martinbond
Ny medlem
Hej, hoppas kunna få hjälp av alla duktiga fotografer på detta utmärka forum. Jag har sedan 4 år använt en Pentax K10D kamera och skaffade förra året ett Sigma 70-200 2.8 som är en skarpt och ljusstarkt objektiv. Dock så är jag så jäkla missnöjd på autofokusen som hela tiden missar. Jag fotar främst motorcross och har kommit fram till att bäst resultat får jag om jag kör med manuell fokus och timar kortet till rätt ögonblick. Detta är inte hållbart då de bra bildtillfällena är väldigt korta då denna sport är snabb. Värst tycker jag det blir när en åkare kör mot en och man använder AFC, blir nästan alltid bakfocus, åker däremot åkaren ifrån mig så träffar den säkrare, Är detta ett tecken på att kameran inte hänger med att kompensera?
Har även haft funderingar på att skicka in kameran + objektiv för kalibrering men vet inte om det är det de hänger på eller om det är så att kameran har blivit för gammal för mina krav.
Har funderat på en 7D då den verkar ha precis det jag behöver, snabb autofocus, mindre brus vid högre iso etc även möjlighet till HD-filmning vilket jag ser som mycket intressant. Dock är det väldigt mycket pengar. Nu har ju 550D släppts, tror ni att skillnaden mellan min Pentax K10D och en 550D är tillräckligt stor för att jag skall uppleva det som det är jag som sätter begränsningarna eller blir jag besviken och hellre skulle lagt de extra pengarna på en 7D?
Tacksam för lite rådgivning
Har även haft funderingar på att skicka in kameran + objektiv för kalibrering men vet inte om det är det de hänger på eller om det är så att kameran har blivit för gammal för mina krav.
Har funderat på en 7D då den verkar ha precis det jag behöver, snabb autofocus, mindre brus vid högre iso etc även möjlighet till HD-filmning vilket jag ser som mycket intressant. Dock är det väldigt mycket pengar. Nu har ju 550D släppts, tror ni att skillnaden mellan min Pentax K10D och en 550D är tillräckligt stor för att jag skall uppleva det som det är jag som sätter begränsningarna eller blir jag besviken och hellre skulle lagt de extra pengarna på en 7D?
Tacksam för lite rådgivning