Annons

Camera Raw fast ändå inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobi Ling

Medlem
När jag ansluter en Nikon D70 till Photoshop CS och öppnar bilderna jag fotat i Raw, kommer inte gränssnittet för raw-konvertering upp automatiskt. Istället visas en liten ruta där bara vitbalans och exponeringskompensation kan justeras. Det står förvisso som rubrik på rutan "RAW-justeringar PP bildnr. NEF 6%". Hur får jag upp gränssnittet för RAW-konv som ska visas automatiskt enligt bl a "Photoshop CS Bible & Photoshop CS för digitalfotografer". Tacksam för svar.
Mvh Torbjörn
 
Tobi Ling skrev:
När jag ansluter en Nikon D70 till Photoshop CS och öppnar bilderna jag fotat i Raw, kommer inte gränssnittet för raw-konvertering upp automatiskt. Istället visas en liten ruta där bara vitbalans och exponeringskompensation kan justeras. Det står förvisso som rubrik på rutan "RAW-justeringar PP bildnr. NEF 6%". Hur får jag upp gränssnittet för RAW-konv som ska visas automatiskt enligt bl a "Photoshop CS Bible & Photoshop CS för digitalfotografer". Tacksam för svar.
Mvh Torbjörn

Kolla denna tråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=31208
 
Har du installerat nåt av Nikons program? De installerar ett plug-in som går igång istället för Camera Raw såvida man inte tar bort det manuellt.
 
Hej, jag gjorde som länken sa, tog bort de nämnda plugin efter att ha tagit bort alla Nikonprogram. När jag nu försöker öppna mina NEF-bilder i Photoshop CS säger programmet att de kan öppna det. Jag förstår ingenting!
Mvh Torbjörn
 
Tobi Ling skrev:
Hej, jag gjorde som länken sa, tog bort de nämnda plugin efter att ha tagit bort alla Nikonprogram. När jag nu försöker öppna mina NEF-bilder i Photoshop CS säger programmet att de kan öppna det. Jag förstår ingenting!
Mvh Torbjörn

Du måste nog även uppdatera cameraraw, kolla om uppdateringen finns kvar med stödet för D70 på adobes sida.
 
Jag har uppdaterat men photoshop kan fortfarande inte öppna dokumentet, dvs bildfilerna på D70´an.
Tacksam för alla förslag till lösning.
Mvh Torbjörn
 
Efter att ha öppnat, la jag den i program - Adobe - PS - plugins - PS only - filformat.
När jag försöker öppna bilderna säger PS ifrån att den inte kan läsa dokumentet. Känns som om det görs ovanligt krångligt. Vet inte hur jag ska komma vidare, har testat de flesta tips känns det som....
mvh Torbjörn
 
Prova med att lägga filen Camera Raw.8bi i mappen.

C:\Program\Adobe\Adobe Photoshop CS\Plug-ins\Filformat

Kontrollera så att inte Nikons Camera Raw ligger kvar i någon av plug-ins mapparna.

Har du laddat hem den senaste 3.01 versionen?

Du måste starta om Photoshop efter ovanstående operation för att få det att fungera.
 
Det är version 2.2 till CS1 jag hämtat. Nikons plugins ligger utanför men det går tyvärr ändå inte.. Bäst att sova på saken. Tack tills vidare!
mvh Torbjörn
 
Tobi Ling skrev:
Det är version 2.2 till CS1
D70s finns inte med i listan över de kameror som stöds av 2.4 (eller 2.2 för den delen). Så du behöver sannolikt ta vägen över DNG om du vill använda råfiler från din kamera med Camera Raw.
 
Tack, jag tror jag väntar in min D200 istället. Kör Nikons egen "lilla" konvertering tills vidare.
mvh Torbjörn
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.