skyddad och rätt packad för transport enligt postens regler.

Detta lärde jag mig mycket tidigt då min mor var chef för den "riktiga" Posten och jag har juljobbat ett antal gånger på posten under 60talets slut med att sortera både julpaket och brev..

Gör som jag , packa paketet på posten, låt en postanställd vara med och besiktiga att varan är rätt paketerad, jag vill inte ha problem med att om varan skulle bli skadad och att den då inte var tillräckligt bra skyddad och rätt packad för transport enligt postens regler.

Bra tips!! Då kan den anställde intyga att vad du hävdar låg i paketet.

Samma sak om jag köper något,jag öppnar alltid paketet på posten och ser efter att varan stämmer, inte är skadat osv..

Synd bara att om varan inte skulle stämma och man har blivit lurad av sändaren så har ju inte Posten något ansvar. Man får ej heller öppna paket med postförskott innan man har betalat, och skulle innehållet vara fel så kan man inte begära tillbaka pengarna.

Lite dåligt kan jag tycka; jag skulle plocka ut ett paket med postförskott för 38'000 kr(!) och frågade vänligt om jag inte kunde få öppna och verifiera innehållet för säkerhetsskull eftersom att det handlade om en del pengar - men nä se det gick inte för sig.

I övrigt är det som sagt klokt att direkt kontrollera ev. skador som Posten har orsakat, annars kan det bli svårt att bevisa det om man kommer tillbaka ett tag efteråt.

Om jag skulle skicka ett kamerahus eller objektiv inom Sverige så skulle jag inte skicka det som paket, utan som värdebrev. Det är lite dyrare, men det har vissa fördelar. Till att börja med så är det övernattsbefordran i hela Sverige. Det är försäkrat. Det går att skicka mot postförskott. Det går att få mottagningsbevis, dvs du får tillbaka en underskrift av mottagaren. Det går inte i den vanliga paketströmmen och kan således inte krossas av ett 20 kg-paket om det hamnar fel i hanteringen. Det får väga upp till 20 kg. Försändelsen förseglas av Posten, dvs det slås in i ett omslagspapper och förses med en speciell tejp över skarvarna. Jag kan bara komma på en nackdel just nu och det är att det bara hanteras på Företagscenter (eller hos Lantbrevbärare), men det kan det vara värt för den extra säkerhet som man uppnår.

Nu skall vi inte måla fan på väggen, som någon annan sa, det tog en månad och hans kamerahus var funnet.
objektivet är 135/2 L optik och jag har lämnat ut serie nr 2520A005 (AA) om det till äventyrs skulle dyka upp någon annanstans än på posten

Var förbi mitt lokala företagscenter i veckan och framför mig var det en kund som hade skickat ett paket med postförskott som hade försvunnit helt spårlöst (allt dom kunde spåra var att det hade lämnats in).
Han hade reklamerat det och sen helt plötsligt hade det dykt upp hos mottagaren 2 veckor senare.
Hoppas paketet kommer till rätta.

objektivet försvann, jag fick ersättning efter 1månad, dock ej för utlagd paket och postförskottsavgift
mycket pappersarbete.
dyker det upp på beg marknaden , maila gärna mig

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar