Annons

C-print?

Produkter
(logga in för att koppla)
En enkel fråga: Vad är C-print?

Jag skulle snarare tolka det som ett Chemical Print. Det vill säga den process som (exempelvis) Crimson sysslar med i sina Lambda-skrivare.

Om det skulle vara det som det rör sig om så handlar det grovt förneklat om att man tar ett "vanligt fotopapper" och belyser det med en laser istället för en förstoringsapparat, därefter framkallar man det som på "den gamla goda tiden".

Jag skulle snarare tolka det som ett Chemical Print. Det vill säga den process som (exempelvis) Crimson sysslar med i sina Lambda-skrivare.
Ja, säger man att något är "c-print" så är det för att tala om att det inte är en utskrift från bläckstråleskrivare eller liknande utan "riktigt" fotopapper.

Är det ungefär samma process som t.ex Fuji direkt använder?
"framkallning och fotopapper"

Yep. Med största sannolikhet exakt samma maskiner också. Durst Lamda verkar ha en förkrossande marknadsandel i det där segmentet.

Bläckutskrifter ger dig större färgutrymme och möjlighet till mer "K-pow" i bilderna, men kemtrycken är (enligt mitt personliga tyckande) mer motståndskraftiga mot mekanisk åverkan.

Yep. Med största sannolikhet exakt samma maskiner också. Durst Lamda verkar ha en förkrossande marknadsandel i det där segmentet.

Bläckutskrifter ger dig större färgutrymme och möjlighet till mer "K-pow" i bilderna, men kemtrycken är (enligt mitt personliga tyckande) mer motståndskraftiga mot mekanisk åverkan.

Tack.

K-pow?

En enkel fråga: Vad är C-print?

Chromogenic Print, alltså färgfotopapper som framkallas i en kromogen process. Används för alla färgpapper som används vid kopiering av färgnegativ och idag också i maskiner som Durst Lambda och Fuji Frontier med flera.

Tidigare fanns också R-print, som stod för reversal print som användes vid kopiering från dia. Silver Bleach är metoden som användes för Cibachrome.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar