Annons

ca 20000 till systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Om nu Jonas skulle införskaffa en 5D så tror jag absolut det inte kommer sluta där det behövs helt enkelt bättre grejer. För två objetiv som täcker in området 28-300 och är av billigare variant ger några som helst bilder på en 5D. För du vet väl Lars att det är dom billigaste i EF serien förutom 50 1.8 och inte ngt annat. Som Jonas också skriver förväntar han sig ju inte heller att kunna använda dom då han inte bundit sig till Canon.

Visst man kan ju alltid testa å köra en 5D med 28-90 men man undrar nog om det är ngt fel på kameran... Det hela slutar nog med kanske ett 24-70 L.

Mitt råd är att i så stor mån som möjligt undvika kombon 5D med 28-90 och 5D med 90-300.

Det förvånar mig helt enkelt inte om en 400D med EF-s 18-55 ger bättre bildresultat än 5D med 28-90 ganska mkt bättre dessutom
 
__________________________________________________
adam elekes skrev:

Har jag någonstans i mitt inlägg skrivit att han ska köpa aps-c objektiv?
__________________________________________________
Du skrev tidigare "Jag hade köpt en canon 30D med beggad 70-200/4L och 16-35/2.8 eller 17-40L"
Canon 30D är väl ett APS-C kamerahus? 16mm och 17mm vad har du det till i framtiden?


__________________________________________________
adam elekes skrev:

Att sökaren är liten kan åtgärdas med Nikons 21M lupp, iaf. till viss del, tills TS har råd att köpa 5D eller en efterföljare. Jag är säker på att 30D med en bra L-glugg ger bättre bilder än 5D med kassa gamla gluggar från 90-talet.
__________________________________________________
Jasså, man måste hjälpa till, att få sökaren bättre, med ett extra tillbehör, Nikons 21M lupp!


__________________________________________________
adam elekes skrev:

Man får mycket kortare skärpedjup med 24*36 sensor, beroende på att avståndet till motivet kan minskas, exempelvis vid porträtt.
__________________________________________________
Beror det på att avståndet till motivet kan minskas, därför är skärpedjupet mycket kortare med en 24x36mm/FF sensor?
Knappast!
Storleken på sensorn avgör helt och hållet hur skärpedjupet blir, vid en viss brännvidd!
Du är tydligen inte alls med i "matchen"!


__________________________________________________
adam elekes skrev:

FF är inte bara positivt i alla lägen, förutom bruset såklart. Kantskärpan med 5D och 24-70L ser förjävlig ut i vissa lägen.
__________________________________________________
Har du själv använt en Canon 5D med "kassa gamla gluggar från 90-talet"?

Min uppfattning, efter att ha använt en lånad Canon 5D med "gammal" normaloptik, - kanonskärpa, även ute i kanterna, den optiken kostar visst kring tusingen.


Over and out, även här!
 
Jag håller med Lars Borgkvist. 5D är dett bästa alternativet. När börjar man fotografera på riktigt uppgraderar man sin utrustning hela tiden. Effektigast är att börja på högsta nivån man har råd till. Jonas har redan gamla canonobjektiv som passar och räcker ganska långt med 5D huset. Med tiden skall han få nöje att skaffa sig en bättre optik.
/Stefan
 
Tackar!
Lite förtydligande.
Äntligen kom tråden igång och jag fick som väntat många olika svar (alla håller på sitt)!

Jag hade inte tänkt att använda 28-90 eller 90-300 objetivet utan tänkt införskaffa ett riktigt bra begagnat. Dock kommer telet hänga med ett litet tag innan det byts ut, finner ett lämpligt begagnat till ett OK pris!! Känns inte som någon kapitalförstöring då bra beg. objektiv håller hyfsat i värde och kan lätt säljas.

Som jag ser på det är: FF eller APS-C vilket ger bäst naturbilder nu och i framtiden?

Alt 1.
Om jag går på FF (5D)behöver jag ett bra objektiv typ 24-70 eller något liknande.
Fråga vilket/vilka objektiv skulle vara att föredra till naturfoton, och rimligt pris begagnat?
Även här måste objektivet stämma bra in med eventuella inköp av bättre optik tele och macro i framtiden.
5D Går även köpa nytt i USA till bra priser

http://www.nextag.co.uk/canon-d5/zzukzB1z0--search-html

Alt 2 är gå på APS-C och då måste jag också införskaffa minst ett riktigt bra objetiv för att åstadkomma motsvarande, dock blir jag låst till detta format vilket kanske är helt rätt, det är det som är frågan? I detta fall är det 400d eller 30d alt 40d. Kommer typ 400d kännas konstig med en tung kvalitetsglugg, personligen skulle jag tro det, har inte klämt på den kombinationen? Liten sökare tycker även jag är en riktigt stor nackdel, vänjer man sig med det?

Kom gärna med ännu fler synpunkter och på lämpliga alternativ..vill som sagt ha en kamera och glugg som kan leverera, motiven hittar dock jag :)

Pesonligen är jag ingen tekniknörd, dock vill jag ha god kvalite, krävs det en röd ring på objektivet är det OK men finns det ett billigare Tamron, Sigma som är bättre föredrar jag hellre det.

/Jonas
 
Hej Jonas,
Det går att köpa under 3000 kr ett begagnat Tamron 28-75/2,8. Den passar som allrundoptik till 5D och är mycket skarp.Det har ganska bra macro funktion som räcker till dig för ett tag. Sen skall du veta själv vad du vill ha.
/Stefan
 
Jag tycker att du först o främst skall köpa från B&H (bhphotovideo.com) i New York eller Adorama.com. 5D är en bra kamera, funnits på markanden ett tag dock men presterar bra.

Val av optik så tycker jag att du skall satsa på en EF 24-70, först på grund av ljusstyrkan o sen pga färgerna o kontrasterna den leverar. 24-70 är inte kännt för att vara ett jätte skarpt objektiv på 2.8 men jag tycker att det är klart det bästa valet, bildkvalité är så mkt mer än bara skärpa!

MVH Karl Allemyr
 
Allemyr skrev:
Jag tycker att du först o främst skall köpa från B&H (bhphotovideo.com) i New York eller Adorama.com. 5D är en bra kamera, funnits på markanden ett tag dock men presterar bra.

Val av optik så tycker jag att du skall satsa på en EF 24-70, först på grund av ljusstyrkan o sen pga färgerna o kontrasterna den leverar. 24-70 är inte kännt för att vara ett jätte skarpt objektiv på 2.8 men jag tycker att det är klart det bästa valet, bildkvalité är så mkt mer än bara skärpa!

MVH Karl Allemyr
DSLR går väl inte o få skickat från USA. Jag tror endast optik är möjligt att beställa från B&H. Vad gäller 24-70 så tror jag att det är de så kallade blåbärsexemplaren som inte är skarpa på 2,8. Min 24-70 upplever jag som riktigt bra på största bländaren. Jag drar mig inte för att använda 2,8 vid porträtt, tycker ofta jag får till knivskärpa på ögonen med 2,8.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.