Annons

Camera raw photoshop cs3

Produkter
(logga in för att koppla)

Jenkan00

Medlem
Hej!!
Mina frågor här under kommer säkert låta jätte tokigt för er som verkligen kan detta men jag är så grön man kan bli just nu och väldigt vilsen!
Har suttit här vid datorn ända sedan nio i morses och blir snart inte riktigt klok!

Köpte min systemkamera för ca en månad sen (total nybörjare) en nnikon d3000 och bestämde mig för att börja fota i raw men för det första så kan jag inte öppna bilderna på min dator över huvud taget, vill ju liksom ha så jag kan ha en bra överblick över alla bilder så jag skaffade mig lightroom 1.1 men det visade inte mina raw bilder?
Men efter ytterligare några timmar så fick jag äntligen upp så jag lkan öppna raw bilderna i cameraraw men vet inte om jag har gjort rätt, för det första är bilden jätte liten och så fruktansvärt grynik, det ser ut som massa pixlar och ingen som helst skärpa :( Jag vet juh att raw filer är "råa" men när jag har kollat runt lite på internet på före och efter redigerade bilder (i camera raw) så verkar alla ha dels större bild och dels mycket bättre skärpa, har försökt att dra i allt men lyckas inte.! Vill ju verkligen fixa detta med camera raw eftersom det verkar så jäkla bra!

Snälla hjälp mig någon och hoppas att ni förstår vad jag menar, det är säkert busenkelt för er som kan men någonstans måste väl vi alla börja :)
Om det redan finns en liknande tråd som jag har missat så säg gärna till

//Tokvilsen

Tyvärr, så är din kamera så ny att varken CS3 eller Lightroom 1.1 stöder den.
Ett tips: Gå till Nikons hemsida och ladda ner View NX, en gratis programvara som gör fina RAWkonverteringar. Inte så många möjligheter som med senare versioner av Camera raw eller Ligthroom, men mycket användbar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar