ANNONS
Annons

Canon 100 mm makro med konverter

Produkter
(logga in för att koppla)

PerPer

Aktiv medlem
Hmm. Läste i manualen till mitt nyss inköpta makroobjektiv att det inte går att använda m canons konvertertrar. Orsak okänd. Således verkar enbart mellanringar återstå om jag vill ha större avbildningsskala. Hade dock hellre köpt en konverter som är mer användbar även i andra sammanhang än makrofotografering.

Har någon använt konverter med canon 100 mm makro? Och i så fall vilken konverter?

Tackar för upplysta svar

Du kan inte använda Canons egna konvertrar, eftersom det sticker in en liten bit i objektivet. Andra tillverkares konvertrar bör inte vara några problem. Jag har använt mitt 100-makro, gamla modellen, men Kenko 1.5x konverter t ex. Vet inte om det är den bästa dock...

Kenkos Pro 300 1,4x funkar bra med mina Canon-gluggar.

Med en mellanring och konverter så kan du inte fokusera till oändligheten. Men det är ju inget problem om kombinationen enbart skall användas till macro. Dessutom får man bra förstoring och bra kvalitet.

Jag har använt 100 makrot med Canons Life-size converter som egentligen är till för att få skala 1:1 hos deras 50 mm makro. Det fungerar bra. Jag har också en Novoflex autobälg som jag använder ibland, men jag får lätt skakningsoskärpa med dennna kombination

Jag använder Sigmas 1.4x APO teleconverter, fungerar bra eftersom den utstickande delen är smalare än på Canons tc. Men som redan sagts, det går ju att sätta en mellanring mellan objektivet och tc:n om du vill använda Canons.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar