Annons

C.Fn. på Canon Macro ring lite MR-14EX?

Produkter
(logga in för att koppla)

ulfpersson

Aktiv medlem
Är det någon som äger en MR-14EX, och har svensk eller engelsk manual som kan hjälpa mig? Jag har idag fått min efterlängtade ringblixt men den levererades med tysk manual, eftersom har bra erfarenhet av Canons blixtsystem så har jag läst och förstått det mesta i manualen. Man jag har lite problem men Custom Function inställningarna, C.Fn-4 och C.Fn-6. Vad styr dessa?

/Ulf

Om det är som på 550EX stänger CFnr 6 av inställningsljuset så att inte det lyser när man trycker ner nedblandningsknappen. Jag får gå hem och kolla manualen vad nr 4 kan vara.

CF-4 (på 550 EX i alla fall) reglerar hur länge SE-läget (energispar´) ska gälla för den blixt som fungerar som slav vid fotografering med flera blixtar, 0 = 60 min och 1 = 10 min.

Frågan är om det är samma funktion för din blixt, vem använder en ringblixt som slav?

Frågan är om det är samma funktion för din blixt, vem använder en ringblixt som slav? [/B][/QUOTE]

Nej, det är inte samma. Man kan inte använda ringblixten som slav bara som master, den har två rör som är A och B grupp samt kan styra C-gruppen separat. Den sänder signaler för AB också, samtliga ±3 steg. Den är ganska lik 550EX men har mera knappar villket innebär att man en uppsättning ±-knappar för A:B och en andra uppsättning för C.

Min tyska Bedienungsanleitung säger:
C.Fn-4 Handauslöser
0 = Bei E-TTL Zündung mot Volleistung. Bei manueller Steuerung Zündung mit gewählter Leistung.
1 = Einstellblitze mit gleichmäßiger Leistung

C.Fn-6 Einstellblitze mit underschiedlichem Beleuchtungsverhältnis
0 = Eingeschaltet
1 = Ausgeschaltet (Schärfentiefenprüfung)

/Ulf

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar