Annons

Bytt dator - färgetiketter försvann

Produkter
(logga in för att koppla)

Bo Darsenius

Aktiv medlem
Hej!

Jag har bytt dator. Jag hade inga problem med katalog eller med att få Lightroom att hitta bilderna. Men mina färgetiketter (som är viktiga för mig) försvann. Jag trodde att de låg i katalogen.

Vet någon hur jag fixar detta?

undrar
Bosse

Ja, färgetiketter ligger i katalogen.

Har du kopierat över din katalog från gamla datorn till nya? Eller har du importerat alla bilder på nytt?

De etiketter du har tilldelat bör absolut ha följt med - om du kopierade över katalogfilen.

Däremot så gissar jag att de "set" som du har skapat själv inte lagras i katalogen. Det gäller nog även andra presets så som egna utskriftsmallar mm.

Om du kollar i mappen

C:\Users\DittAnvändarNamn\AppData\Roaming\Adobe\Lightroom

Så ser du en mängd saker. En del av det vill du sannolikt kopiera över från din gamla dator till den nya.

Mappen kanske inte syns i Windows, i så fall får du slå på visningen av dolda mappar och filer (och kanske även systemfiler).

Tack!

De etiketter du har tilldelat bör absolut ha följt med - om du kopierade över katalogfilen.

Däremot så gissar jag att de "set" som du har skapat själv inte lagras i katalogen. Det gäller nog även andra presets så som egna utskriftsmallar mm.

Om du kollar i mappen

C:\Users\DittAnvändarNamn\AppData\Roaming\Adobe\Lightroom

Så ser du en mängd saker. En del av det vill du sannolikt kopiera över från din gamla dator till den nya.

Mappen kanske inte syns i Windows, i så fall får du slå på visningen av dolda mappar och filer (och kanske även systemfiler).

Tack, det låter lovande! Jag skall kolla det imorgon bitti!

Om du går till Edit-Preferences och kolla under fliken presets så kan du öppna den här mappen direkt innifrån Lightroom.

Som du ser där så finns det också ett val som gör att presets "save with catalog". Om jag minns rätt så innebär detta inte att presets lagras i lrcat-filen utan att de lagras i samma mapp som man har lrcat-filen.

En nackdel med detta är att då kommer presets bara vara tillgängliga för den katalogen. Själv har jag t ex två kataloger. En för mina digitala bilder, en för gamla skannade bilder. Jag vill ju dock kunna använda t ex utskriftsmallar i båda - därför har jag valt att inte kryssa i save with catalog.

Detta taget ur minnet, det var en tid sedan jag trixade med det här. Nu gör jag i alla fall så att jag kör med default inställningarna och ser till att säkerhetskopiera Adobe mappen under Roaming.

Lycka till!

Mvh
Anders

Tack!

Vad bra med alla hjälpsamma på Fotosidan!
Tack, ni har löst problemet åt mig! (Jag kopierade filer enligt förslaget ovan).
//Bosse

Jag hänger på denna gamla tråd.
Även jag har just bytt dator och installerat LR på nytt, överfört catalog och bilder.
Stjärnor och färgmarkeringar är pyts väck.

DOCK, i sökfältet i biblioteksvyn, kan jag söka på färketiketter och utfallet verkar stämma...

Vad göra åt detta?

/David

Har en liknande fråga, men då för collections/smart collection. Vart lagras dom? Hänger de med katalogen om jag väljer att "lagra förinställningar med katalog" ?

Har en liknande fråga, men då för collections/smart collection. Vart lagras dom? Hänger de med katalogen om jag väljer att "lagra förinställningar med katalog" ?

Collections och smart collections lagras i själva databasen - lrcat-filen.

"Lagra förinställningar med katalog" är en inställning som gör att dina "presets" som du har gjort för t ex redigeringar eller utskriftsformat kommer att lagras på samma ställe som din lrcat-fil. Dock inte i själva lrcat-filen som man kan tro, men i samma Windows mapp.

Default lagras dina presets under ditt användarnamn i Windows.

Det är lätt att tro att det är smart att kryssa i så att presets lagras med katalogen men det är tveksamt. Om du använder flera lrcat-filer, t ex en databas för dina gamla scannade analoga bilder och en annan för dina digitala bilder, så kommer det att innebär att dina presets bara blir tillgängliga i den katalog du lagrar dem. Normalt vill man nog ha sina presets tillgängliga för alla sina kataloger.

Den här länken kom just upp i en annan diskussion på fs.

http://tv.adobe.com/watch/adobe-evangelists-julieanne-kost/how-to-migrate-lr-to-another-computer/

Det förklarar det här med att flytta en installation väldigt väl.

Hej,

Skumt..

Grejen är den att jag har 2 datorer och kör LR på båda mot samma katalog. Har ett script som kopierar till från/till NAS/lokal disk, varje gång jag startar upp. (undrar om det inte var du Anders AFJ hjälpte mej med det en gång...)

Dock så får jag upp olika collections på de 2 datorerna... jag får testa igen...

Sen så upptäckte jag precis en annan grej. Har gjort en del redigeringar på ett antal foton på dator 1 och sen redigeringar på andra foton på dator 2. MEN, jag inser att jag missat att göra detta mot samma katalog, dvs jag har inte kört mitt script utan startat LR direkt på båda datornerna. Går det att synka 2 st kataloger och därmed få med alla ändringar man gjort??

Hej,

Skumt..

Grejen är den att jag har 2 datorer och kör LR på båda mot samma katalog. Har ett script som kopierar till från/till NAS/lokal disk, varje gång jag startar upp. (undrar om det inte var du Anders AFJ hjälpte mej med det en gång...)

Dock så får jag upp olika collections på de 2 datorerna... jag får testa igen...

Sen så upptäckte jag precis en annan grej. Har gjort en del redigeringar på ett antal foton på dator 1 och sen redigeringar på andra foton på dator 2. MEN, jag inser att jag missat att göra detta mot samma katalog, dvs jag har inte kört mitt script utan startat LR direkt på båda datornerna. Går det att synka 2 st kataloger och därmed få med alla ändringar man gjort??

Att du får upp olika collections beror säkert på att du lyckats få katalogerna osynkade. Som jag säkert skrev när jag tipsade om scriptet så kräver det disciplin! :)

Jo, det borde gå att få katalogerna i synk.

Om du använder funktionerna "Export as Catalog" och "import from catalog" borde du kunna markera valda delar i respektive katalog och på så sätt få dem i synk om du håller tungan rätt i mun!

Jag är lite osäker på hur export/import hanterar collections och smart collections, men att få över redigeringar bör inte vara några problem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar