Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canikon glugg via Samsung till Pentax?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Ja det var tanken jag fick och undrar nu om jag tänkt rätt eller helt ute och cyklar.

Alltså kan jag använda tex det nya Tamron 150-600 som finns i Canon, Nikon och Sony fattning och sedan montera en adapter som gör om det till Samsung fattning som ju är samma som Pentax K (om jag fattat rätt) och då borde jag kunna använda det på min K-5.a eller har jag tänkt fel?

Skulle så gärna vilja ha en större telezoom och det är ju skralt med dem i K fattning men så väcktes tanken att i webbshopparna ligger ofta objektiv för Pentax och Samsung ihop då de passar på båda, och på Cyberphoto finns en drös adaptrar för att ändra Canikon till Samsung så det var en sådan jag tänkte på om det nu funkar, någon som provat eller vet?
 
Samsung har en egen fattning även om de tidigare gjorde spegelreflexkameror med Pentax K-fattning. Det nyare Samsung-systemet (NX) är annorlunda och dessutom spegellöst vilket lättare medger montering av andra objektiv med hjälp av adapter. Jag skulle gissa att det är sådana adaptrar som du har sett.
 
Nikon har längre registeravstånd för fattningen än Pentax så där är det omöjligt med oändlighetsfokus utan korrektionslinser. Canon kör istället på en stor fattning som adapters nstan omöjliga att få till. Som sagts tidigare är den nog Samsungs nuvarande NX-fattning du hittat adapters till och denna fattninga har ett betydligt kortare registeravstrånd än samtliga nämnda.
 
Jepp det stod NX på dem så då faller iden, inte oväntat då det lät för bra för att vara sant men iaf värt ett försök.

Får väl spela på lotto och köpa en ny kamera som passar till gluggen istället då ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.