ANNONS
Annons

Camera raw default

Produkter
(logga in för att koppla)

asny

Medlem
Hej!

Jag sliter mitt hår med en sak som jag hoppas någon vet svaret på. Jag fotograferar i raw för det mesta. Jag använder dock inställningarna för bildstilar i kameran (Canon 30D). När jag öppnar bridge för att titta på mina bilder så ser de först ut som jag tog dem, men sen gör bridge något och bilderna får andra inställningar. Tydligast var detta häromdagen då jag tagit bilder i svartvitt. Först var de svartvita, men sen blev de omvandlade till färg. Utan att jag så mycket som petat på dem. Jag tycker jag försökt allt. Gjort reset på camera raw defaults, gått tillbaka till Image settings, tittat på alla inställningar jag kan tänka mig. Läst i hjälpen men inte hittat något som hjälpt mig. Min lösning med de svartvita bilderna blev att helt enkelt göra dem svartvita på nytt i Photoshop, men så ska det väl inte behöva vara? Om jag gjort inställningar i kameran så måste jag ju kunna använda mig av dem??? (Öppnar jag bilderna i canons programvara så ser de ut som jag vill, men jag har mitt arbetsflöde i Photoshop och vill gärna fortsätta med det.)

hej

jag har fått intrycket då jag hållit på med lightroom, som också använder cameraraw, att den först använder den i råfilen inlada jpg i låg upplösning, för att sen då den konverterat använder den konverterade bilden.

Vid svartvit inställning i kameran så är det ändå en färgbild du har i råfilen, så det förstärker ju teorin.

Den färghanterar heller inte den inbygga jpg, så man kan se skillnader om man har olika färgrymder då den inlagda alltid är i sRGB

Roine

Hej bildinställningarna du gör i kameran påverkar enbart jpg-filerna. RAW-filerna påverkas inte och det är ju det som är vitsen med RAW; att få rådata direkt från sensorn.
Om du vill påverka bilder i kameran kan du lämpligen fota i RAW+jpg då får du det bästa av bägge världar. Lycka till!

Tack för svar. Är det den inbäddade jpegen som visas först blir det lite mer gripbart. Jag tycker dock att inställningar jag gör i kameran borde kunna bli defaultinställningar för raw-filen så jag slapp göra om dem. Menar ni att ni inte tror att det går? I Canons raw-hanterare funkar det ju.

jag e enig med dig, tror det blir stora skinnader i cameraraw 4, den kommer bla att ha mycket av ligthrooms reglage, två typer av kurvor, mer data kring kameran.

Roine

hej igen, när du laddar in RAW bilder i Cameraraw så gör progammet automatisk en justering av bilden. Om du inte gillar det så kan du avklicka autorrutorna, eller gå in och justera som du vill.
RAW- filen går inte att påverka i kameran.
Det är inte den inbäddade jpgfilen som först visas, det är bilden innan cameraraw justerat den.

Jag har avklickat alla autogrejer (vad jag vet), men det är ju ändå något som görs med bilderna när man tittar på dem i bridge (första gången)och jag behöver inte ens öppna camera raw för att det ska ske. Först ser bilderna ut som när de togs, sen ändrar de utseende automatiskt. Jag börjar tyvärr tro att Photoshop inte tar hänsyn till inställningar som säkert finns i raw-filen eftersom Canons programvara gör det, men jag hoppades att det bara var något jag missat. Jag får se vad som händer i nästa version helt enkelt.

Nu har jag testat i Lightroom och samma sak händer. När jag tittar på tumnaglarna innan import är de svartvita. Sen har jag testat att göra import med både "develop settings" satta till none och zeroe´d. I båda fallen importeras bilderna och ser först svartvita ut för att omedelbart automatsikt bli i färg. Jaja, det är väl bara att acceptera att bildstilar inte har någon vits om man fotar i Raw. Synd!

i lr är det den inbyggda som visas i library tilsls du genererat en 1:1 prev, men i develop blir det som Johan säger, först visas dock inbyggd om du inte har genererat std preview, sen visas den konverterade.

Roine

Vitsen med RAW är att du kan göra allt bättre än vad kameran kan. Svartvitt tex blir ofta elegant om man väljer övertoning för gråskalebilder under bild justera

Jodå, visst är jag bättre än kameran:) men man vill ju fuska lite ibland med bibehållern kvalitet. Tycker att svartvit-filtren i kameran är riktigt användbara t ex. Skulle bara vilja göra finjusteringar i PS. Men nu kommer ju ny svartvithantering så det blir säkert bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar