Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 100

Produkter
(logga in för att koppla)

Scarlet

Aktiv medlem
Vad säger ni om canon 100 som kamera till min arbetsplats. Foton som behövs är människor och miljö både utomhus och inomhus. Inomhusfoton kräver mest! Helst så skulle vi behöva en extern blixt också men budgeten är max 5000:-
Fotona kommer att användas för enklare trycksaker som vi producerar själva med photoshop, indesign och trycker på xerox. Men vi tar också foton för den tidskrift vi ger ut 4 ggr om året.

Visserligen är jag den som fotograferar mest på mitt arbete men det är stor skillnad på att kunna sin egen kamera och att kunna råda någon annan till ett bra köp. Jag önskar verkligen att budgeten inte varit så tight men det är som det är.

Tackar på förhand för svar.
 
När det gäller tight budget så är ju alltid EOS M ett alternativ: http://cdon.se/hemelektronik/canon/canon-eos-m-18-55-90ex-white-p21291764

Autofokushastigheten är med FW-uppdateringen ändrad från "dålig" till "sådär", men å andra sidan blir bilderna ofta riktigt skarpa när det väl är fokuserat. Lika stor sensor som EOS 700D, i ett litet format på kamera. Då har ni råd med en blixt också, det följer med en extern blixt men den är mest att se som en nödblixt.

Jag har själv två.
 
Lyssna med dina kolleger om någon/några har dslr privat kan ju vara bra att fortsätta med det märket som flest tilltänkta användare är vana med. Nikon d3300 kan vara ett alternativ. Men som vi resonerat så är det ett måste att kamerorna tål regn och snö. Då blir ju pentax ganska givet. Ni kanske inte alls har det behovet. Sony kan nog ge mycket för pengarna. Jag skulle nog fundera på väderskydd, och behövs inte det så kan nog snapsort ge en bra fingervisning.
 
Mesta fotografen på mitt arbete är jag och jag har både fullformat och cropkamera privat. Det är väl därför som jag finns med i samtalet. Men det är inte jag som kommer att använda kameran mest. Tyvärr! Vädertätning kan vi lägga relativt långt ner på listan. Bildkvalite och höga isotal ligger högt upp. Tänk fota sammankomster med människor inomhus i befintligt ljus.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.