Annons

Camera RAW "Saknas stöd för kameramodellen..."

Produkter
(logga in för att koppla)

Johannab93

Medlem
Hej!
Jag fick idag låna en MARK 5D 3:a när jag fotade, och nu när jag ska öppna bilderna i RAW/photoshop så står det att det saknas stöd för kameramodellen i mitt RAW. Hur ska jag göra för att kunna öppna bilderna?

Mvh Johanna
 
Hej!
Jag fick idag låna en MARK 5D 3:a när jag fotade, och nu när jag ska öppna bilderna i RAW/photoshop så står det att det saknas stöd för kameramodellen i mitt RAW. Hur ska jag göra för att kunna öppna bilderna?

Mvh Johanna

Om du har Windows i datorn (oavsett version) så kan du ladda ner Fastone Image Viewer från <faststone.org>, använd site 2, det är enklast. Sedan installerar du programmet, det är mindre än 10 Mb och i inställningar/associationer ställer du in att det ska kunna öppna de filer du vill, i ditt fall troligen CR2. Programmet är ett utmärkt visningsprogram och det går också att göra en hel del redigering i det, men det är ingen rawframkallare även om du kan justera rawfiler och spara som jpg eller tif eller vad du vill.
 
Om du har Windows i datorn (oavsett version) så kan du ladda ner Fastone Image Viewer från <faststone.org>, använd site 2, det är enklast. Sedan installerar du programmet, det är mindre än 10 Mb och i inställningar/associationer ställer du in att det ska kunna öppna de filer du vill, i ditt fall troligen CR2. Programmet är ett utmärkt visningsprogram och det går också att göra en hel del redigering i det, men det är ingen rawframkallare även om du kan justera rawfiler och spara som jpg eller tif eller vad du vill.

Det hjälper dock knappast om Trådskaparen vill öppna filerna i Camera Raw ...
 
Det hjälper dock knappast om Trådskaparen vill öppna filerna i Camera Raw ...

Nej, men hon kan i alla fall se dem på skärmen. Ett annat alternativ är att ladda ner DNG converter från Adobe, men filerna blir hiskeligt stora efter konverteringen. DNG-filerna kan sedan ses i ACR i PS
 
Uppdatrera

Hej!
Jag fick idag låna en MARK 5D 3:a när jag fotade, och nu när jag ska öppna bilderna i RAW/photoshop så står det att det saknas stöd för kameramodellen i mitt RAW. Hur ska jag göra för att kunna öppna bilderna?

Mvh Johanna

Har du inte senaste PS är det bästa att du uppdaterar canons eget DPP som du fick till 7D. Där kan du öppna filerna, justera och överföra de öppnade filerna till ditt Photoshop oavsett vilken version du har. (Tools-transfer to photoshop). Istallera programmet och gå sedan till Canons websida och leta upp senaste versionen av DPP och ladda ner. När du installerar det uppdateras din gamla version automatiskt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.