Annons

Cachefiler i Capture NX2

Produkter
(logga in för att koppla)

scoter

Avslutat medlemskap
Hej

Jag fotar i NEF-format (Nikons RAW-format) och bearbetar sedan bilderna i Capture NX.
Det visar sig att Capture NX skapar en cachefil med de förändringar jag gjort i respektive fil och detta tar stor plats på min hdd.
Har kollat att det går att ändra sökvägen i programmet så att den sparar detta på en av mig angiven plats.

Nu undrar jag om det finns någon som vet om det går att flytta de filer som jag redan har från min nuvarande plats till en ny mapp

Tacksam för svar

Förändringarna ligger inte i cache-filerna utan i NEF-filerna. Du kan därför ta bort filerna i cachen.

Tack Tidy

Jag har också trott att det är så men efter ett samtal men en kille från Nikon så blev jag tveksam. Jag fattade det som att möjligheten att "klicka" bort förändringar i bilden försvinner om cachefilen försvinner.
Rimligtvis borde ju själva originalbilden finnas kvar i NEF

Ursäkta om jag velar men det blir så himla mycket jobb om jag gör fel.

Tack Tidy

Jag har också trott att det är så men efter ett samtal men en kille från Nikon så blev jag tveksam. Jag fattade det som att möjligheten att "klicka" bort förändringar i bilden försvinner om cachefilen försvinner.

Döp om Cachefile och kontrollera om du fortfarande kan "klicka", funkar det inte så är det ju bara att döpa tillbaka filen som den hette innan, annars är det ju bara att ta bort den. Glöm inte att avsluta NX innan du ändrar namn på filen.

//Mikael

Tack Tidy

Det vore konstigt om det är så, alla ändringar finns ju i NEF-filen och när man väl har laddat in den i CaptureNX så kan man ju avaktivera och aktivera de förändringar man har gjort. Det kan ju vara så att den cachar olika versioner av filen så att det går snabbare att visa bilden vid aktivering eller avaktivering av de förändringar man gjort.

Jag har flyttat cachen och det har fungerat utmärkt. Men du kan ju göra som Thulin sa om du vill vara på den säkra sidan. Lägg cahen på ett nytt ställe och låt den gamla ligga kvar. Fungerar det så kan du ju radera den gamla.

Jag har stängt av cachen hos mig, funkar alldeles utmärkt. På laptopen blir det en bra bit snabbare då den inte behöver skriva så mycket till disk hela tiden.

Nu har jag pluggat på lite.
Cachen ska inte påverka innehållet i filen utan bara hjälpa till och öka farten lite vid processandet av bilderna.
Knepigt att killen på Nikon var så vag när han försökte förklara för mig.

Tack till alla som engagerat sig.

(Nu slipper jag köpa ny hdd)

//Björn

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto