ANNONS
Annons

Canon 10-22 eller Sigma 10-20

Produkter
(logga in för att koppla)

Crona

Aktiv medlem
Hejsan allihopa!
Det finns många såna härtrådar redan men jag skulle behöva era åsikter nu. Ska köpa Canon 10-22 eller Sigma 10-20 idag och undrar hur ni tycker jag ska gå till väga? Antingen lägger jag ca 7000 på Canon och inget mer med det, eller så lägger jag ca 4000 på Sigma och kankse lite andra grejer såsom nytt stativ, batteri grepp etc. Vad tycker ni/skulle ni gjort?

Jag väljer mellan just dessa 2 objektiv också, så lite tips hade vart bra.
Jag hade iof tänkt att antingnen köpa Sigma 10-20 nytt (ca. 4300kr) eller ett beg. Canon 10-22 (ca. 5000kr). Om ni inte alls tänker på pris nu, utan mekanisk + optisk kvalitet.

Tokina 11-16 kan vara värd att titta på. Sigma 10-20 tycker jag personligen är alldeles för ljussvag vilket tappar lite i värde att den då går upp till 20 mm där man ganska enkelt kan hitta bättre ljusstyrka än 5.6...

Personligen skulle jag välja mellan 10-22 eller 11-16 2.8, å slutligen bestämt mig för Tokinan...

Svårt att råda dig, men jag skulle aldig byta mitt Sigma 10-20 och stativet mot Canon 10-22

Svårt att råda dej, men jag skulle aldrig byta mitt Canon 10-22 mot ett Sigma 10-20 + stativ...
Har haft ett annat Sigma och kommer att ha väldigt svårt för att någonsin mer köpa ett objektiv som det står Sigma på. Men, det är min erfarenhet. Det finns ju massor med folk som är nöjda med sina Sigmaobjektiv också. Har du tur får du ett bra ex. Har du otur så...
Canon är bättre, så är det, men allt beror ju på vad du själv har för krav.
Läs recensionerna här på Fotosidan.
Djupare rekommendationer är alltid svåra att ge. Det beror som sagt helt på vilka krav du har och hur din ekonomi ser ut. Är det bråttom med ett stativ också, ja då kanske du måste ta Sigmat, eller Tamron. Vill du ha den bästa vidvinkeln tar du Canon och väntar med stativ tills kontot börjar fyllas på igen.
Vi kan skriva länge här utan att du blir så mycket klokare, men nu vet du i alla fall hur jag skulle göra :)

Då låter det ju som att Canon är lite bättre än Sigma, så jag själv får spara ett tag till och sedan köpa ett beg. sådant.
Annars verkar Tokina 11-16 fint, men de verkar vara svåra att hitta beg. och priset som de tar för en ny tänker jag inte betala.
Stativ och annat kan jag vänta med istället så det är nog ingen fara :) Tack för hjälpen!

Visst är Canon's 10-22 en smula bättre än Sigma 10-20 - men så himla stor skillnad är det inte tycker jag. Om pengar inte är några problem kan man gott köpa Canon, men kvalitetskillnaden mellan de två objektiven är absolut inte lika stor som prisskillnaden.

Sigma 10-20 är gott nog för mig och många andra - välbyggt, skarpt (för att vara en ultravidvinkel, men Canon 10-22 har en liten fördel över Sigman i hörnen) och med fina färger. Prova båda och köp den som funkar bäst för dig.

Jag läste tester innan jag bestämde mig. Photozone.de håller inte med dom som hävdar att Canons skulle vara bättre. Om dom har rätt eller inte vet jag inte, men deras tester är mycket detaljerade. Optiskt sägs dom vara på samma nivå. Skärpan är bättre på alla brännvidder och i stort sett alla bländare hos Sigmat i de MTF tester som gjorts. Mekaniskt påstår dom att Sigmat är bättre (4.5 mot 3.5) och summeringen "price/performance" så får Sigmat betyget 5 mot Canons 4.

Man ska väl inte lita på allt som sägs i tester, men vad sjutton ska man titta på annars? Och är dom så detaljerade som där får dom mitt fotroende...

Har inte provat Canon 10-22, men jag valde Sigmat (såklart) :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar