Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Cache-filer i Windows 7

Produkter
(logga in för att koppla)

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Lightroom fyller min disk med Cach-filer i biblioteket "C:\user\<användare>\AppData\Local\Adobe\CameraRaw\Cache". Typiskt namn "Cache0000000008" med varierande nummer.

Vad är detta? Kan de tas bort?

Som jag förstår det, så när du gör en ändring på något i en raw-bild i lightroom, så görs ändringen på raw-filen, och inte på bilden som genererats och visas på skärmen. För att detta ska gå så snabbt som möjligt, så har lightroom en cache på de senaste raw-filerna den behandlat.

Du kan alltså ta bort cachen, men den kommer att komma tillbaka så fort du tittar på bilderna i lightroom, och det kommer att gå långsammare första gången du tittar på bilden.

Se: http://helpx.adobe.com/lightroom/kb/optimize-performance-lightroom.html

Hur mycket cache handlar det om, och matchar storleken på cachen inställningarna som finns i lightroom-inställningarna?

Som jag förstår det, så när du gör en ändring på något i en raw-bild i lightroom, så görs ändringen på raw-filen, och inte på bilden som genererats och visas på skärmen. För att detta ska gå så snabbt som möjligt, så har lightroom en cache på de senaste raw-filerna den behandlat.

Du kan alltså ta bort cachen, men den kommer att komma tillbaka så fort du tittar på bilderna i lightroom, och det kommer att gå långsammare första gången du tittar på bilden.

Se: http://helpx.adobe.com/lightroom/kb/optimize-performance-lightroom.html

Hur mycket cache handlar det om, och matchar storleken på cachen inställningarna som finns i lightroom-inställningarna?
Har bara använt LR i fyra månader och det handlar om 8180 st. filer på tillsammans 2,98 GB

lightroom backup och cache: byta från c: till e:

Jag har också fullt i c: och mycket plats på e: visst är det väl bara att byta och skriva e: istället, både vad gäller cachen och kataloginställningar. Under kataloginställningar/allmänt står det plats: c. Visst kan jag byta till plats e:

Jag har också fullt i c: och mycket plats på e: visst är det väl bara att byta och skriva e: istället, både vad gäller cachen och kataloginställningar. Under kataloginställningar/allmänt står det plats: c. Visst kan jag byta till plats e:

Cachen kan du lägga var du vill, gärna på den snabbaste disken.

Backupen bör absolut ligga på en annan fysisk disk än där du har original-databasen.

Cachen kan du lägga var du vill, gärna på den snabbaste disken.

Backupen bör absolut ligga på en annan fysisk disk än där du har original-databasen.

Tack Anders,
Jag vet inte vilken som är snabbast. Jag har även en nas där jag ev. kan lägga den, men den är väl antagligaste inte snabbast. Min c-drive är liten och bara program och en är dessutom helfull.
Bee

Tack Anders,
Jag vet inte vilken som är snabbast. Jag har även en nas där jag ev. kan lägga den, men den är väl antagligaste inte snabbast. Min c-drive är liten och bara program och en är dessutom helfull.
Bee

Om dina diskar är interna och du inte vet vad du har så är sannolikheten stor att deras prestanda är relativt likvärdiga.

Lägg backupen på NAS:en och lägg Cachen på den interna disk du har mest utrymme på. Om du har gott om utrymme, fundera på att öka på cachens-storlek något. Jag har ökat på min till 30GB och jag tycker mig märka en viss förbättring.

Det låter som du skulle ha nytta av lite mer disk i din dator...

Om dina diskar är interna och du inte vet vad du har så är sannolikheten stor att deras prestanda är relativt likvärdiga.

Lägg backupen på NAS:en och lägg Cachen på den interna disk du har mest utrymme på. Om du har gott om utrymme, fundera på att öka på cachens-storlek något. Jag har ökat på min till 30GB och jag tycker mig märka en viss förbättring.

Det låter som du skulle ha nytta av lite mer disk i din dator...

Tack, då gör jag så att jag lägger backupen på NAS:en och sedan cachen på e: där jag har 1.8TB ledigt. Så då kan jag säkert öka upp den lite.
//Bee

Tack, då gör jag så att jag lägger backupen på NAS:en och sedan cachen på e: där jag har 1.8TB ledigt. Så då kan jag säkert öka upp den lite.
//Bee

Låter utmärkt.

En annan sak att fundera på är placeringen av själva katalogfilen. Den i sig är ju ganska liten (min är ca 300 mb) men LR lägger också alla preview filer i en struktur under katalogfilens och det går inte att ändra på. Så om idag t ex har lite plats på C: och du har katalogfilen på C: kan du överväga att flytta den till en annan enhet och därmed frigörs utrymme.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar