Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CameraWindow väldigt segt (finns genväg?)

Produkter
(logga in för att koppla)

Snö

Aktiv medlem
Hej!

När jag för över bilder från min 350D (till PC med XP) gör jag det via Canons medföljande program CameraWindow. Några saker besvärar mig dock.
1. CameraWindow fryser när den läser från minneskortet (SanDisk Extreme III). Den återgår sedan till normalt läge, men det tar lång tid.
2. CameraWindow öppnar automatiskt ZoomBrowser EX när bilderna laddats ner.
3. CameraWindow fryser ytterligare en gång (eftersom den läser från minneskortet) när jag återgår till den efter att ha stängt ZoomBrowser EX. Den återgår sedan till normalt läge, men det tar lång tid.

Jag inser att problemen med frysningen inte går att lösa, men kan jag hindra CameraWindow att öppna ZoomBrowser EX efter nedladdning?
Kan jag hindra CameraWindow från att läsa ytterligare en gång från minneskortet när jag stängt ZoomBrowser EX?
Ni som hämtar bilder via Windows Explorer, upplever ni problem med "frysning" när den läser från minneskortet?

Kort sagt, jag söker smidigare sätt att få ner bilderna i datorn, något sätt där jag får mer kontroll på vad som sker. (Jag avskyr bristen på alternativ.) Har ni några bra tips?
 
skaffa en kortläsare då går det snabt, bra oxå om man har olika kameror då slipper du byta USB sladd hela tiden, bäst med multikortläsare om du har olika kort.
 
Jag skulle också vilja veta om man kan hindra Zoom Browser att starta efter att Camera Window laddat över bilderna. Kanske döpa om zoombrowser.exe..

Så fort ZoomBrowser startat försöker det rotera bilderna rätt väg. Detta vill jag göra med jhead istället eftersom det verkar som att zoombrowser inte har lossless rutiner för detta. Finns det nåt sätt att säga till zoombrowser att inte rotera mina bilder? Verkar bara vara möjligt att säga till zoombrowser att rotera en kopia men jag vill inte att den ska rotera nånting alls!

Kan rent allmänt säga att Canons programvara känns riktigt dålig.
 
Om man går in i "Preferences" i Camera Window, så har jag för mig att man kan välja där, vad som ska hända när nedladdningen är klar. Och Urban, om du går till "Tools", "Preferences", "Rotation" och klickar ur "Rotate JPG-original", så gör det inte det, men det kommer fortfarande att visa bilderna rättvända.

Ps. Om man tycker att Canons programvara är dålig, då har man inte provat det som följer med andra kameror ;-)
 
eos30 skrev:
Om man går in i "Preferences" i Camera Window, så har jag för mig att man kan välja där, vad som ska hända när nedladdningen är klar. Och Urban, om du går till "Tools", "Preferences", "Rotation" och klickar ur "Rotate JPG-original", så gör det inte det, men det kommer fortfarande att visa bilderna rättvända.

Ps. Om man tycker att Canons programvara är dålig, då har man inte provat det som följer med andra kameror ;-)

Ok, tackar det där verkar ju lösa roteringsproblemet.
 
uso skrev:
Ok, tackar det där verkar ju lösa roteringsproblemet.

Nej tyvärr det löste inte problemet. ZoomBrowser roterar ändå mina originalbilder.
Finns det inget sätt att hindra ZoomBrowser att starta efter att bilderna är överförda?
 
Minneskortläsare en liten lättnad

Jag har provat att föra över bilder via en minneskortsläsare (istället för kameran) och alla problem med frysning och fördröjning i CameraWindow försvann. Det lär bli mitt förstahandsval i framtiden.

Tack för svaren ovan förresten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.