Annons

Camp photography

Produkter
(logga in för att koppla)

Hannes Karlsson

Aktiv medlem
Hej alla fotovänner,
jag jobbar på att camp i Hinsdale, MA i USA. Det finns ungefär 350 barn och 80 andra counsellors här. jag fick jobb som fotocounsellor men har mer och mer blivit en campfotograf. Det innebär att jag springer runt hela dagarna och tar kort på glada (helst iaf) barn. Fotografierna laddar jag sedan upp på en hemsida där föräldrarna kan kolla på dem. Hemsidan är bunk1.com. Jag tror att föräldrarna batalar ca: 15$ för medlemsskap på sidan och sedan betalar dom ytterligare pengar för att få ladda ned bilderna (jo dom är så korkade så att dom inte bara sparar bilderna på datorn direkt från webläsaren). Dom kan få bilderna i olika format och på t-shirtar, muggar mm.
För detta får jag inte alls särskilt bra betalt! :( Jag får mat o husrum och ca: 2000$ för 9 veckors arbete. Jag använder enbart min egen utrustning och den slits ganska mycket då man tar 200 bilder om dagen (föräldrarna tror att barnen har dött om dom inte ser dem på hemsidan). Jag måste också undervisa lite fotografi, rollen som photographycounsellor ni vet...
Så jag undrar vad ni har för argument till en liten lönebonus? Det är ganska hårt att förhandla med bossen här så jag behöver nån hållhake.
Hållhaken, kan det vara att jag har copyright på alla bilder som dom tjänar pengar på? För föräldrarna betalar 15$ + 2$ för varje bild dom laddar ner + ytterligare lite skulle jag tro.
Så varje förälder betalar nog minst 30$ vilket blir ca: 10.000$ och sidan tar nog inte mer än hälften av det.
Jag borde få mer pengar... :(

Kan jag använda det att dom tjänar pengar på mina bilder till min fördel i förhandlingen. Typ hota med att stämma dom? Jag vet inte hur copyrighten fungerar i USA. jag har inte skrivit på någoting som säger att dom får använda mina bilder.

jaja, kul om någon kunde läsa allt detta. Blev lite för långt.

lite svar uppskattas!!!

Ha det bäst.

Jag är absolut ingen expert på ämnet men jag är ganska säker på att svaret på din fråga beror i mångt och mycket på om du har någon form av kontrakt med arbetsgivaren, och i så fall vad som står där.

Förklara att om du får högre lön, så kommer du se gladare ut, och barnen kommer av den anledningen också se gladare ut...
Och ser barnen riktigt glada ut så kommer föräldrarna köpa ännu fler bilder!

Skämt åsido. Var inte lönen bestämd när du började arbetet?

jovisst var lönen bestämd. Men arbetet var inte ritkgit bestämt om du förstår vad jag menar.
Är det någon som vet vad för copyright som gäller här i USA?
Som jag skrev har jag inte skrivit på något som säger att dom får använda mina bilder.

Mvh

Om man har en anställning som fotograf med uppgift att leverera bilder, så måste väl resultatet av ens arbete - bilderna alltså - tillhöra ens arbetsgivare.
Jämför med en anställd bagare. Han kan inte stå i bageriet och baka bröd som han sedan säljer privat? Illojal konkurrens kallas väl det.
Om bagaren däremot tar bilder på sin deg, så kan väl hans arbetsgivare däremot inte hävda rätten till bilderna, utan på sin höjd beklaga sig över att det inte blir några bullar i ugnen.

Om jag inte är helt ute och cyklar så är bilderna din arbetsgivares. Du plåtar åt dem på betald arbetstid och då är det deras bilder. Att du får använda dem i din marknadsföring sen är en annan sak men du får inte sälja dem vidare.

De argument du kan använda är slitaget på din utrustning, påpeka att slutaren har en viss livslängd kontra hur många bilder du tar på 9 veckor.
Lycka till!
//
Nina

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto