Annons

Canon 100 400 mm

Produkter
(logga in för att koppla)
Har väl ryktats om detta i flera år, men nu när Nikons nya och utmärkta 80-400 finns på marknaden kanske Canon får mer bråttom. Skulle jag själv välja system idag blev det nog Nikon, men för några år sedan kändes det annorlunda.

Torde vara på listan iaf.. Jag tror det kommer att bli en hejdundrandes förbättring. Den första är ju inte världens skarpaste zoom direkt.
/Niclas Forsberg

Får tacka för alla synpunkter , kanske värt att vänta på den nya gluggen , eller får man väl byta till Nikon

Håkan

Med tanke på att man kan hitta Canon nuvarande zoom till bra peng så är den ju ett bra alternativ. I synnerhet om man nu kommer att använda hela omfånget och inte bara till fåglar eller likn. Då finns det smartare köp. EF400 5,6L USM tex.
/Niclas Forsberg

Att Canons 100-400 inte är världens skarpaste är väl givet men jag tycker det är en riktigt bra glugg. Mitt expemplar är skarpt, i klass med mitt 70-200 4 L/IS - som är en erkänt skarp zoom - och den levererar väldigt fina bilder. Jag tycker också att AF funkar klockrent och IS med, trots att den är några generationer gammal.

Från det en eventuell uppdatering presenteras till dess den finns att köpa i Sverige lär det vara ganska lång tid. Skulle bli förvånad om vi har en ersättare på hyllorna här hemma innan sommaren 2014. Fram till dess hinner du missa många bra bilder om du väntar.

Bara mina tankar...

Ett begagnat objektiv kostar omkring sex sjutusen tror jag , tycker inte det är värt det, med tanke på att ett nytt är på gång . Vad tror ni det nya landar på prismässigt ?

Ett begagnat objektiv kostar omkring sex sjutusen tror jag , tycker inte det är värt det, med tanke på att ett nytt är på gång . Vad tror ni det nya landar på prismässigt ?

Begpriset ligger väl runt 8500:-. Jag skulle tro med tanke på Canons prissättning att den nya hamnar på 25.000:- - kanske även lite till. Visst lär den vara skarpare vid 400mm, fokusera snabbare med semipro/ proffshuskameror, ha bättre IS och vara en vridzoom - men det blir mycket mer pengar.

Men vet vi verkligen att ett nytt är på gång? Det har ju pratats om detta i flera år och än så länge har inget hänt. Det kan ju ligga flera år framåt i tiden.

Dessutom, om du köper ett begagnat idag och säljer när det nya kommer så lär du inte tappa så värst många tusenlappar - det nya kommer sannolikt ligga i en annat prisläge.

Men det är klart, har du inget omedelbart behov idag är det kanske roligare att vänta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar