Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byte från Pentax till Sony

Produkter
(logga in för att koppla)

AndersW82

Medlem
Jag har fått ett erbjudande som jag har svårt att säga nej till. Det handlar om att byta in min Pentax K1 MII mot en Sony A99 II. Med bägge kamerorna följer i stort sett samma uppsättning gluggar.
Nu när jag har börjat läsa så pratas det om att Sonys A-fattning eventuellt kommer att skrotas. Det känns ju inte så kul att stå där om typ 5-10 år med gluggar som inte passar till nåt.

Jag läser också i andra forum om att Pentax mer eller mindre försvinner från den europeiska marknaden. Stämmer det?

Nu till mina frågor, och det är några stycken.

Är det en vettig affär?

Ska jag satsa på en Sony med E-fattning istället?

Är en begagnad Pentaxutrustning lättsåld?
 
Nej, inte vettig affär., Sonys A-kameror är väl lika dödsdömda som Pentax...
Skaffa annat system istället eller behåll det du har tills det dör.
Men Pentax är väl bra?

/Stefan
 
I tillägg till vad Stefan säger ovan så tror jag att du kommer att tycka att Sonys kameror inte är lika bra som Pentaxen när det gäller manöverering och åtkomst till olika funktioner. Det är i alla fall min erfarenhet, jag har både Pentax och Sonykameror.
 
Dålig affär! Sony A fattning är minst lika döende som Pentax. Satsa på Sony E-mount systemet istället om du vill ha Sony. Det kan dock vara läge att försöka hålla liv i Pentaxen ett tag till. Sony har nämligen förbättrat användargränssnittet och sökaren i sin nya video orienterade A7s iii och det finns skäl att anta att dessa förbättringar även kommer att dyka upp i Sony A7r v som gissningsvis dyker upp om ett år eller så.
 
Dålig affär! Sony A fattning är minst lika döende som Pentax. Satsa på Sony E-mount systemet istället om du vill ha Sony. Det kan dock vara läge att försöka hålla liv i Pentaxen ett tag till. Sony har nämligen förbättrat användargränssnittet och sökaren i sin nya video orienterade A7s iii och det finns skäl att anta att dessa förbättringar även kommer att dyka upp i Sony A7r v som gissningsvis dyker upp om ett år eller så.

Det måste man ju hålla med om med en reservation och det beror på priset och exakt vilka objektiv som följer med. Sony A99 lI är verkligen ingen dålig kamera. Ger jättefin bildkvalitet med sin högupplösande sensor. Vill man kan man nog leva länge med den om man inte stressas av att det hela tiden kommer nya E-grejor i en strid ström.

Jag har tidigare skrivit om hur bra Bertil Norbergs Sony A -objektiv faktiskt funkade på på min A7 III när vi testade det för ett par år sedan. Vi testade många av hans fina A-objektiv och de enda som inte var riktigt bra var ett par Tamron. Alla Sony och Sigma funkade fint. Eye Fokus satt som klistrat på bra långt avstånd med LAEA3-adaptern och hans 100-400mm (som är den enda av de äldre adaptern man ska använda och det är bara objektiv med inbyggd fokusmotor som är intressanta med den adaptern) .

Det går ju som sagt att migrera via adaptrarna LAEA3 och den nyaste LAEA5 som kom tidigare i år om man vill. Det är verkligen ingen helt ""dead end" även om en ren E-mountväirld alltid är lite renare och bättre.

Anders blev väl knappast mindre villrådig av det svaret :)
 
Senast ändrad:
Jag hade bytt, men jag är ju inte van att hantera en Pentax. Antar att bytet inte går lika smidigt för dig, även om jag tror att du vänjer dig. Jag hänger inte så mycket på foto-forum längre så jag har inte så bra koll på vilket märke som dör eller inte, men jag känner mig ganska säker på att Sony är ett som klarar sig. A-fattningen däremot är kanske inte så hipp längre, där får man ju vänta minst 5 år mellan uppdateringarna. A99II är dock en väldigt trevlig och kompetent kamera tycker jag själv och jag tänker inte uppgradera om och när det kommer en ny modell. Blir det en ny kamera för mig så blir det en mindre och lättare spegellös modell. Dessa har blivit så bra nu så jag ser ingen anledning till att släpa på så stor klump som jag gör nu. Tamron har dessutom en väldigt lätt och trevlig zoomsvit till spegellöst.

Om du vill byta för att du tror att Pentax kommer att dö så är det nog inte rätt skäl tror jag. A-fattningen är på sparlåga och kommer att förbli så, även om den inte dör på papperet. Vill du åt något annat så tror jag däremot mer på bytet. Detta förutsatt att Sonyprylarna fungerar som de ska.
 
Jag kan inte komma på varför det skulle vara en fördel att byta en Pentax K1 MII mot en Sony A99 II. Det är väl ingen jättenackdel heller, men inte vinner man väl så mycket på det bytet?

En nackdel som en A99 har är att den halvtransparenta fasta spegeln stjäl lite ljus. Om det är ett problem eller inte är nog en bedömningsfråga. Spegeln ifråga är dessutom lite känslig vilket kan göra det lite knepigt att göra rent den.

Om man gillar lite äldre objektiv så har Pentax en fördel mot Sony. Pentax K-fattning går tillbaka till 1975 (med AF från 1987) medan Sonys A-fattning går tillbaka till 1985.
Nu finns det förvisso en hel del varianter på Pentax K-fattning så riktigt alla objektiv passar inte på alla kameror, men det finns ett stort utbud som passar de flesta kameror.
 
Stort tack för många och utförliga svar. Nu har jag lite att begrunda. Min största oro är den att Pentax försvinner mer och mer ur svenska butiker och att jag till slut sitter fast med ett system som inte går att förnya.. Nån skrev om Sonys adaptrar. De gör ju att jag kan ”leva vidare” även när A99:an tackar för sig, vilket jag antar borde ta lång tid.
 
Det måste man ju hålla med om med en reservation och det beror på priset och exakt vilka objektiv som följer med. Sony A99 lI är verkligen ingen dålig kamera. Ger jättefin bildkvalitet med sin högupplösande sensor. Vill man kan man nog leva länge med den om man inte stressas av att det hela tiden kommer nya E-grejor i en strud ström.

Jag har tidigare skrivit om hur bra Bertil Norbergs Sony A -objektiv faktiskt funkade på på min A7 III när vi testade det för ett par år sedan. Vi testade många av gans fina A-objektiv och de enda som inte var riktigt bra var ett par Tamron. Alla Sony och Sigma funkade fint. Eye Fokus satt som klistrat på bra långt avstånd med LAEA3-adaptern och hans 100-400mm (som är den enda av de äldre adaptern man ska använda och det är bara objektiv med inbyggd fokusmotor som är intressanta med den adaptern) .

Det går ju som sagt att migrera via adaptrarna LAEA3 och den nyaste LAEA5 som kom tidigare i år om man vill. Det är verkligen ingen helt ""dead end" även om en ren E-mountväirld alltid är lite renare och bättre.

Anders blev väl knappast mindre villrådig av det svaret :)

Ja, adaptrar är nog bra, men det blir en grej till att hålla reda på, en grej till som kan lida av firmware inkompatibiliteter, en grej till där vädertätning ska fungera, en grej till som kan gå sönder.
 
Ja, adaptrar är nog bra, men det blir en grej till att hålla reda på, en grej till som kan lida av firmware inkompatibiliteter, en grej till där vädertätning ska fungera, en grej till som kan gå sönder.

Absolut är det så men jag tycker ändå det förtjänar att diskuteras. Även Canon- och Nikon-användarna står nu inför exakt samma dilemma som Sony-använndarna gjorde för många år sedan när NEX och E-mount kom och nu säger vi vad vi säger därför att det nu finns mer än 250 olika E-objektiv till Sony. Då fanns inte det och det gör det heller inte nu till vare sig Canon R eller Nikon Z och om vi idag säger att det inte är helt optimalt med adapter, så säger de att det inte är någon förlust alls med adapter och allt är toppen, vilket alltså inte är sant. Det kan funka fint och OK med adapter, men det ät faktiskt aldrig riktigt optimalt.

