Annons

Canon 10D. Vilka obj? Passar RC-5?

Produkter
(logga in för att koppla)

mr_rockster

Aktiv medlem
Tjenare!

Tänkte köpa en 10D i dagarna och har redan köpt två objektiv beggade till bra pris (känns det som iaf...)

Det ena heter:

Canon EF 35-80 1:4-5,6 och på det sitter det en Canon EW-62 (motljusskydd eller?)

Det andra heter

Sigma DL Zoom 75-300mm 1:4-5,6

Duger dessa två till att börja med? Finns det något som jag bör komplettera med med en gång? Är TOTAL nybörjare och ska fota allt från lite motorsport till naturbilder. Vad finns det mer som jag bör köpa inom en snar framtid? Länka gärna till grejjerna på dustin fall det finns där (eftersom jag handlar där till bra priser...)

Har även en Canon RC-5 (trådlöss fjärr) som jag fick med en gammal Canon IXUS kamera. Kommer denna fungera till en 10D också? Läste någonstans att den skulle fungera till 300D iallafall.

Tack på förhand!

- Johan

Alla Canon EF-objektiv fungerar rent tekniskt.

Din 75-300:a låter helt OK för motorsport.

Eftersom sensorn är mindre än en filmruta så används inte hela objektivet. 35mm som du har på Canonobjektivet är knappt vidvinkel på film och inte alls vidvinkel på en digitalkamera. Därför bör du kanske komplettera med en vidvinkelzoom. En billig är Cosinas 19-35 som man kan hitta för runt tvåtusen.

Din fjärrkontroll passar inte.

Hur bra Canon-optiken är vet jag inte. Sigman är inte någon dunderoptik, men den räcker ju för att "komma igång". Uppgradera kan man ju göra senare om man känner behov av det. Tack vare att ljusstyrkan inte är den allra bästa kan du nog bli något begränsad till att fota sport när det är ganska ljust ut, typ soligt. Men detta märker du ju när du sätter igång att fota, eftersom du redan har objektiven, menar jag.
Jag skulle dock försökt hitta något som är lite mer vidvinkligt. 35mm blir motsv. 56mm, vilket kan vara lite jobbigt ibland när man är inomhus och inte kan backa ett par steg extra för att det är en vägg ibägen, för att ta ett exempel. Tokina 19-35 tex, som är rätt bra, men inte kostar några vansinniga pengar ändå. Någon annan kan säkert tipsa om begagnade canongluggar att titta efter.
Men du måste ju inte köpa det med en gång. Du kanske inte har det behovet, så du kan ju vänta tills du fotat ett tag, så märker du ju det själv.

Vidvinkel får man alltså skaffa också. RC-5:an är alltså bara att göra sig av med.

Duger objektiven i övrigt eller? Vet ju att det inte är några värstingrejjer men det kanske blir godkända kort för en nybörjare eller?

- Johan

Eftersom du HAR objektiven så tycker jag att du ska börja fota med dem. När/om du tycker att de inte räcker till så kan du ju fundera på att uppgradera. Är inte det ett sunt resonemang tycker du? :)
De duger definitivt att "komma igång" med och kommer säkert att ge rätt okej resultat.
Kom ihåg att du troligen får blända ner till f/8-11 för att de ska prestera sitt bästa vad gäller skärpa bara.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar