Annons

Canon 1000D vs 450D

Produkter
(logga in för att koppla)

lenabj

Ny medlem
Jag ska precis köpa min första digitala systemkamera. Jag har fotat med analog systemkamera men betraktar mig i princip som nybörjare. Jag har kollat runt lite och fastnat för Canon 1000D eller Canon 450D. Har tittat på lite olika kit. Vad bör jag välja av följande:

1000D: 18-55 mm ca 4400 kr, 18-55 mm + 75-300 mm ca 6500 kr

450D: 18-55 mm ca 5600 kr, 18-55 mm + 55-250 mm ca 8600 kr (finns även kit med 18-200, 17-85, 70-300)

Är det några tillbehör som är nödvändiga/viktiga, tex minne, väska, extra batteri, blixt... ?

Tacksam för tips och hjälp!
 
Är det Canons egna objektiv eller från tredjepartstilverkare?

Det finns Canon 18-55 med och utan bildstabilisering (IS). Den nya med IS lär vara optiskt bättre förutom att den har just IS som är användbart i många fall. Är det kanske utan IS på 1000D och med på 450-paketet? (Sen finns det en 18-55/2,8 IS också men det är en helt annan prisklass.)

75-300 är ett äldre objektiv, om det är Canon som avses. Det nya 70-300 är bättre men dyrare.


Minneskort behövs!


/Per
 
Är det några tillbehör som är nödvändiga/viktiga, tex minne, väska, extra batteri, blixt... ?

Tacksam för tips och hjälp!

Jag är Nikonian men kan försöka svara lite generellt i alla fall på dina frågor om tillbehör.

Blixt är ett viktigt tillbehör. Satsa helst på en medeldyr variant (t.ex. Speedlite 430EX II) då de billigaste inte alls är lika mångsidiga eller kraftiga. En bra blixt ska man kunna studsa i taket inomhus oberoende hur du håller kameran (horisontellt eller vertikalt), det ger mycket bättre ljus.

Minneskort - satsa på minst 1st 4GB kort, kanske flera om du är borta längre perioder och inte har möjlighet att tanka ner bilder emellan.

Väska - om ditt intresse tar vid kommer du behöva en större väska än en som just och jämt räcker för utrustningen du skaffar i början. Satsa gärna på en "frontmatad" ryggsäck. Man måste inte köpa de dyraste väskorna, jag har en billig och ganska liten men mycket rymlig väska som kostade hälften av vad de bättre märkenas motsvarande väskor kostade. Se till att prylarna hålls stadigt i sina respektive fack i väskan och att den har tillräckligt med stötdämpande stoppning.

Extra batteri - jättebra att ha. Jag skulle rekommendera att också satsa på ett batterigrepp (av tredjepartstillverkare) då det rejält förbättrar handhavandet av en liten kamera. Det får en liten kamera att kännas nästan som en 10 gånger dyrare proffsmodell. Jag har ett till min lilla Nikon D60 och skulle aldrig vilja vara utan batterigreppet.

Stativ är också bra att ha. En tripod blir ofta hemma av bekvämlighetsskäl, men är det enda alternativet i vissa fall, t.ex. då lång slutartid behövs. En monopod är ett mer portabelt alternativ som är en kompromiss mellan stabilitet och flexibilitet. Det är lätt att ha med sig hela tiden.

Filter - Det kommer säkert nån försäljare vilja att du ska skaffa, då speciellt UV-filter. Det kan vara bra att ha i vissa fall, men ibland kan de ha en klart försämrande effekt på bildkvaliteten med ljusreflexer, försämrad skärpa och minskade kontraster. Man klarar sig bra utan dem. Speciellt om man ser till att alltid använda motljusskydd, och ha objektivlocket på när man inte fotograferar. UV-ljus behöver man inte filtrera bort för bildkvalitetens skull, det lär finnas ett uv-filter framför sensorn som tar hand om UV-strålningen. På analoga (film-)kameror behövdes det däremot. De enda filter som gör praktisk nytta på digitala kameror är polfilter och gråfilter, men det är inte bråttom att skaffa dessa.
 
De flesta objektiven i kiten är Canons egna. 1000D går att få med Sigma AF 18-50/3,5-5,6 för ungefär samma pris. Precis som du gissade så verkar 1000D vara utan IS och 450D med. Kanske 450D med 18-55 mm IS för ca 5600 kr är det mest prisvärda? "Behöver" man mer än standardobjektivet från början? Vilket är det vanligaste/troligaste objektivet som en nybörjare sedan vill komplettera med?

När det gäller minne, hur mycket "behövs"? Hur mycket är prisvärt att köpa, 8 MB, 16MB?

/Lena
 
Jag har själv ett Tamron 17-50/2,8 som jag är rätt nöjd med. Om du inte tror dig behöva en telezoom kanske ett bättre "normalzoom" kan vara ett alternativ. Tamrons eller Sigmas t.ex.. Canons 18-55/2,8 är ju inte direkt billig.

Har du en digitalkompakt nu? I så fall vet du om du ofta zoomar in allt vad det går. I så fall "behöver" du kanske en telezoom eller en "superzoom".

450-paketet verkar nog "bäst". Om det inte är mycket billigare ett köpa allt i paket skulle du kunna köpa t.ex. 55-250 senare. Eller så visar det sig att du inte alls vill ha den utan en 10-22mm vidvinkel i stället!

Om du har två små i stället för ett stort minneskort är risken dubbelt så stor att något går sönder men om det gör det förlorar du bara hälften av bilderna. Hittills har inga av mina kort gått sönder så rådet skulle väl bli "enklare med ett stort" i så fall.
 
Mina tankar om första köp

Hej.
Det jag tycker man bör tänka på är att optiken är det absolut viktigaste.
En BRA optik är dessutom en investering, den kommer att falla med ca 30-40% i pris första året, och sedan inte mer.
Kan du köpa ett begagnat objektiv i toppskick så är det alltså mer en investering än en konsumtionsvara, du får tillbaka pengarna om du säljer det.
Ditt val beror naturligtvis på hur mycket pengar man kan avsätta, men mitt råd är att satsa mest på optiken, och mindre på kamerahuset om du måste prioritera.
Kamerahusen innehåller mycket elektronik, som utvecklas i rasande takt, och värdeminskningen är stor.
Dessutom så blir dom bara bättre och bättre.

För ca 8000kr får man till exempel en Canon EOS 1000D:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1000D
Med det här fina objektivet (Sigma 18-50/2.8):
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=18-50macroca
Denna kombination använder min dotter (kamerahuset ca 3800kr, och objektivet 4200kr).
Man kan köpa kamerahuset i kombination med ett billigt objektiv för ca 5000kr, men jag tycker att man ska lägga lite extra på en fin optik.
För ca 2000kr till så kan man köpa EOS 450D som har lite fler möjligheter.
Den kan man köpa med ett hyfsat objektiv i paket för ca 6500kr (jag rekommenderar dock Sigma objektivet, det blir ca 3500kr dyrare, men det är det värt):
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=450D1855

Men generellt tycker jag att det har blivit väldigt teknikfixerat i fotovärlden, och man glömmer lätt bort människans kreativitet, som är det som skapar bilden.
Köp en kamera som du trivs med till formatet, och satsa lite extra på objektivet, då har du mycket att växa i.
Den dagen du kommer så långt att du vet exakt vad du vill, så kan du antingen sälja eller uppgradera din utrustning, och då får du tillbaka pengarna på optiken, eller så behåller du den, eftersom du köpte
bra optik redan från början.
Hoppas att det var till någon hjälp, och inte bara förvirrande.
M.V.H
/Tobias
 
Jag ska precis köpa min första digitala systemkamera. Jag har fotat med analog systemkamera men betraktar mig i princip som nybörjare. Jag har kollat runt lite och fastnat för Canon 1000D eller Canon 450D. Har tittat på lite olika kit. Vad bör jag välja av följande:

1000D: 18-55 mm ca 4400 kr, 18-55 mm + 75-300 mm ca 6500 kr

450D: 18-55 mm ca 5600 kr, 18-55 mm + 55-250 mm ca 8600 kr (finns även kit med 18-200, 17-85, 70-300)

Av de två, utan tvekan 450D med 18-55 IS och 55-250 IS. Det enda du inte klarar med den uppsättningen är rörliga motiv i dåligt ljus och extrem vidvinkel.

Dock vill jag tillägga en sak från ett rent personligt perspektiv, och det är att har du tidigare fotat mycket och vet med dig att du tycker det är roligt och att du kommer att fortsätta, kanske du borde överväga en något mer avancerad kamera istället.

Jag köpte själv en 450D med precis de två paketgluggarna för ett år sedan, efter ett ganska långt uppehåll i mitt eget fotande. (Hade en analog systemkamera tidigare men ledsnade på att skicka in film på framkallning och gissa vad jag gjort för fel när jag inte var helt nöjd med korten som kom tillbaks.) Nu har jag precis sålt min 450D till förmån för en 7D, framför allt för att jag tröttnade rätt mycket på den mindre kamerans tekniska begränsningar. Hade jag varit lite förutseende och köpt (tixempel) en 40D från början istället, tror jag inte jag hade bytt upp mig så fort till nästa steg utan klarat mig bra med den jag hade.

Därmed inte sagt att man inte kan ta bra bilder med 450D (och säkert 1000D med, fast undvik 18-55 utan IS), jag har varit jättenöjd med min 450D i precis allt utom den lite plastiga känslan och rent funktionsmässiga detaljer. Ratten på baksidan vet jag inte hur jag klarat mig utan, bara för att nämna en sak som inte alls påverkar bildresultatet i sig men underlättar hanteringen enormt.

Oavsett hur du väljer så är det objektiven som inverkar mest på bildkvaliten, men jag tycker ändå man bör tänka lite framåt och inte bara säga "Skit i vilket hus det blir, du klarar dig med något billigt och kamerahus kommer det nya varannan månad!", utan kanske "Köper jag ett rätt ok hus nu så slipper jag fundera på ifall det begränsar mitt fotande om ett halvår och kan bara satsa på bättre objektiv i framtiden."

Angående tillbehör så klarar du dig långt med kamera, gluggar och ett par minneskort. En väska eller ryggsäck är såklart praktiskt, och köp inte för liten. Blixt är ju en bra ide när ljuset tryter, men jag tycker det är en svår konst att bemästra. Fotar du mycket natur kanske ett stativ är mer värt än en blixt till att börja med.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.