Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bytta Fullformat

Produkter
(logga in för att koppla)

Schulz

Aktiv medlem
Jag sitter idag men en 5D mark I som verkligen levererande bra bilder men jag är nu sugen på att byta upp mig och frågan blir ju då till vad?
Skall man satsa på en 5D mark II eller mark III eller skall man styra om till en 6D?

Ekonomin tillåter ju inte vad som helt tyvärr men jag vet att snart kommer jag inte Kinna låta bli att byta så lika bra att fråga runt lite innan sugen blir för stort.

Är väl igenteligen kanske mest pryltoken i mig som tycker att det skall bytas.
Men jag vill ha en större skärm och nyare kamera.

Har kollat av alla möjliga länkar och vad jag kan hitta är ju nya mark III riktigt bra men det är ju ganska sura pengar att ge 25000kr om man bara har det som hobby.

Är väl igenteligen kanske mest pryltoken i mig som tycker att det skall bytas.
Men jag vill ha en större skärm och nyare kamera.

Har kollat av alla möjliga länkar och vad jag kan hitta är ju nya mark III riktigt bra men det är ju ganska sura pengar att ge 25000kr om man bara har det som hobby.

Hobby eller inte, Finns andra hobbys som verkligen kostar mycket mer än foto.. Tycker man att det är roligt varför inte bara köra på det. Jag köpte en 5d3 och är super nöjd verkligen mycket pengar visst men ack så roligt. Är väl det som räknas för mig iallafall.

om du har råd så är det rätt stor skillnad mellan 5D o dom senare modellerna. Fast jag har kvar min 5D men sålt bort dom nyare för jag kör Nikon idag. Det som skiljer o som jag tycker är väsentligt är
- mer upplösning, det är sällan inte 20 milj räcker däremot räcker inte 12 alltid o nu pratar jag om när man vill beskära bilden.
- skärmen betydligt bättre
- klart bättre iso egenskaper med 5D så var det max 1600 iso i nödfall med 5D mark 2 så funkar 6400.
- sensor rengöring

om du dessutom slår på stort o köper nya 5 så får du en klart bättre af. Jag själv hade inga större problem med 5d mark 2 ang af men jag fotar inte blixtsnabba saker men det finns yrkesfotografer som tar bilden på fåglar med den så dålig är det inte.
Kör du bara lägre iso o inte behöver mer upplösning så är gamla bettan helt ok men är du prylgalen så är det bara slå till ;-)

Om du har tyckt att autofokusen och serietagningshastigheten i 5D mk I har varit ok för dina användningsområden så är valet enkelt: 6D - modernaste kameran som ger dig mest för pengarna.
Det finns ingen större anledning att köpa en mkIII om man inte saknar snabbt AF och serietagning, mkII är bra men gammal.

Jo 6D är helt klart intressant om den inte var så "plastig" och liten. Jag gillar det lite störta huset som 5Dn har.
Har kollat in mark III och som ni säger den är ny och autofukuseringen är ju bara för j.... grym.

Fågel fotografering är ju helt klart ett intresse som finns och tycker det är ganska svårt med min 5D mk I.
Visst skulle man köpa mark III så vet man att man lätt kan ha huset i 3-4 år och det bara kommer fungera och man lär ju vara mer än nöjd.

Jag gjorde nyligen mig av med min 7D och vill bli av med min 5D för att uppdatera mig och har man ett jäkla flyt klart man behöver inte lägga mer än ca 12000kr emellan för en sprojlans ny 5D mark III.

men ni menar också att 6D presterar lika bra som 5D mark III om man bortser från autofokussystemet?

Nu har jag bara provkramat 5Dmk3 och 6D under några minuter i affär, fotar normalt med 7D. Jag tyckte spontant att det inte var någon större skillnad i upplevd storlek/grepp/plastighet mellan kamerorna. Personlig åsikt, men jag tycker att 6D har ett skönare grepp än 7D.

Det lutar helt klart mot mark II. Kollat Rune en massanoch man får som många säger mycket kamera för pengarna.
Synd bara att den är 4 år gammal. Det uppdaterade menysystemet är riktigt trevligt.

Är det inte värt 3000:- att ta 6D istället.
Fast vill du tex också ha ett 64GB kort med kameran blir det tom BILLIGARE med 6D eftersom ett 64GB SD kort bara kostar hundralappar, mot CF som kostar tusenlappar.
Du får då bla:
- Bättre AF
- Inbyggd wifi (coolt att direkt få upp bilden på iPhonen, eller livebild på telefonen med fjärrutlösning).
- Mindre brus vid höga ISO
- Tyst läge (verkligen användbart i natur eller kyrka)
- Video med lägre komprimering
- Bättre skärm bak
- Högre andrahandsvärde
mm

Jag tror Gunte var ironisk...

Men alvarligt. Om TS egentligen mest vill ha större skärm, inte direkt saknar något i kameran men har köpsug, skulle hag råda att köpa något nytt objektiv.

Om din väska på Fotosidan är uppdaterad så har du riktigt bra zoom-objektiv, men endast ett fast objektiv, 50/1.4.

Finns många trevliga fasta objektiv.
Tex 35/1.4L eller 35/2 IS, lagom vidvinkel på din 5D och ljusstark normal till din 7D
85/1.8 väldigt prisvärd och blir längre porträttobjektiv till 7D
135/2L, en riktig diamant i Canons sortiment.

Det lutar helt klart mot mark II. Kollat Rune en massanoch man får som många säger mycket kamera för pengarna.
Synd bara att den är 4 år gammal. Det uppdaterade menysystemet är riktigt trevligt.

du köper en gammal kamera.
varför?
förstår inte vitsen då 6D är nyare och bättre än MK2n på nästa alla punkter.

6Dn har även snäppet bättre ISO prestanda och större dynamiskt omfång än MK3n.

sitter du och stirrar på kameran när du fotat klart eller är det bilderna och slutresultatet du kollar på ;)?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar