Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ca 100-300mm objektiv till 300D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Niclasfoto skrev:
Om det var för stort så blir det knivigt eftersom det är ett "rellativt kompakt objektiv" i sin klass..

På vilket sätt är det "för stort för dina behov"?
Har man behovet för den optiska prestandan/prestationen så orkar man ta det med, om man en gång nu och då inte behöver det så tar man det inte med, men det är ju mitt ressonemang:)!

Mvh Niclas.

Hm, de 100-300 jag har känt/kollat på så har de flesta vart mindre.
Dock har de som sagt problemet med att ljusstyrkan inte är den bästa :(

Men hade det där var kanske 2,8 eller 3,5 så hade jag nog kunnat acceptera storleken.

/Jocce

Det är orimligt att få lättare linser men f4 genomgående,, 2,8,an går nog inte att få under 2,4kg,,,

Ser att den väger 1,48kg,,, det tycker inte jag är mycket. Snarare är det en vikt som ger Mkt fin balans på ett stadigt kamerahus.
Ett objektiv med b,vidd på 300mm kräver längd och längden kräver spec i en zoom en stadig konstruktion.
Enligt mig så kan man inte jämföra denna lins med en typ Sigma 70-300 4-5,6,, konstruktionen är en helt annan mest pga bländaren på finfina f4.

Det är ju klart att är det för stort så är det det, men då blir det ju också problematikst att hitta ett passande objektiv.

Mvh Niclas.

Senast ändrad:
Niclasfoto skrev:
Det är orimligt att få lättare linser men f4 genomgående,, 2,8,an går nog inte att få under 2,4kg,,,

Ser att den väger 1,48kg,,, det tycker inte jag är mycket. snarare är det en vikt som ger Mkt fin balans på ett stadigt kamerahus.

Det är ju klart att är det för stort så är det det, men då blir det ju också problematikst att hitta ett passande objektiv.

Mvh Niclas.

Vikten är inte problemet, håller med dig, ett tungt objektiv ger juh bättre känsla.
Men är just storleken :/

/Jocce

Hmmm, ingen lättknäckt nöt du hade:)

Tokinalinsen har visst fått bra betyg och det ser ju också välgjort ut för en rellativt "billig" peng.

Men mycket mindre är den nog inte spec med motljusskyddet på, runt 8cm kanske ,,, men 8cm kan ju helt klart i vissa fall vara avgörande.

Mvh Niclas.

Niclasfoto skrev:
Hmmm, ingen lättknäckt nöt du hade:)

Tokinalinsen har visst fått bra betyg och det ser ju också välgjort ut för en rellativt "billig" peng.

Men mycket mindre är den nog inte spec med motljusskyddet på, runt 8cm kanske ,,,

Mvh Niclas.

..hehe..nä, inte direkt.

Förövrigt, om pengar inte vore nått problem, existerar det något 100-300 (ca, kan tänka mig att diffa lite, men måste iallafall gå upp till minst 300) som har 2,8 eller 3,5 hela vägen upp till maxzoom?
Och med bra skärpa!?

/Jocce

Sigmas 120-300 2,8 ser ju MKT trevligt ut men kostar också,,,
Ngn på f3.5 finns nog inte,,,,,

Mvh Niclas.

Om ni slutar mobba Nikon så kan jag ge er en analys av objektivet när jag fått hem det. Ja det var jag som köpte det. Hade tänkt mig en 80-200 F2,8 men jag skall testa detta först.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar