Annons

Canon 1100D skillnad objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

youmademe

Ny medlem
Har en fråga där snabbt svar uppskattas. Har länge funderat på systemkamera och har nu bestämt mig att det blir antingen Canon 1100D eller Nikon D3100.

Såg just nu att det är rabatt på Canon 1100D med objektivet EF-S 18-55/3,5-5,6 III. Så tillsammans med objektivet kostar den 3000 kr. Jag undrar, är det stor skillnad mellan det objektivet och 18-55 IS? Är det en märkvärd skillnad som är värd att lägga 1000 kr mer på? Med IS-objektivet kostar den 4000kr. Kan ju påpeka att det är min första systemkamera och har ingen kunskap sen tidigare om dessa, men skulle väl föredra att ha en så bra som möjligt. Kameran vill jag främst använda för att få fina bilder vid resor och andra speciella tillfällen.
 
Om det är värt tusen kronor är ju upp till var och en, men personligen tycker jag att det är det.
De här kitobjektiven är inte direkt ljusstarka, så tiderna tenderar att bli ganska långa, och då hjälper IS:en.
 
Så bilderna blir ljusare och bättre med IS?

IS gör att du kan använda längre tider utan att få suddiga bilder pga av kameraskak.

Vid viss typ av fotogarfering är det en stor hjälp - vid annan är det betydelselöst.

Personligen skulle jag absolut inte vilja vara utan IS på min normalzoom.
 
Båda objektiven är helt ok.
Med tanke på att du inte har haft systemkamera tidigare så föreslår jag att du sparar dessa 1000:- och köper något annat objektiv lite senare. Du kommer att se en större skillnad med något helt annat objektiv (t.ex. en telezoom, eller ett ljusstarkare normalobjektiv) än mellan dessa två olika 18-55.
 
Måste hålla med Magnus o Anders. Just för en nybörjare är det nog dumt att avstå från IS. Fast i det här fallet är prisskillnaden uppseendeväckande stor. En beg normalzoom med IS i bra skick kan man nog hitta för mindre än tusen kr.
 
Bästa varianten kan nog vara att köpa det billiga paketet, leta upp ett billigt objektiv med IS begagnat, och kränka av det som följde med. Borde stanna på några hundringar mer än paketpriset, och det är definitivt IS värt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.