Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Camera RAW 4.4.1

Produkter
(logga in för att koppla)

Gulo

Aktiv medlem
Jag har tidigare bara redigerat jpeg bilder i PS CS3 Sv. Men tänkte nu börja redigera RAW.

Först provade jag bara att spara en jpeg fil i Camera RAW och upptäckte att det blev en stor skillnad mot jpeg bilden som kameran skapat och även om man öppnar en raw i DPP och konverterar till jpeg. Någon som vet varför det blir sådan skillnad? Är det något av programmen som lägger på extra av något fast jag inte vill? Någon annan som märkt detta? Det som jag tycker skiljer är att bilderna exporterade i camera raw har fler detaljer och en annan färg.

När jag tidigare har redigerat jpeg i PS så har jag mest använt mig av autonivåer eller autokontrast, Oskarp mask, mättnad, ljushet och beskärning. Nu tyckte jag det blev svårare med inställningarna i Camera RAW. Autonivåer och autokontrast finns väl inte eller är det den där "auto" knappen? Skärpan verkar som man får ändra flera värden? Och när man ska beskära så kan man inte få 100% crop vad jag har hittat. Man kan ju ställa in egen upplösning t.ex 1024x1024 men man kan ju göra rutan hur stor man vill ändå.

I början fotade jag i RAW+L JPEG. Senaste tiden har jag fotat bara i L JPEG. Funderar på om man bara skulle fota i RAW och sen köra en batch konvertering med PS. För det verkar ju bli en väldigt stor skillnad.

En annan sak som jag märkt är att det skapas ju en XMP fil med inställningar när man redigerat en bild iaf om man har sparat den. Men hur gör jag för att inte den inställningen ska hänga med bilden. Har testat att radera XMP filen men den återskapas..

Tacksam för hjälp och tips på hur ni brukar göra!
 
Senast ändrad:
Gör såhär. Ta upp rå-filen i Camera RAW och gör de ändringar du vill göra. Tryck sedan på "Open file" (eller vad det nu står på svenska) och fortsätt redigera bilden i PS (som du brukar göra). Camera RAW är mer ett "framkallningsprogram" än en bildredigerare kan man väl säga. En rå-fil innehåller "orörd" data ifrån sensorn medans JPEG-bilder ifrån kameran genomgår vissa förändringar direkt i kameran innan den sparas ner på minneskortet så oftast ser faktiskt JPEG-bilderna från kameran bättre ut än "rena" rå-filer.

Angående bildbeskärningsverktyget i Camera RAW. Om du trycker på verktyget för bildbeskärning och fortsätter hålla ner musknappen så får du upp några ratioalternativ (1:1, 2:3, osv). Välj ratio och markera sedan din beskärning. Hoppas det var det du menade annars vet jag inte.

XMP-filen skapas automatiskt varje gång du öppnar en ny rå-fil och sparar helt enkelt undan de inställningar du öppnade den med. Finns en tidigare XMP-fil så skrivs den helt enkelt över. Tar du bort XMP-filen så får du default-värdena tillbaka nästa gång du tar in filen.

Tuta och kör! :)
 
Tack för svaret!

Om jag vill konvertera flera bilder till JPEG med samma inställningar hur gör jag då om jag ska fortsätta redigera i PS?

Om man bara redigerar i Camera RAW så är det ju bara att öppna "Bridge" och välja bilderna det gäller och öppna i Camera RAW. Sedan gör man inställningarna på första bilden och kopierar till de andra. Sen är det bara att markera alla bilderna och spara i JPEG.

När man gjort inställningarna i Camera RAW kan man ju öppna alla bilder i PS men hur gör jag sen om jag t.ex. väljer "autokontrast" på en bild. Hur får jag det på alla de andra också?


Angående bildbeskärningsverktyget i Camera RAW så om jag gör som du säger att markera min beskärning som är 1024x1024 pixlar så kan jag ju göra en liten fyrkant runt ett litet öga vilket inte är så många pixlar på riktigt utan Camera RAW gör ju väldigt få pixlar till 1024x1024. Det innebär ju att det blir sämre kvalitet. Men visst går det rätt bra ändå. Så som jag menade så kan man ju inte få välja själv hur mycket som kommer med.



Jag menade inte att JPEG-bilderna från kameran ser bättre ut än de "rena" rå-filerna. Utan att en JPEG konvertering med "Camera RAW" ger detaljrikare bilder med mindre färg än med "Digital Photo Professional".

JPEG-bilderna från kameran blir ungefär likadana som en konvertering med "Digital Photo Professional".
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.