Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon´s CPS-program?

Produkter
(logga in för att koppla)

JFfoto

Avslutat medlemskap
Kan idag ansöka om att bli medlem om jag vill, men har lite frågor som jag inte hittat svar på riktigt.

Är detta bara för om sakerna går sönder, om man t.e.x råkar tappa något och ej kalibrering utav objektiv/kamerahus?

Om man lämnar in alla grejer, hur ska man visa att man är medlem, kanske står om man loggar in?

Blir det billigare om man är medlem om garantin gått ut?

Är det mer omständigt att lämna in saker via cps-pogrammet än om man inte är medlem? Visst, några steg extra blir det väl, men om det är betydligt krångligare?

Är alltså inte alls insatt i detta, bara sökt lite nyligen men fann det svårt att få svar på alla frågorna, så frågar här istället.

Hej.

Det kostar inget att vara medlem så det är bara att söka.
Vad du framförallt får är mail lite då och då med nyheter ifrån canon.
Sen får du ett medlemskort och medlemsnummer..
Sen får du också erbjudanden om events att gå på..
Tex så har skandinavisk photo i Göteborg en expo varje år, och då är det vip kväll dagen innan för Nikon och canon folk. Där man brukar få gratis käk och öl + en clean och check på sin utrustning..
Sen brukar dom nog ha något liknande i Stockholm och malmö med tror jag.
Sen får du tillgång till en info bas på nätet med m.m....

Kan idag ansöka om att bli medlem om jag vill, men har lite frågor som jag inte hittat svar på riktigt.

Är detta bara för om sakerna går sönder, om man t.e.x råkar tappa något och ej kalibrering utav objektiv/kamerahus?

Om man lämnar in alla grejer, hur ska man visa att man är medlem, kanske står om man loggar in?

Är det mer omständigt att lämna in saker via cps-pogrammet än om man inte är medlem? Visst, några steg extra blir det väl, men om det är betydligt krångligare?

Är alltså inte alls insatt i detta, bara sökt lite nyligen men fann det svårt att få svar på alla frågorna, så frågar här istället.

Om jag förstått det rätt så får du även förtur/snabbare service/rep av dina grejor.
När du skickar in dina grejor för ex rep så anger du din CPS-medlemsnr på pappret du skickar med dina grejor och märker kartongen med CPS etiketter.
Beroende på vilken nivå du har så kan man även få låna utrustning underservice/rep så man inte står utan utrustning.
Priset tror jag inte påverkas
Med vänlig hälsning Mattias

CPS innebär främst garanterad servicetid på 5, 3 eller 2 dagar beroende på medlemsnivå. FMen CPS innebär även annat som låneprylar vid stora sportevenemang och fasta priser på viss service, som kalibrering och kontroll.

Lämnar du in på plats så kan de slå upp dig i registret. Skickar du in ska du alltid fylla in en serviceblankett (finns på Canons hemsida). Jag tror att man kan ange CPS-nummer på blanketten. Dessutom får CPS-medlemmar gulgröna lappar att sätta utanpå paketet så att verkstaden öppnar ens paket direkt.

I viss mån. Det finns vissa fasta priser för medlemmar på kontroll och kalibrering.

Man gör på samma sätt oavsett, men för CPS-medlemmar går det snabbare att tillbaka prylarna. Om verkstaden inte kan hålla utlovad tid får man låneprylar.

Beroende på vilken nivå du har så kan man även få låna utrustning underservice/rep så man inte står utan utrustning.

Så har jag inte uppfattat det. Kraven på att man ska ha två kamerahus är för att man ska klara sig utan låneutrustning. Det är först om verkstaden inte kan hålla utlovad tid som man får låna. Jag är Platinum och brukar inte låna.

Sen kanske det spelar roll vem man är. Jobbar man på Aftonbladet och är storkund så är de kanske mer generösa.

Det kostar ju som sagt inget. Det enda är lite jobb att lägga in all sin utrustning inklusive serienummer.
Själv har jag bara utnyttjat förmånen en enda gång. Mina Canonprylar har fungerat förvånansvärt felfritt genom åren.
Fast för något år sedan la IS av på min 300/4. IS hoppade och skuttade runt och betedde sig sjukt.
Efter 3 dagar hade Canon bytt IS-modulen och kalibrerat objektivet mot ett av mina hus.
Nu har jag RCC i stan vilket gör att det är extra smidigt.
En sådan reparation kan nog ta 2-3 veckor om man inte är CPS medlem.
Så när något går sönder är det klart en fördel att vara medlem. Något skall vi väl få för alla de pengar vi lagt ner på våra Canonprylar.
Så om du kan bli medlem slå till.

Tack för alla svar, alla verkar överens om att det är värt, då ska jag bli medlem. :)

Kan tillägga att även om man inte uppfyller alla krav så är det ändå värt att registrera sin utrustning i databasen. Då kan Canon spåra utrustningen om den blir stulen. Och man har informationen om vad man äger lagrad utanför hemmet om man drabbas av eldsvåda.

Sen när man köper sitt andra kamerahus och registrerar så kanske man plötsligt kvalificerar som medlem.

Så har jag inte uppfattat det. Kraven på att man ska ha två kamerahus är för att man ska klara sig utan låneutrustning. Det är först om verkstaden inte kan hålla utlovad tid som man får låna. Jag är Platinum och brukar inte låna.

Sen kanske det spelar roll vem man är. Jobbar man på Aftonbladet och är storkund så är de kanske mer generösa.

Ok, jag har inte utnyttjat det själv utan läste bara informationen på http://cpn.canon-europe.com/content/services/faqs.do där det står
Depending on your level of CPS membership, free back-up equipment loans during repairs are available.
Med vänlig hälsning Mattias

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar