ANNONS
Annons

cammo

Produkter
(logga in för att koppla)
Prasselrisken är väl ganska hög. Har inget gömsle själv men gissar att dessa inte prasslar. Du får väl skära ur botten så du iallafall kan röra dig, även om bara försiktigt.

Hur känsligt är det med formerna på gömslet?
Tältet i länken har relativt "raka" former jämfört med
ett camo-nät exempelvis som ser mer naturligt ut...

Någon som förstår hur jag menar? Är djur/fåglar mer på sin
vakt mot ett gömsle med "onaturliga" former likt tältet
(inte många buskar som har den formen) eller är det skit samma
huvudsaken är att inte människan syns?

jag får väl köpa och testa, annars lär man inte få veta. det blåa undrar jag verkligen vilken biotop som skulle passa till...

Jag köpte en pressrening i grönt/svart/brun på rusta för 20:-
Tänkte fästa den mellan två fältpinnar och göra "lappar" för att sticka ut objektivet igenom. Enda problemet är att det för ett jäkla oväsen med prassel när man ska sätta upp det. Antar som någon redan varit inne på att det är samma med tältet.

/Niklas

Funderar själv på "Primus" shelter (vindskydd). ca: 600:-

Den är mörkgrå till färgen och skulle kunna likna en sten till formen. Gillar att den är ganska lätt och smidig att packa med.

Rustas camotält

Köpte ett set nu när dom reade (199 för tält, sovsäck mm)
Satte upp tältet inne för att kolla och duken prasslar inte särskilt mycket. Bottenväven är lite prassligare men jag tror att det dämpas ordentligt när det väl står ute i terrängen. Däremot så krävs det en del pyssel med att sy luckor och siktspringor. Alla väggar lutar så om det regnar kommer det att rinna in i luckan om man inte sytt en "strut" eller skärm som leder bort vattnet. Tältduken är inte i ripstop så den kommer att behöva förstärkas runt hålen som man klipper ut. Till sist så är dragkedjan vit vilket kanske inte gör så mycket men kan se lite onaturligt ut, särskilt om man väljer att fota ut genom den (dvs den är vänd mot djuret/fågeln).

Tältets form är nog inte ett större problem, fåglar och andra djur är rätt förlåtande. Dock krävs det ju att omgivningen är sådan att det camo man valt passar in nåt så när. "Takluckan" är helt avtagbar och fästs genom att haka i fyra öglor längs pinnarna (som i sig verkar i klenaste laget) och i dessa öglor kan man knyta fast grenar och annat för att smälta in ytterligare.

Sammanfattningsvis (utan fälttest):
+ Litet och lätt (mycket mindre och lättare än det förfabricerade gömslet jag har)
+ Enkel konstruktion - i med två pinnar = klart.
+ priset (399 ordinarie är lite för mycket men 200 var ok för mig) :)
- Kräver en del praktiskt syjobb för att bli optimalt
- klena pinnar

Funderar själv på "Primus" shelter (vindskydd). ca: 600:-

Den är mörkgrå till färgen och skulle kunna likna en sten till formen. Gillar att den är ganska lätt och smidig att packa med.

Ja det såg inte dumt ut. Inte dumt med inbyggt myggnät heller :)
Skulle jag köpa det så skulle jag ändå slänga över ett militärt cammonät.

Gömsle eller uppehållsplats

Det är både svårare och enklare än man kan tro,Enklare:nästan alla djur
som inte använder vittring i första hand skiter i hur ett gömsle ser ut
det kan vara fluoricerande gult och vara helt fyrkantigt,det är tiden det står på samma plats som gör att det inte blir farligt,om man älskar hårdrock och måste lyssna på det,så ställ in en batteriradio i gömslet när man inte är där,så bryr dom sig inte om det heller efter några dagar,
och då hör dom inget prassel heller för den delen.Varför jag svarar så bergsäkert beror på att jag jobbar på en flygplats där vi i bland har fågelproblem,vi har snart provat med allt och det är bara så att efter ett par dagar så sitter ex Havsörnar 100m från en gasolkanon,och dom hukar sig inte ens när de smäller och detta gäller de flesta fågelarter.
Grävling, räv,rådjur och älg samma sak.Vi bedriver skyddsjakt på kråkfågel och mås i viss mån även gåsfåglar och då börjar det bli svårt
i första hand med kråkfåglarna och gässen,för dom känner till och med
igen fordonen,men då finns ju ett hot.Mitt råd gör det inte svårare än vad det är.
Janne

Älgjägare bär väl reflexväst för att inte älgarna ser västens flourocerande färger, men andra jägare ser färgerna väldigt väl?

Vilka djur måste man kamouflera sig för att kunna fotografera?

Älgjägare bär väl reflexväst för att inte älgarna ser västens flourocerande färger, men andra jägare ser färgerna väldigt väl?

Så som jag uppfattat det hela under nästan 10 års studier i ämnet,så är det i första hand rörelser som stör,och är det predatorer typ varg och björn så kommer även doft/vittring in i bilden,så lite tillspetsat kan man säga att tvättar vi oss inte på ett tag och rullar oss i rävskit så räcker det med att vi inte syns,inga dyra jömslen behövs.
Janne

Jag har en kompis vars far satt på flyget bredvid en som forskade på älg. Det framkom då att älg har fullgott färgseende.

Min erfarenhet av jakt efter diverse fyrbenta djur är att inte föra oväsen och inte göra några hastiga rörelser. Sen vad man har för färg på kläderna har inte jag märkt gjort någon skillnad.
Vad gäller vittringen så vet jag inte. Jag har haft djur på alla sidor om mig under ett och samma pass vid flera tillfällen.

hittade ett lågprisalternativ till gömsle på rusta

http://www.rusta.se/campingset_camouflage_p75151056.html

tror ni det går att använda? finns både i grönt och blått

Jag använder precis ett sånt, fast den gamla varianten som är jämngrönt. Jag fick mitt för 49kr på rea. Har sytt i luckor på alla tre sidor både i sitthöjd och längs marken. Funkar mycket bra. En fördel är det vattentäta golvet som är trevligt att ha i våtmarker o.dyl.

Har använt mitt i tre, fyra år nu och det enda som pajat är resårsnöret i en av pinnarna, men det gick att knyta ihop igen...

Jag använder antingen gömslen gjorda av playwood eller detta tältgömsle när jag fotograferar djur och fåglar.
MVH
Magnus

Bilagor

• Magnus_MNA1776.jpg
    Magnus_MNA1776.jpg
    60.7 KB · Visningar: 290
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar