Annons

Canon 1000D

Produkter
(logga in för att koppla)

everdark

Avslutat medlemskap
Jag läste lite om Conon 1000D och jag hade nästan bestämt mig för den när jag läste testet på IDG och jag "kände" på den i en onoff butik.

Jag skall ha kameran som utbildnings kamera för den digitala delen för min fotoutbildning som kommer vara ungefär i ett år så jag vill ha en kamera jag kommer att trivas med.

Greppet är lite väl lite och den känns lite obekväm att hantera, men och andra sidan så var det en 450 som de hade i båset men 1000 och 450 är rätt likvärdiga.

Nu har jag börjat kika lite på Pentax K200D som ser intressant ut i dagsläget men återstå att se, ni som använder Pentax K200D resp Canon 1000D vad tycker ni om dessa kameror?
 
Canon 1000D är lite plastig och liten samt är något funktionsbantad, men en väldigt bra kamera ändå - främsta styrkan är en bra sensor och god tillång till riktigt bra optik.

Jag trots att jag själv Canon tomte anser nog ändå att K200D är en bättre kamera.

Vädertätning, antiskak, bättre sökare, byggkvaliteten - tja det mesta är bättre. Vissa mindre underligheter upplever man om man är van vid Canon, men inget anmärkningsvärt. K200D är en klart underskattad kamera.

Sökaren är klart bättre än XXXD och XXXXD Canon hus - Svårt att förklara hur och varför, men ljusstarkare och mer lik sökaren på XXD kamerorna om man jämnför med Canon.

Hade jag inte haft så mycket junk redan hade jag nog köpt en beg K100D Super eller K200D som "slit och släng kamrea och kört den med gamla M42 objetiv (med antiskak !)

Jag använder inte K200D, men har kört mycket med K100D Super och har även testat K200D ute i verkligheten. Jag har en 350D och har kört med både 1000D (lite) och 450D (lite mer). De är tämligen lika om man bortser ifrån finesser tycker jag.
 
Jag har en 400D (kan nog fortfarande finnas att köpa ny) jag har inga problem med greppet trots att mina händer inte är små men vältränade med orgelspel, jag bär den ofta med högra handens fingertoppar och då är den låga vikten en fördel. 1000D har jag känt lite på, bilderna blir ju lika bra men jag skulle nog sakna en del vad hanteringen beträffar. Har du inget förut så är du fri att välja märke och det finns nu inga dåliga så varför inte en Pentax eller om du inte tänker fota med höga ISO en Sony, de två ger ju mer för pengarna än andra, även om de inte fullt ut kan mäta sig med de två stora i bildkvalite, särskilt under svårare förhållanden. Tänk också på att kamerahuset endast är en del av systemet, det är objektiven som gör det mesta av bilden och det är också de som kostar mest.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.