Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1.4x vs Kenko pro

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har jämfört canons med soligor pro 1,4x, vilken enligt många skall vara exakt samma som kenkos.
Resultat som lyder:

Markant bättre motljusegenskaper och kontrast med canons egen.
Skärpemässigt är det en ytterst liten fördel för canon.
Canons sitter lite bättre än soligors. Det är mindre glapp i bajonetten så att säga.

Canons allra nyaste 1,4X (version III), har inbyggd elektronik som gör att du inte tappar AF-prestanda.
Det gör stor skillnad i hur snabb AF är.

Hur är Kenko Pro 1.4x extender i jämförelse med Canon 1.4x bara rent optiskt?
Är dom lika?
Hej! Jag har Canon extender ef 1,4x II och Kenko 1,4x Teleplus pro 300.
Nej dom är inte lika skärpemässigt. Jag jämförde dom på ett ef 70-200/4L i 200 -läget. Jag fick ett betydligt vassare resultat med Canon extendern än Kenkon. Syns inte direkt. Men drog man upp bilderna till 100% så var skillnaden stor till Canon extenderns fördel. Även färgerna är bättre med Canonen.

Det som är trevligt med Kenkon är att den passar på alla mina ef ojektiv och Sigmorna. På mitt Sigma 400/5,6 Telemacro HSM funkar af med Kenkon påmonterad och kamerahuset 5D2 utan några tejpningar.

Okey bra att veta!! Då blir det en Canon.
Har en 2x soligor sedan tidigare, har kört den med min gamla 80-200/2.8L, det var ju bra att den gick, då orginalet inte gick att köra på 80-200...
Perfekt, då skall jag leta upp en beg Canon 1,4x.
Tack för hjälpen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar