ANNONS
Annons

Byte från Nikon D90 till...

Produkter
(logga in för att koppla)

Amppu

Ny medlem
Hejsvejs!

Jag har inte hängt med vad som har hänt på Nikons marknad under de senaste åren, ja sen jag köpte min d90 för ett antal årsen. Nu när pluggandet är kvar för den här gången så börjar det ju rulla in pengar på kontot varje månad, och såsmåning om börjar det bli dags att byta upp sig =)

Har försökt göra lite jämförselser med det som verkar finnas ute nu.. Dvs typ d7000, d71000 eller möjligen d600.

Jag fotograferar mest konserter och det ställer ju en del krav på Iso och brushantering hos kameran.. Egentligen vill jag inte lägga "för mycket" på kamerahuset då jag är i behov av lite ny optik, blixt mm.. som börjar rasa ihop...

Vad skulle ni rekommendera? Ett annat alternativ jag funderat på är att försöka hitta en begagnad d700 i bra skick..

Hej!

Det hela beror nog på hur mycket pengar du vill lägga,
Jag kör med D7000 och fotar mycket konserter med den och det funkar utmärkt upp till ISO 3000 ungefär.
Det gäller ju att ha ljusstarka objektiv och jag kör med objektiv som har 2.8 över hela omfånget, Tamron 17-50 och Tamron 70-200.
Tillsammans med dem så tycker jag D7000 funkar utmärkt på konserter.

Men skulle jag fota professionellt skulle jag nog uppgradera till fx.

D700, du får riktigt bra bilder på iso 6400, finns ganska gott om beg till vettiga priser. Kan bara säga att jag varit toknöjd med min 700.

Köpte en begagnad (Helt i nyskick) d700, 10 000kr, för någon månad sedan. Uppgraderade precis som du från d90. För mig är det helt perfekt, den har allt jag saknat hos d90. Har så gott som inget behov av fler pixlar, och njuter av att bilderna bara är marginellt större, men med så mycket mer zing. Till saken hör väl att jag älskar fullformatet. Alla mina objektiv trivs bättre där.

Just nu på semestern använder jag åter igen min d90, och saknar d700 nästan varje gång jag fotar.>

//
http://ljusavtryck.blogspot.com/

Köpte en begagnad (Helt i nyskick) d700, 10 000kr, för någon månad sedan. Uppgraderade precis som du från d90. För mig är det helt perfekt, den har allt jag saknat hos d90. Har så gott som inget behov av fler pixlar, och njuter av att bilderna bara är marginellt större, men med så mycket mer zing. Till saken hör väl att jag älskar fullformatet. Alla mina objektiv trivs bättre där.

Just nu på semestern använder jag åter igen min d90, och saknar d700 nästan varje gång jag fotar.>

//
http://ljusavtryck.blogspot.com/

Kände likadant då jag gick från en D80 till min D700, det är något speciellt med fullformat... inte alltid helt elementärt att kvantifiera, en viss känsla helt enkelt. Vet många som fortfarande håller Canons 5D Mark I väldigt högt gällande ren bildkvalitet.

Okej! Tack för svaren!

Kanske det blir till att leta efter en begagnad d700 trots allt.. :) Upplever ni det som stor skillnad att gå till fullformat?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar