Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 100-400 vrs Sigma 150-500

Produkter
(logga in för att koppla)

Hathcock

Medlem
Tjena gott folk. Jag står inför beslutet att köpa en telelins till min 550D. Tanken är att plåta ute i öppna geografin och även ha den med på älgjakter och liknande. För att hålla nere antal objektiv så tänker jag inte köpa ett antal fasta telelinser. Funderar på Canon EF 100-400 F/4,5-5,6L IS USM alt Sigma DG 150-500 F/5-6,3 APO HSM. Förutom vikten så har jag inte hittat några fel på Sigman men låter gärna de med mer erfarenhet kommentera detta. Jag lutar åt Sigman pga får något bra till vettigt pris men är samtidigt fundersam kring om det är bättre att lägga en slant till och få ett L-objektiv. Som ni märker är jag i stort behov av guidning
 
Sigma 150-500 är ett väldigt prisvärt objektiv, men det kommer inte i närheten av Canon 100-400 L IS USM eller Nikons motsvarighet 80-400 VR AF-S när det gäller bildkvalitet. På en cropkamera är skillnaden inte lika stor eftersom kanter och hörn där Sigman presterar sämst klipps bort av den mindre sensorn, men den är fortfarande märkbar. Därmed inte sagt att Sigman är dålig, jag är rätt nöjd med min om det inte vore för vikten.
 
Tamron släpper sitt 150-600 i januari i USA. Prisnivån är intressant och om det håller vad det lovar kommer det vara ett intressant alternativ.
 
Har ett Tamron 150-600mm. Tänker nu sälja mitt Canon 400mm f5.6L pga hur nöjd jag är med tamronen.
Ligger bra i pris också.

Testat autofokusen också. http://www.youtube.com/watch?v=4xN2Pc3lxlI

Lättare, litet, skarpt och snabbt. Enda jag saknar är en kontroll för att stänga av stabiliseringen i sidled. Men man kan inte få allt :)

Glöm inte att Canon's 100-400 går under namnet dammpumpen. Tar inte många månader innan dammet är framme.

http://media.camahoy.com/2014/01/tamron150600-7208.jpg
Oredigerat 600mm handhållet. Finns även rawfilerna om någon vill ha.
 
Har ett Tamron 150-600mm. Tänker nu sälja mitt Canon 400mm f5.6L pga hur nöjd jag är med tamronen.
Ligger bra i pris också.

Testat autofokusen också. http://www.youtube.com/watch?v=4xN2Pc3lxlI

Lättare, litet, skarpt och snabbt. Enda jag saknar är en kontroll för att stänga av stabiliseringen i sidled. Men man kan inte få allt :)

Glöm inte att Canon's 100-400 går under namnet dammpumpen. Tar inte många månader innan dammet är framme.

http://media.camahoy.com/2014/01/tamron150600-7208.jpg
Oredigerat 600mm handhållet. Finns även rawfilerna om någon vill ha.

Den bilden ser mycket lovande ut för 150-600:an. Jag står själv på kö hos CyberPhoto för en sådan. Men så vitt jag vet har den inte kommit till Sverige än, var fick du tag på den? USA?
 
Den bilden ser mycket lovande ut för 150-600:an. Jag står själv på kö hos CyberPhoto för en sådan. Men så vitt jag vet har den inte kommit till Sverige än, var fick du tag på den? USA?

Beställde direkt från Japan då jag tyckte Sverigepriset var så dyrt jämfört med USA & Japan.
Den är inte släppt i varken Europa eller USA ännu. 9200kr betalade jag på eBay. Såg Amazon Japan har den för under 7000kr, men då tillkommer frakt osv.
 
Beställde direkt från Japan då jag tyckte Sverigepriset var så dyrt jämfört med USA & Japan.
Den är inte släppt i varken Europa eller USA ännu. 9200kr betalade jag på eBay. Såg Amazon Japan har den för under 7000kr, men då tillkommer frakt osv.

Tack för info! Tar det för lång tid innan den kommer till Sverige får jag nog överväga att göra likadant.
 
Fast alla som har objektivet vet att det är en myt. Det drar inte in mer damm än andra zoomar som ändrar storlek.


Håller med till 100%. De enda som verkar ha problem med damm i 100-400 är de som läst om det på diverse forum. De som använder objektivet i verkligheten har inga dammproblem med det. Tänk också på att 100-400 är delvis vädertätat (det saknar gummipacking vid bajonettfästet) vilket ger en hint om tänkta användningssituationer.

En sak som jag uppskattar med Canons optik är att om man ställer om autofokusen på kamerahuset till att endast arbeta när knappen AF-ON är intryckt så får jag möjlighet att fokusera manuellt direkt jag släpper AF-ON, dvs utan att behöva stänga av autofokusen på själva objektivet. Fast tredjepartsobjektiven kanske har FTM idag? Någon som vet får gärna fylla på med fakta.

En tredje fördel med originaloptik är att de behåller värdet bättre den dag man vill sälja det.

Jag förstår också att 500mm till ett attraktivt pris känns lockande, men min erfarenhet är att man får vad man betalar för. Det kan vara ett väldigt bra köp för många, men också ett lika dåligt köp om det inte levererar vid kritiska tillfällen, kanske i gryningen på en safariresa eller i en dunkel regnskog.



Sent from my iPad using Tapatalk
 
Senast ändrad:
Om vi pratar 100-400 vs Sigma 150-500 så hade jag tagit Canonen vilken dag i veckan som helst.
Hade det stått mellan 100-400 & nya Tamron 150-600 hade jag valt Tamron.

Sen att värdet skulle vara bättre på begagnat bara för det är Canon, ja på L-gluggar är det kanske så rent generellt. Men tittar man på 100-400, ny kostar runt 14000kr idag. Den jag hittade här på fotosidan går för 8000 begagnat. Sigma 150-500 ligger på 6700kr att köpa idag och går lös på runt 5000kr vid begagnat.

Äger tyvärr ingen 100-400 längre för att kunna jämföra, men jag har en Canon 400mm f5,6L som jag tänkte köra head to head med under morgondagen.
 
Om vi pratar 100-400 vs Sigma 150-500 så hade jag tagit Canonen vilken dag i veckan som helst.
Hade det stått mellan 100-400 & nya Tamron 150-600 hade jag valt Tamron.

Sen att värdet skulle vara bättre på begagnat bara för det är Canon, ja på L-gluggar är det kanske så rent generellt. Men tittar man på 100-400, ny kostar runt 14000kr idag. Den jag hittade här på fotosidan går för 8000 begagnat. Sigma 150-500 ligger på 6700kr att köpa idag och går lös på runt 5000kr vid begagnat.

Äger tyvärr ingen 100-400 längre för att kunna jämföra, men jag har en Canon 400mm f5,6L som jag tänkte köra head to head med under morgondagen.

En liten test mellan 400/5.6 och 150-600 ser jag verkligen fram mot!! Publicera gärna lite utsnitt av bilder.
När jag själv får mitt exemplar ser jag fram mot att jämföra 600-läget på den med EF 300/2.8 + 2X. Det vore verkligen toppen om Tamronen är såpass bra att man kommer undan med 1.5 kilo mindre att släpa på.
 
Kan meddela att det blev ett 100-400L i helgen. Satt på ett Kenko Zeta UV L41 filter som ingick så jag nöjd. Skick som ny :)
 
Fast alla som har objektivet vet att det är en myt. Det drar inte in mer damm än andra zoomar som ändrar storlek.

Ja, jag har haft mitt 100-400 i fem år och finns där 5 dammkorn så är det inte mer, har haft objektiv som dragit in värre med damm. Sen är det ju så att dammkorn innanför frontlinsen är ju inget direkt problem då det inte påverkar fotot någonting vad jag vet.
 
Detta med dammpumpen är en myt, till största delen.
De som upptäcker damm i sin 100-400:a har nog inte riktigt kikat igenom alla sina andra objektiv.. Skall nog rättså många dammkorn till innuti objektivet för att kompensera för det damm som oftare än sällan finns på glasytan längst bak mot fattningen. ju längre bak du har damm desto mer synligt på resultaten.
/N
 
ANNONS