Adapter är och kommer alltid vara en fattigmans- och övergångslösning som av en del betraktas som tillräckligt bra tills de upptäcker att det kommit något bättre. I Sonys fall har det kommit mängder av bättre objektiv som är bättre optiskt, inte minst fullt öppna. De är visare ofta både snabbare, tystare och lättare och helt enkelt bättre optimerade för de nya kamerorna. Det enda gamla objektiv jag själv har kvar är ett gammalt Sigma-tele allt annat ör borta för länge sedan

Nu finns väl även ett 20-tal fina Sigma som man nu slipper använda med Canon-fattning och Sigmas MC-11-adapter. Även det ursprungligen en lösning med påtagliga kompatibilitetsproblem som Sonys adaptrar aldrig uppvisat.

Jag tror vi kommer få höra helt andra tongångar även från Canikon-folket när de får bättre alternativ. Då kommer priserna på de äldre objektiven att dala som de nu gjort på Sony A.
 
Senast ändrad:
Absolut är det så men jag tycker ändå det förtjänar att diskuteras. Även Canon- och Nikon-användarna står nu inför exakt samma dilemma som Sony-använndarna gjorde för många år sedan när NEX och E-mount kom
Nej, det är inte exakt samma dilemma. Att upprepa det påståendet flera gånger gör det inte med sant.

Det blir möjligen lite sant om man med dilemma menar att det kommer att finnas optiskt bättre objektiv att tillgå, men det gör ju inte de existerande EF- och F-objektiven plötsligt sämre än de alltid har varit.

Och det är ju inte ett dilemma, utan snarare en möjlighet.
 
Senast ändrad:
Nej, det är inte exakt samma dilemma. Att upprepa det påståendet flera gånger gör det inte med sant.

Det blir möjligen lite sant om man med dilemma menar att det kommer att finnas optiskt bättre objektiv att tillgå, men det gör ju inte de existerande EF- och F-objektiven plötsligt sämre än de alltid har varit.

Och det är ju inte ett dilemma, utan snarare en möjlighet.

"som Sony-användarna gjorde för många år sedan när .... E-mount kom", står det eller hur?

Nu läser du inte! Jo det är redan nu ett dilemma i de fall det faktiskt redan finns bättre alternativ framme och der gör det redan i vissa fall, och fler blir det. Ingen har väl hävdat heller att adaptrar och äldre objektiv inte skulle vara en möjlighet eller hur?
 
Jag har fått ett erbjudande som jag har svårt att säga nej till. Det handlar om att byta in min Pentax K1 MII mot en Sony A99 II. Med bägge kamerorna följer i stort sett samma uppsättning gluggar.
Nu när jag har börjat läsa så pratas det om att Sonys A-fattning eventuellt kommer att skrotas. Det känns ju inte så kul att stå där om typ 5-10 år med gluggar som inte passar till nåt....

Byter du och de medföljande objektiven är av bra kvalité så har du ett system som kommer att fungera i många år. Skulle kameran gå sönder på ett sätt som gör det för dyrt att reparera kan du alltid byta till en E-mountkamera och en LA-EA5 adapter som du låter sitta permanent monterad. Då har du en bra kamera för dina A-mountobjektiv och jobbar med den som du skulle göra med A99. Men du har också möjlighet att i framtiden komplettera med e-mountobjektiv.
 
Tack återigen för svaren!

Jag får ärligt erkänna att kommentarer som "fattigmanslösning" känns lite onödiga. Vissa av oss måste tyvärr rätta röv efter stol...
 
"som Sony-användarna gjorde för många år sedan när .... E-mount kom", står det eller hur?

Nu läser du inte! Jo det är redan nu ett dilemma i de fall det faktiskt redan finns bättre alternativ framme och der gör det redan i vissa fall, och fler blir det. Ingen har väl hävdat heller att adaptrar och äldre objektiv inte skulle vara en möjlighet eller hur?
Vad består dilemmat i?
 
Adapter är och kommer alltid vara en fattigmans- och övergångslösning som av en del betraktas som tillräckligt bra tills de upptäcker att det kommit något bättre.

En skillnad nu mot när Sony A7 och A7R släpptes är att Nikons och Canons spegelfria kameror har väl fungerande och snabb fasdetekterande AF som fungerar bra med de adaptrar som fanns att köpa redan vid release. Det gör att båda dessa har tillgång till exempelvis alla supertelen som fortfarande presterar mycket bra, trots att de gjorts för DSLR - så var det inte för Sony.
 
En skillnad nu mot när Sony A7 och A7R släpptes är att Nikons och Canons spegelfria kameror har väl fungerande och snabb fasdetekterande AF som fungerar bra med de adaptrar som fanns att köpa redan vid release. Det gör att båda dessa har tillgång till exempelvis alla supertelen som fortfarande presterar mycket bra, trots att de gjorts för DSLR - så var det inte för Sony.

Med LAEA2 som bara stödde APS-C (då det inte fanns några spegellösa FF då), så fick även den fasdetekt AF. Det var en av poängerna med adaptern. Den adaptern fanns från start med NEX 7 och jag hade den länge själv.

Med LAEA4 som stödde FF också fick exv. A7r som har kontrast AF även fasdetekt AF, även det var en av poängerna. Vi kan ju däremot inte jämföra AF med dagens kamerahus men då var ju AF i LAEA2 och 4 den samma som fanns i dåtidens A77-modeller. AF i A77 var väl hyfsad för sin tid även om den säkert ses som trött idag.

Med LAEA3 så fick vi fullt stöd för fokuspunkterna på sensorn med objektiv med inbyggda fokusmotorer från A7 II-serien med ny FW. Nu har vi A7r IV, så dethar funkat ett bra tag nu. Jag kör så med min A7 III och LAEA3 och det funkar fint med Sigmas gamla 150-500 även om det objektivet inte riktigt är state of the art idag. Däremot funkar det som jag redan påpekat mycket bra med Sonys 100-400mm men inte ens den kan mäta sig med dagens 100-400 och 200-600 E-mount med dubbla nya snabba fokusmotorer. Så även om Canikon-folk kanske är glada åt sina adaptrar och vad de redan har idag så kommer det låta annorlunda även där om något år när de riktiga grejorna för R och Z kommer ut på marknaden. Tro inget annat för den resan har Sony-fotograferna gjort för ganska länge sedan i många fall.

Men som bieffekt så fick man även allt skit med fokusproblem i vissa fall som ren fasdetekt AF ger och i kamerorna aktiverades mikrojustering för att kontra det värsta.

Nu har LAEA5 kommit och den stöder Real Time Tracking även för äldre objektiv. Dock ska man nog läsa det finstilta lite där. För vad det är värt:

 
Vad består dilemmat i?


Så du har svårt att se att Canon och Nikon har ett svårt dilemma kring hur de ska genomföra transitionen från DSLR:er till spegellöst?

Nikon hade väl sålt 1,7 miljoner systemkameror 2019 och av dessa var inte ens 300 000 spegellösa. Hur många som köpte husen köpte något nytt Z-objektiv??

Canon hade väl sålt drygt 4 miljoner totalt och inte ens 1/4 var tydligen spegellösa men av dessa var säkert massor kameror ur M-serien, vilket klart framgått av exv. Amazons siffror även om detta säkert varierar starkt på olika marknader. Hur många av dessa köpte några nya R-objektiv

Ett problem är att många sitter som vänner jag har med mycket gamla DSLR-grejor och något nytt Z-hus. Vad ska de köpa för objektiv?? Köper de ett Z-objektiv så kan de bara ha det på sitt Z-hus men köper de ett DSLR-objektiv så kan de ha det på båda. Det här leder ju till att efterfrågan på de nya objektiven kanske inte blivit så stor som man hoppats på. Är inte det ett klassiskt dilemma så säg!

Precis samma övervägande gjorde jag själv när jag skaffade NEX 7. Samtidigt hade jag en massa Minolta AF-glas som jag använde med min A580 DSLR. De passade på båda husen med LAEA2 och jag fick t.o.m. fasdetekt AF med NEX 7. Då tyckte jag det var en bra bonus (tills jag noterade fokusproblemen med en del glas. Samma skitproblem jag alltid haft mer eller mindre av med mina DSLR:er) Det tog ett antal år innan jag investerade i dedikerade E-mounts och det skedde först när jag skaffade A7r. Jag tror inte jag var särskilt ovanlig i det beteendet.

Tony Northrup gjorde en rätt bra analys över detta dilemma för Canon och Nikon för något år sedan och sedan dessa har vi fått en dubbelkris på halsen som gör att marknaden störtdykt och folk håller stenhårt i pengarna genom att de på många ställen knappt går ut och än mindre besöker butiker. De handlar ju ens knappt på nätet, då de har annat att tänka på än kameror. Allt semesterresande är på paus och då tycker väl många att det heller inte är någon större poäng med att köpa nya kameror.
 
H C Andersen behandlade dilemmat i sin berättelse "Vad far gör är alltid det rätta".

Sagan handlar om en bonde som ger sig iväg för att sälja sin häst, men som istället byter bort hästen mot en ko, kon mot ett får, fåret mot en gås, gåsen mot en höna och hönan mot en säck ruttna äpplen. Det må låta något oklokt handlat, men som mor säger, och boktiteln avslöjar; vad far gör är alltid det rätta.

Mor gav honom en stor puss på munnen och en rik engelsman som slagit vad med honom om vad som kulle hända när han kom hem betalade ut en stor guldpeng.

(Jag behåller min K-1. Hade redan FF-linser. Köpte ett utmärkt 35mm/ f2 objektiv ur serien FA begagnat. Kanske skulle passa även dig? Kameran har ju Ingen ögonfokus men skakreducering i huset, hyfsad vädertätning och den där lite udda men tämligen användbara skärmen. Det finns en zillion inställningsmöjligheter så det kommer att ta mig flera år att lära mig utnyttja kameran.)
 
H C Andersen behandlade dilemmat i sin berättelse "Vad far gör är alltid det rätta".

Sagan handlar om en bonde som ger sig iväg för att sälja sin häst, men som istället byter bort hästen mot en ko, kon mot ett får, fåret mot en gås, gåsen mot en höna och hönan mot en säck ruttna äpplen. Det må låta något oklokt handlat, men som mor säger, och boktiteln avslöjar; vad far gör är alltid det rätta.

Mor gav honom en stor puss på munnen och en rik engelsman som slagit vad med honom om vad som kulle hända när han kom hem betalade ut en stor guldpeng.

(Jag behåller min K-1. Hade redan FF-linser. Köpte ett utmärkt 35mm/ f2 objektiv ur serien FA begagnat. Kanske skulle passa även dig? Kameran har ju Ingen ögonfokus men skakreducering i huset, hyfsad vädertätning och den där lite udda men tämligen användbara skärmen. Det finns en zillion inställningsmöjligheter så det kommer att ta mig flera år att lära mig utnyttja kameran.)

För de som kört Minolta och senare Sony hela tiden har det funnits två transitionsperioder då man kunnat köpa Minolta-grejor billigt. Den första kom när Minolta tog ner skylten och många sålde av billigt i panik och gick till Canon eller Nikon istället. Då innan Sony officiellt tagit över var vi länge i ett ingenmansland och då fyndade jag många fina Minolta-glas för skit och ingenting. Den andra vågen kom när spegellöst lyfte på allvar med A7:eek:rna och många dumpade sina A-objektiv likt undertecknad. Jag sålde två DSLR-kamerahus fyra, fem objektiv samt en LAEA2-adapter för 2000 spänn när jag beslutat att satsa på E-mount istället och bara ville bli av med allt annat gammalt mög. Jag har aldrig ångrat de besluten. När jag äntligen fattat att jag för evigt kunde lämna DSLR-träsket med sina notoriska AF-problem, så var det ett väldigt enkelt val - dilemmat var plötsligt historia och det har varit en stor befrielse. Fokusproblem kan finnas idag också men de är aldrig by design som med DSLR:er och detta gäller DSLR:er oavsett tillverkare. Jag har haft ett fall av fokusproblem med Sony spegellöst men det berodde på tillverkningsfel i en hel batch objektiv från Sony (24-105mm/4).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.